Ford zcela vsadil na elektřinu. Kolínská továrna projde změnou za miliardu dolarů

Ford zcela vsadil na elektřinu. Kolínská továrna projde změnou za miliardu dolarů
Fotografie: Ford
  • Ford uvádí, že v polovině roku 2026 budou všechny osobní modely z jeho evropské nabídky schopny bezemisní jízdy, do roku 2030 pak zcela přejdou na čistě elektrický pohon
  • Užitkové vozy Ford prodávané v Evropě budou 100% schopné bezemisní jízdy v roce 2024
  • Značka předpokládá, že v roce 2030 budou elektrické či plug-in hybridní varianty tvořit dvě třetiny celkového prodejního objemu jejích užitkových vozů
  • V souvislosti s přípravami na svoji plně elektrickou budoucnost investuje Ford miliardu dolarů (v přepočtu přibližně 22 mld. Kč) do nového střediska na výrobu elektromobilů v německém Kolíně nad Rýnem

Ford dnes vyslovil závazek, že k polovině roku 2026 budou všechny modely z jeho evropské nabídky osobních vozů schopny bezemisní jízdy, ať už díky čistě elektrickému, nebo plug-in hybridnímu pohonu. V roce 2030 bude evropské portfolio osobních vozů Ford již 100% elektrické. Všechny užitkové vozy této značky budou poháněny čistě elektrickým nebo plug-in hybridním ústrojím již v roce 2024, přičemž Ford předpokládá, že v roce 2030 budou tyto varianty tvořit dvě třetiny jeho celkového prodejního objemu užitkových vozů na evropském trhu.


Oznámení přichází v návaznosti na zprávu, že evropský Ford se ve čtvrtém čtvrtletí 2020 vrátil do zisku a že společnost připravuje masivní celosvětové investice do elektrifikace. Do roku 2025 Ford v této souvislosti proinvestuje nejméně 22 miliard USD (v přepočtu přibližně 470 mld. Kč), což je téměř dvakrát víc než jeho dřívější závazek. „Po úspěšné restrukturalizaci a návratu k ziskovosti na konci loňského roku nyní s potěšením vstupujeme do další fáze našeho plánu, vedeni závazkem přinášet našim zákazníkům expresivní nové vozy, zatímco zrychlujeme směřování k plně elektrické budoucnosti Fordu v Evropě,“ řekl Stuart Rowley, prezident Ford of Europe. „Očekáváme, že i letos budeme v Evropě pokračovat v silném pozitivním trendu a zůstaneme na dobré cestě k dosažení cílové šestiprocentní EBIT marže.

Středobody transformačních plánů Fordu v Evropě po dobu uplynulých dvou let bylo zlepšení strukturálních nákladů, vyřešení situace na trzích se slabým prodejním výkonem, vytvoření lépe zacílené modelové řady a uzavírání partnerství směřujících k podpoře růstu a zlepšování hospodářského výsledku.

Urychlení růstu v užitkových vozidlech

V roce 2020 se Ford stal již pošesté v řadě nejprodávanější značkou užitkových automobilů v Evropě. Růst v tomto segmentu je pro značku klíčový z hlediska ziskovosti. Proto investuje do produktů i služeb, spolupracuje s rozsáhlou sítí přestavbářských společností a uzavřela strategickou alianci mezi Volkswagenem a svým joint-venture podnikem Ford Otosan, jejímž cílem je snížení nákladů pro obě strany.

Motorem dalšího růstu v segmentu užitkových automobilů se stane ekosystém vybudovaný okolo online služeb. Jsou vyvíjené ve spolupráci se zákazníky a jejich účelem je přispívat k prosperitě jejich firem. Patří k nim služby jako aplikace FordPass Pro, určená pro správu až pěti vozidel, nebo loňské spuštění služby na správu vozových parků Ford Fleet Management ve spolupráci s ALD Automotive.

Ford a Google také nedávno oznámily založení společné pracovní skupiny Team Upshift. Toto unikátní partnerství v kombinaci s vlastním potenciálem Fordu vytvoří předpoklad pro zásadní změny zákaznické a uživatelské zkušenosti, a to jak v osobních, tak v užitkových automobilech.

Miliardová investice v Kolíně nad Rýnem

V souvislosti s přípravami na svoji plně elektrickou budoucnost investuje Ford miliardu dolarů (v přepočtu přibližně 22 mld. Kč) do modernizace montážního závodu v německém Kolíně nad Rýnem, kde má značka svoji evropskou centrálu i jednu z největších výrobních základen v Evropě. Stávající montážní závod se díky investici promění na Elektrifikační středisko Ford Kolín nad Rýnem.

Továrna Ford

Ford dále oznámil, že v roce 2023 začne v tomto zařízení vznikat první velkosériový v Evropě vyráběný a pro Evropu určený osobní elektromobil značky. Zvažuje se i možnost vyrábět zde ještě jeden plně elektrický model. „Dnešní oznámení plánované transformace závodu v Kolíně nad Rýnem, který je již 90 let naším německým domovem, je jedno z nejvýznamnějších, které Ford učinil za celou generaci. Je potvrzením našich závazků vůči Evropě a moderní buducnosti elektrických automobilů, na nichž stojí naše růstová strategie,“ řekl Rowley.

Rozhodnutí udělat z výrobního a vývojového zařízení v Kolíně nad Rýnem centrum elektrické mobility Fordu pro Evropu je důležitý signál pro všechny zaměstnance,“ řekl Martin Hennig, předseda zaměstnanecké rady Ford-Werke GmbH. „Nabízí dlouhodobou perspektivu a současně je vybízí k tomu, aby pomohli formovat tuto elektrickou budoucnost.“ Rowley doplnil: „Budeme nabízet výjimečnou řadu elektrifikovaných modelů, podporovanou digitálními službami zaměřenými na spotřebitele, která zákazníkům umožní vydat se s námi na cestu do plně elektrické budoucnosti. Začínáme právě teď uvedením nového Mustangu Mach-E s výhradně elektrickým pohonem. V kombinaci s úspěšným sektorem užitkových automobilů tak vytvoříme základy pro udržitelně ziskový byznys Fordu v Evropě.

Další podrobnosti o elektrifikačních plánech Fordu a transformaci kolínského závodu budou zveřejněny v průběhu následujících měsíců.

tisková zpráva
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze