Zatímco jedna kapitola končí, další začíná. Jak informuje electrek.co, Ford už tento týden ukončí výrobu svého nejprodávanějšího modelu v historii, Fiesty, protože se připravuje na plně elektrickou budoucnost. Kompaktní vůz byl vyřazen z výroby, aby se v německém Kolíně nad Rýnem uvolnil tolik potřebný prostor pro výrobu nového elektrického SUV Ford Explorer, které jsme vám nedávno podrobně představili.
![Ford Explorer (2023)](https://cdn.24net.cz/resources/img/grey.gif)
![Ford Explorer (2023)](https://cdn.24net.cz/resources/img/grey.gif)
![Ford Explorer (2023)](https://cdn.24net.cz/resources/img/grey.gif)
![Ford Explorer (2023)](https://cdn.24net.cz/resources/img/grey.gif)
![Ford Explorer (2023)](https://cdn.24net.cz/resources/img/grey.gif)
Ford loni odhalil, že ikonický kompaktní vůz vyřadí ze své nabídky dříve, než se očekávalo, protože urychluje přechod na elektromobilitu. Podle britského Autocaru sjede poslední model Fiesta z montážní linky 7. července 2023. K ukončení výroby tak dojde po dlouhých 47 letech a osmi generacích automobilu.
Krok přichází poté, co americká automobilka oznámila, že se do roku 2030 stane v Evropě plně elektrickou značkou a do roku 2024 bude mít v nabídce devět elektrických modelů. Ford se přitom už v roce 2020 spojil s Volkswagenem, aby urychlil výrobu elektromobilů, k čemuž hodlá využít platformy MEB od VW. Explorer tak bude představovat konkurenci například pro Cupru Born či Volkswagen ID.3.
![Ford Explorer (2023)](https://cdn.24net.cz/resources/img/grey.gif)
![Ford Explorer (2023)](https://cdn.24net.cz/resources/img/grey.gif)
![Ford Explorer (2023)](https://cdn.24net.cz/resources/img/grey.gif)
![Ford Explorer (2023)](https://cdn.24net.cz/resources/img/grey.gif)
Kompaktní crossover se bude prodávat za částku startující okolo 1 100 000 Kč a vyrábět se bude v německém Kolíně nad Rýnem, do něhož kvůli elektrifikaci Ford nakonec zainvestoval asi 43,5 miliard korun. Právě Explorer by měl být prvním elektromobilem nové generace, který bude sjíždět ze zdejších linek a mířit rovnou na evropský trh.
„Transformace závodu v Kolíně nad Rýnem, který je již 90 let naším německým domovem, je jedno z nejvýznamnějších rozhodnutí, které Ford učinil za celou generaci. Je potvrzením našich závazků vůči Evropě a moderní buducnosti elektrických automobilů, na nichž stojí naše růstová strategie,“ řekl tehdy k investici Stuart Rowley, prezident Ford of Europe, a dodal: „Budeme nabízet výjimečnou řadu elektrifikovaných modelů, podporovanou digitálními službami zaměřenými na spotřebitele, která zákazníkům umožní vydat se s námi na cestu do plně elektrické budoucnosti. Začínáme právě teď uvedením nového Mustangu Mach-E s výhradně elektrickým pohonem. V kombinaci s úspěšným sektorem užitkových automobilů tak vytvoříme základy pro udržitelně ziskový byznys Fordu v Evropě.“
Autocar can reveal after 47 years and eight generations the last Ford Fiesta will roll off the production line next week - here's all you need to know https://t.co/2Xy3HE3m7H pic.twitter.com/2Of8Th0fSI
— Autocar (@autocar) June 30, 2023
Fiesta je tak dalším vozem se spalovacím motorem, jenž byl z výroby vyřazen, aby uvolnil místo pro elektromobily. Stejný osud již dříve potkal minivany S-Max a Galaxy. To elektrický Explorer svou historii teprve začíná psát, prodávat by se měl začít ještě v průběhu letošního roku a k mání bude ve dvou liniích výbavy Explorer a Explorer Premium.