Formule E investovala do uhlíkové neutrality, jako první sport je bezemisní

Formule E investovala do uhlíkové neutrality, jako první sport je bezemisní
Fotografie: fiaformulae.com
  • Šampionát formule E v tomto týdnu získal status emisně neutrálního sportu
  • Jde o první závodní sérii, která cílů Rámcové úmluvy OSN o změně klimatu dosáhla
  • Neutralita série byla vykoupena v rámci kompenzačních opatření, které byly aplikovány na většině trzích, kde se konají její závody
  • Až 92 procent sérií vyprodukovaných emisí uhlíku připadá na přepravu personálu spolu s veškerým zařízením

Extrémní počasí jako sucho, dlouhotrvající vlny veder, požáry nebo naopak přívalové deště spojené se záplavami. Všechny tyto události společně s dalšími jsou stále častějšími projevy klimatických změn. Celá Evropa se právě pod nátlakem klimatických změn zavázala být do roku 2050 emisně neutrální. Další státy světa tento trend následují. Odpovědnost, respektive zodpovědný přístup k plnění závazků, má ale každý z nás.

Projevy klimatických změn - desertifikace

S touto ušlechtilou myšlenkou, jež byla představena v rámci Pařížské dohody, byl v roce 2014 spuštěn motoristický projekt formule E. Narušitel tradičních hodnot zastánců vůně spáleného benzínu v oblasti motorsportu, ale nejen tam. Nyní v roce 2020 se ještě stále mladému šampionátu podařilo dosáhnout uhlíkové neutrality. Formule E se tak stala prvním sportovním odvětvím, které vyrovnalo svoje emisní dluhy od úplného vzniku. Jak se taková věc stane?

Co je uhlíková neutralita?

Nejprve je důležité vysvětlit samotný pojem uhlíkové neutrality. Podle definice Evropského parlamentu jde o „rovnováhu mezi emisemi uhlíku a jeho pohlcováním z atmosféry do takzvaných úložišť uhlíku.“ Jinými slovy, aby bylo celosvětově dosaženo nulových emisí do roku 2050, musí být poměr mezi vypouštěnými skleníkovými plyny vyvážen zachycováním uhlíku.

Úložištěm uhlíku je jakýkoliv systém splňující základní požadavek – pohlcení uhlíku je větší než jeho emitování. Výborně v tomto ohledu slouží všechny přírodní systémy, jako je půda, lesy nebo oceány. Jen pro srovnání, v roce 2017 činily globální emise CO2 37,1 gigatun, zatímco pohltit výše zmíněnými systémy se odhadem podaří maximálně 11 gigatun CO2. Pak existují i takzvaná umělá úložiště. V současné době nicméně nejsou technologie natolik vyspělé, aby dokázaly v globálním měřítku zastavit rostoucí klimatické změny.

Jedním z dalších způsobů, jak se dostat do deficitního emisního stavu, je aplikace kompenzačních opatření. Princip spočívá v kompenzaci vyprodukovaných emisí v jednom sektoru a jejich následném snížení v sektoru jiném. Praktickou ukázkou jsou obnovitelné zdroje energie nebo zvyšování energetické účinnosti.

Formule E a její emise

V záležitostech ochrany klimatického systému stanovuje Rámcová úmluva OSN o změně klimatu metodiku o třech základních krocích k dosažení nulové uhlíkové stopy. V prvé řadě je nutné efektivně změřit produkci uhlíku, upřednostňovat snižování jeho produkce a až jako poslední krok sahat ke kompenzačním opatřením.

Už od první sezóny proto formule E navázala spolupráci s firmou Quantis, která se specializuje na trasování emisí uhlíku a hodnotí celkový dopad na životní prostředí, ekonomiku nebo sociální vazby. Díky tomuto nenápadnému partnerství zároveň vzniká konkrétní představa, z jakého zdroje pochází nejvíce vyprodukovaných emisí.

Proporce mezi jednotlivými ročníky zůstávají víceméně stabilní. Výjimkou byla až letošní sezóna, kterou poznamenala pandemie koronaviru. V návaznosti na to se zbývající podniky odjely na letišti Tempelhof v Berlíně.

„Hlavními cíli formule E od samého počátku je urychlení nástupu elektrických aut, podpora udržitelných postupů, zvyšování povědomí o výhodách elektroaut a o tom, jak čistá mobilita může pomoci v boji proti změně klimatu,“ říká ředitelka stejnojmenné divize formule E, Julia Palle.

„Předně se snažíme pořádat akce, které jsou udržitelné a daná certifikace dokládá, že náš závazek plníme. Dále je připomínkou dosavadních milníků a našich ambicí pokračovat v inovacích,“ připomíná nedávné úspěchy na poli udržitelnosti Palle s odkazem na zisk certifikace ISO 20121, která byla šampionátu udělena v roce 2020.

Ačkoli formule E aplikovala opatření vedoucí ke snížení produkce emisí, musela přistoupit i ke kompenzačním opatřením. Skrze investice do projektů schválených v rámci Rámcové úmluvy OSN o změně klimatu dosáhla se jí tak podařilo naplnit veškeré cíle a stát se emisně neutrální. Série o tom informovala na oficiálních stránkách série. Oznámení přišlo v den zahájení summitu Climate week pořádaného ve spolupráci s OSN a konaného v New Yorku. Úplný seznam projektů, do kterých formule E investovala, naleznete níže.

Seznam mezinárodně certifikovaných projektů kompenzace:

  • Čína: výroba energie z biomasy
  • Chile: výroba energie ze skládkových plynů
  • Mexiko: výroba energie ze skládkových plynů
  • Argentina: výroba větrné energie
  • Uruguay: výroba větrné energie
  • USA: výroba energie ze skládkových plynů
  • Malajsie: výroba energie ze skládkových plynů
  • Maroko: výroba větrné energie
  • Osvědčení o obnovitelné energii ve Velké Británii, Německu, Francii, Itálii, Švýcarsku a Rusku

„Máme odpovědnost za minimalizování dopadů našeho sportu na životní prostředí. Jsme proto rádi, že můžeme podporovat důležité ekologické projekty na každém z našich závodních trhů. Jako sport s jistým účelem jsme i nadále zavázáni rozvíjet naše udržitelné postupy a doufáme, že inspirujeme ostatní, aby se k nám na naší cestě připojili,“ řekl Jamie Reigle, generální ředitel Formule E a jeden ze signatářů Rámcové úmluvy Organizace spojených národů o změně klimatu.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze