Mercedes-Benz sestavuje pro své modely ekologickou bilanci, v níž důkladně zkoumá veškeré aspekty, které mají vliv na životní prostředí, od získávání surovin přes výrobu a provoz vozidla až po jeho recyklaci na konci životnosti. Rozsáhlou dokumentaci nakonec kontrolují nezávislí znalci. Tímto ověřovacím auditem nyní úspěšně prošel model EQS 450+ jako první vůz, jehož základem je platforma pro velké elektromobily. Souhrn výsledků tzv. 360° ekologického auditu nabízí podrobné informace o spotřebě, emisích a ekologické bilanci, ale také o používání surovin z obnovitelných zdrojů a recyklátů. Významnou roli v ekologické bilanci elektromobilu hraje především výroba vysokonapěťové sady akumulátorů a externí nabíjení během provozu. Mercedes-Benz přitom ve svých modelových výpočtech vychází ze dvou různých předpokladů: v jednom scénáři je pro nabíjení vysokonapěťové sady akumulátorů zohledněna kombinace zdrojů, z nichž je elektrická energie vyráběna v zemích EU. Naproti tomu v „obnovitelném“ scénáři se pro výrobu akumulátorových článků a nabíjecí procesy ve fázi používání počítá s energií získávanou z obnovitelných zdrojů. V obou scénářích ujede EQS celkem 300 000 kilometrů.
Trvalá udržitelnost modelu EQS ve zkratce
Podíl kobaltu v katodách akumulátorových článků modelu EQS je deset procent. Komponenty EQS, které jsou alespoň zčásti vyráběny z materiálů snižujících spotřebu surovin (recykláty a suroviny z obnovitelných zdrojů), mají hmotnost více než 80 kilogramů. Se součinitelem aerodynamického odporu vzduchu Cx 0,20 je EQS v současnosti nejaerodynamičtějším sériově vyráběným automobilem na světě. V porovnání s aerodynamicky dobrým elektromobilem (Cx 0,23) to znamená prodloužení dojezdu o čtyři (v jízdním cyklu WLTP) až pět procent (měření Mercedesu na dálkové trati).
Factory 56
Střecha výrobního závodu Factory 56, kde se vůz vyrábí, je přibližně ze 40 % zatravněna a je osazena 12 000 fotovoltaickými moduly. Jejich nejvyšší výkon je 5 000 kWp, díky tomu dokážou v ročním průměru pokrývat 30 % spotřeby energie výrobního závodu. V porovnání s ostatními montážními halami Mercedes-Benz má areál Factory 56 o 25 % nižší spotřebu elektrické energie.
V letošním roce bude vyráběno celkem osm modelových řad elektromobilů Mercedes-EQ v sedmi montážních závodech na třech kontinentech. V zásobnících pro uchovávání energie společnosti Mercedes-Benz Energy, která se svými partnery zapojila do elektrické sítě v Německu, jsou celkem tři velká úložiště z automobilových akumulátorových systémů s celkovou kapacitou 50 MWh. První zásobník z použitých akumulátorů byl zprovozněn a připojen k elektrické síti již v říjnu 2016 ve vestfálském Lünenu. Velká část dodavatelů, kteří reprezentují 90 % celkového ročního objemu nákupu, chce v budoucnosti dodávat už jen díly vyráběné s neutrální bilancí emisí CO2. Svou ochotu k tomuto kroku dali najevo v prohlášení nazvaném „Ambition Letter“.
Nejpozději od roku 2039 budou smět bránami výrobních závodů Mercedes-Benz procházet pouze materiály pro výrobu, které budou mít ve všech stupních dodavatelského řetězce neutrální bilanci emisí. Mercedes-Benz začal již v roce 2018 pracovat na transparentnosti komplexních řetězců v případě dodávek kobaltu pro akumulátorové články. Za tím účelem bylo identifikováno 120 dodavatelů a uskutečněno 60 auditů podle směrnic OECD (Organisation for Economic Co-operation and Development/Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj). Výroba velmi komplexních sad lithium-iontových akumulátorů v závodě Hedelfingen, který je součástí areálu Mercedes-Benz Stuttgart-Untertürkheim, bude od roku 2022 probíhat s neutrální bilancí emisí CO2. Mercedes-Benz kromě toho uzavřel v rámci strategických partnerství dohody o nákupu akumulátorových článků vyráběných s neutrální bilancí emisí CO2, počínaje modelem EQS. Mercedes-Benz zveřejňuje souhrny výsledků 360° ekologického auditu od roku 2005 v rámci systematické integrace ekologických aspektů do produktového vývoje v souladu se směrnicí ISO TR 14062.
Technické parametry Mercedes-Benz EQS 450+
Kompletní specifikaceKonstrukce | liftback, 5 216 × 1 926 × 1 512 mm, 2 480 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: zadní |
Výkon | 245 kW, 333 koní, točivý moment: 568 Nm |
Baterie | 112 kWh (107,8 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 200 kW, palubní: 22 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 16,9 kWh / 100 km, dojezd: 733 km |
Cena od | 3 213 760 Kč |