Otestovali jsme, jakou reálnou spotřebu má Ford Mondeo Hybrid
test

Otestovali jsme, jakou reálnou spotřebu má Ford Mondeo Hybrid

Zaostřeno na spotřebu
12

Ford má v nabídce několik hybridních a plug-in hybridních pohonů, ale zatím jsme měli v testu pouze dodávku Tourneo Custom. Pojďme se tedy podívat na další zajímavý hybrid – Ford Mondeo 2,0 Duracec Hybrid, který je k dispozici pouze ve variantě kombi. Jaká je jeho reálná spotřeba v běžném provozu?

Ford Mondeo Hybrid je v současné době možné v Česku koupit pouze ve variantě kombi a je to jediný kombík se základním plně hybridním pohonem, tedy full-hybridem bez externího nabíjení. Pojďme se podívat na to, jak si tento hybridní kombík vede po stránce spotřeby.

Technické parametry Ford Mondeo (2019) Trend Hybrid Kombi

Kompletní specifikace
Konstrukcekombi, 4 867 × 1 852 × 1 501 mm, 1 716 kg
PohonHybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: přední
Výkon138 kW, 178 koní, točivý moment: 173 Nm / 4 000 ot/min
Nádrž49 l
SpotřebaKombinovaná: 5,6 l / 100 km
Cena od901 900 Kč

Jak si můžete přečíst v katalogu výše, Ford Mondeo 2,0 Duratec Hybrid má palivovou nádrž o objemu 49 litrů a s kombinovanou spotřebou dle ekvivalentu NEDC 5,6 l/100 km by na ni měl teoreticky ujet 875 kilometrů. Cena startuje na 901 900 Kč včetně DPH, ale ve výbavě Titanium, ve které byla testovaná verze, se dostanete mírně přes milion korun. Každopádně je levnější než většina srovnatelně velkých plug-in hybridních kombíků, takže pro někoho, kdo chce hybrid, ale nemá možnost nabíjení doma, to může být zajímavá volba.

Palubní počítač Fordu Mondeo Hybrid ukázal spotřebu 5,1 l/100 km.

Nedílnou součástí každého testu spotřeby je kombinovaný okruh, kde měřím spotřebu podle palubního počítače. Celý okruh je dlouhý cca 60 kilometrů a z toho tvoří 17 km dálnice (cca polovina v každém směru, což by mělo eliminovat vliv protivětru), přibližně 16 km jsou města a zbytek silnice druhé a třetí třídy + průjezdy menšími obcemi. Hlavní zásada je jet na horní hranici rychlostních limitů, případně co dovolí situace, ale plynule. Palubní počítač Fordu Mondeo Hybrid ukázal spotřebu 5,1 l/100 km.

Vyhodnotil jsem i spotřebu při ustálených rychlostech, které odpovídají našim limitům mimo město. Abych eliminoval vliv převýšení nebo protivětru, jedu každý úsek dvakrát, pokaždé v jiném směru, a výsledek poté průměruji. Na běžných silnicích, tedy při 90 km/h, vyšla spotřeba na 4,8 l/100 km, při „stodesítce“ na rychlostní silnici už stoupne výrazněji, konkrétně na 6,6 l/100 km, a při dálniční rychlosti 130 km/h je to ještě více a sice 7,7 l/100 km.

Do nádrže se po testu vešlo 18,37 litrů, takže reálná spotřeba vyšla na 6,7 l/100 km.

Za celý test spotřeby jsem ujel 322,9 km, během kterých jsem vyhodnocoval i reálnou spotřebu podle tankování. Šlo o kombinaci města, dálnice i okresek. Ve městě to bylo celkem cca 108 kilometrů a spotřeba tam byla 5,2 l/100 km podle palubního počítače. Zbytek tvořily dálnice a okresky – cca 50/50. Do nádrže se po testu vešlo 11,65 litrů, takže reálná spotřeba vyšla na 6,7 l/100 km.

Režim jízdy Spotřeba Teoretický dojezd
Město (ujeto 107,6 km) 6,58 l/100 km 744 km
Mimo město (90 km/h) 4,8 l/100 km 1 020 km
Rychlostní silnice (110 km/h) 6,55 l/100 km 748 km
Dálnice (130 km/h) 7,65 l/100 km 640 km
Kombinovaný okruh (60 km) podle palubního počítače 5,1 l/100 km 960 km
Celý test (322,9 km) podle tankování 5,69 l/100 km 861 km

Teoretický dojezd vychází z údaje o spotřebě v daném režimu a údaje o objemu palivové nádrže, který je cca 49 litrů.

Test probíhal na podzim v teplotách mezi 15 až 20 °C, tedy v podstatě v ideálních podmínkách.

Komentář Marka Tomíška:

Ford používá hybridní systém s atmosférickým motorem a planetovou bezestupňovou převodovkou, tedy podobné řešení jako například Toyota. Ta má ale výhodu v mnohem větších zkušenostech s tímto typem pohonu, což je znát na spotřebě. Ve městě a mimo město do 90 kilometrů za hodinu je Ford Mondeo poměrně úsporný, ale rozdíl přichází s rostoucí rychlostí, kde již spotřeba u hybridního Mondea roste strměji než u zmíněné japonské značky.

Pokud nemáte možnost nabíjení například doma, investice do plug-in hybridu nedává smysl.

Nevýhodou je, že řidič nemůže nastavovat míru rekuperace, respektive je omezen pouze na módy D a L, přičemž L rekuperuje silněji a snaží se i brzdit motorem, takže reálně jediný smysluplný režim je základní D. Ale podobné je to i u jiných hybridů s obdobným technickým řešením pohonu. Oceňuji ale dobře udělanou rekuperaci brzdovým pedálem, který je sice trochu „gumový,“ ale dá se dobře poznat, kdy auto jen rekuperuje a řidiči v tom pomáhá i „trenér brzdění,“ který po každém zastavení na displeji ukáže, jak efektivní brzdění bylo. Pokud ukáže 100 %, znamená to, že řidič maximálně využil rekuperace a nebylo potřeba využít mechanické brzdy.

Ford Mondeo Hybrid sice má rezervy v efektivitě, zejména při dálničních rychlostech, ale jízdy po městě a běžných silnicích v okolí zvládá poměrně úsporně. Hlavně ale nemá přímého konkurenta, protože hybridní kombík seženete pouze o třídu níže. Ve střední třídě jde pouze o plug-in hybridy, které jsou zpravidla dražší, a pokud nemáte možnost nabíjení například doma, investice do plug-in hybridu nedává smysl.

Diskuze ke článku
Dominik Debef
Dominik Debef
Za 6,7 jezdím v kombinaci s dieselem, takže jestli to stejně tak zvládá i hybrid, tak paráda. Měl jsem možnost s ním jet a překvapilo mě pohodlí a ticho na palubě. Škoda toho kufru a ceny, jinak super.
Josef L
Josef L
6,2 l/100km je celoroční průměr benzínu 90 kW, netuším, kde je výhoda drahého PHEV, který má EL značku naprosto neoprávněně.
Eduard Kocvara
Eduard Kocvara
Prijde me to hodne proti normalni nafte. Mam focus IiII 2.0 TDCI a snazim se jezit usporne, ale ne pomalu a dlouhodoby prumer drzim nekde kolem 4.5L. Ve meste tak podobne jako Mondeo, ale jinak vsude klesam, mimo mesto pri tempomatu na 100 neco ke 4L a dalnice pri 130 tak 5,5L. A u toho vseha muzou domacnosti v klidu vysavat😀😀

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze