Emise CO2 z nových aut loni vzrostly. Už třetím rokem po sobě

1
Emise CO<sub>2</sub> z nových aut loni vzrostly. Už třetím rokem po sobě
Fotografie: fDrive.cz
  • Nejlépe si vedla Toyota, která dokázala emise dostat pod hranici 100 g/km
  • Emise se povedlo snížit také BMW, Opelu nebo Citroenu
  • Emisní cíl pro letošní rok je 95 CO2 g/km

Nové osobní vozy prodané v Evropě v loňském roce vykázaly průměrné emise CO2 121,8 g/km. Je to o 1,3 gramu více než v předchozím roce a znamená to nárůst třetí rok v řadě. Automobilky se tak vzdálily emisnímu cíli 95 g/km, za jehož nesplnění jim již v letošním roce hrozí sankce. Vyplývá to ze statistiky společnosti JATO Dynamics.

Toyota Corolla

Průměrné emise se podařilo meziročně snížit jen čtyřem značkám z dvacítky největších. Vede japonská Toyota, která jako jediná vykázala průměr pod 100 gramů. Emise snížila o 2,3 procenta na 97,5 g/km. Japonci za svůj úspěch vděčí prodejům hybridních vozů, které v Evropě tvoří až 60 procent jejich odbytu. V Evropě Toyota loni prodala přes půl milionu hybridních aut.

Navýšení emisních limitů CO2 naše prodeje neovlivní ani nezdraží naše auta. Zpřísněné normy Toyota i Lexus plní díky hybridním technologiím. Nové vozy tedy splní limity a majiteli se tudíž vyplatí i do budoucna,“ říká generální ředitel zastoupení značky Toyota a Lexus v ČR Martin Peleška.

Emise dále snížil Citroen (106,4 g/km), Opel (124,9 g/km) a BMW (129 g/km). Výrobci nejpopulárnějších elektromobilů, jako jsou Renault, Nissan nebo Volkswagen, své průměrné emise i přes nárůst počtu prodaných elektrických aut snížit nedokázali. Emise Renaultu vzrostly o 3,4 g/km, Nissanu o 1,4 g/km, Volkswagenu o 2,0 g/km, Hyundai o 2,0 g/km a Audi o 2,6 g/km.

Mohou za to SUV

Prodej elektromobilů za poslední rok vzrostl, ovšem růst nebyl tak významný, aby vyrovnal nárůst prodejů benzínových vozů nahrazujících diesely. Hlavním důvodem růstu emisí v Evropě jsou ale SUV. Jejich obrovská popularita a poměrně nízké projektové náklady zapříčiněné tím, že mají řadu společných dílů s osobními vozy, přinášejí jejich výrobcům značné zisky z prodeje, nicméně spotřeba pohonných hmot a emise CO2 narůstají. V uplynulém roce dosahovaly emise CO2 pro SUV 131,5 g/km, což je značně více než u limuzín (131 g/km).

Průměrné emise elektrifikovaných automobilů dosáhly v loňském roce 63,2 g/km, tedy asi poloviny emisí konvenčních benzínových a naftových vozů. I přes zaznamenaný růst činil podíl elektromobilů na trhu pouze šest procent všech nových registrací, což nestačilo na to, aby došlo k zastavení negativního trendu," uvedl globální analytik JATO Felipe Munoz.

Nejčistší vzduch má Norsko, Česko je na 17. místě

Pouze dva státy měly loni průměrné emise CO2 nových automobilů pod 100 g/km. První místo zaujímá Norsko s výsledkem 60,3 g/km a druhé je Portugalsko, které během jediného roku zredukovalo svůj výsledek o 22,2 g/km a dosáhlo úrovně 83,2 g/km.

Třetí místo obsadilo Nizozemsko, kde se nečekaný úspěch elektromobilů, včetně Tesly Model 3, přičinil ke snížení výsledků o 5,9 g/km a poklesu na 100,1 g/km. Česká republika je na 17. příčce se 126,9 g/km. Na druhém konci žebříčku je Švýcarsko se 137,7 g/km a Polsko se 131,4 g/km.

Diskuze ke článku
Václav
CO2 není znečištění vzduchu. Vzduch znečišťují NOx a SOx, prachové částice a další spaliny. CO2 způsobuje skleníkový efekt, ale není v této koncentraci škodlivé pro zdraví.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze