Blížící se požadavky na uhlíkovou neutralitu nutí testovat bezemisní řešení i špeditéry. I v Česku působící mezinárodní firma Gebrüder Weiss proto již v některých evropských zemích provozuje elektrická či vodíková rozvážková vozidla od těžkých tahačů po lehké tříkolky pro poslední míli. Dodávky a středně velká nákladní auta na elektřinu jsou už v provozu ve Vídni, v Maďarsku a Chorvatsku, ve Švýcarsku už přes dva roky pendluje vodíkový náklaďák a další tři takové se chystají do Německa. V Rakousku a Chorvatsku už zase znají zmíněné lehké tříkolky.
Nyní přišlo na řadu Česko, kde se odehrál týdenní test elektrického tahače Volvo FM s dojezdem až 300 km. Ten na 1 000km trase vozil soupravu o celkové hmotnosti 44 tun, s níž si díky 12rychlostní převodovce snadno poradil i v kopcovitém terénu. Společnost se bohužel nepodělila o spotřebu na trase, která nás zajímá nejvíc, ale dozvěděli jsme se, že tahač rekuperoval celkem 14,8 % jízdního času, zachránil tak celkem 341 kWh energie k dalšímu použití. Proti konvenčnímu tahači se spotřebou 32 l/100 km se ušetřilo 841 kilogramů CO2.