Na svět přichází nový Ford Explorer, který tentokrát není velkým benzinovým šestiválcovým SUV, které se tu aktuálně prodává, ale kompaktním crossoverem s plně elektrickým pohonem zadních, nebo všech kol. Zaměřen je především na rodinu, čemuž odpovídá pětimístná koncepce s prakticky laděným interiérem a spoustou odkládacích míst včetně tajné schránky na cennosti. Nabízí rovněž řadu příjemností pro rodinné výlety, počínaje výrazně tvarovanými sedadly, z nichž to řidičovo nabízí standardně masážní funkci, až po soundbar pro párty pod širým nebem.
Explorer míří do nabité nižší střední třídy, kde svoje elektromobily prodává mj. Volkswagen, s nímž sdílí platformu MEB. Soupeřit tak bude s Cuprou Born či ID.3 a v této těžké konkurenci chce zaujmout netradičním designem, úplnou výbavou a také cenou. Ta bude začínat kolem částky 1 100 000 Kč, což je s úplnou výbavou níže, než je v těchto vodách zatím zvykem.
Zatímco marketingu pomůže slavné jméno spojené se slavným středně velkým SUV, které se v USA stalo synonymem dostupného prostoru a terénních schopností, designéři zase hojně čerpali z amerického stylu značky, který je u nás zatím vnímán poměrně exoticky, i když se tu druhá generace svého času prodávala a sedmá stále prodává. Elektrický Explorer však ubral na rozměrech a velikostně se přizpůsobil stísněnějším evropským městům. Přesto výrazný styling obou konců auta evokuje spíš nekonečnou americkou dálnici než kolony u Humpolce. Týká se to také profilu s výrazným přechodem mezi obytnou a ložnou částí, rovněž typickou pro dřívější „velké“ Explorery.
Designéři při vědomí, že vytvářejí v historii modrého oválu velký přelom, který má Evropany přeučit z jemných křivek Fiest, Focusů a Mondeí na přeci jen chlapáčtější tvary amerického střihu, udělali hodně proto, aby vůz nevypadal příliš mohutně. Proto velká kola maskují výrazné lemy blatníků, záď, i když poměrně hmotná a vysoká, působí proti nim vlastně docela subtilně. Podobně na to šli na obou koncích karoserie, které vedle mohutných světlometů rovněž působí téměř étericky. Přesto to bude pro Evropany velké sousto ke spolknutí a my uvidíme, jak se Fordu podaří jej zhýčkaným motoristům starého kontinentu osladit.
Interiér jde rovněž americkou cestou, kterou už znají ti, kdo jezdili s Mustangem Mach-E, jenž bude v hierarchii nad Explorerem. Čili vpředu dvě oddělené kóje, přičemž středová konzola nabízí 17litrovou schránku, která pojme kromě jiného třeba i 15" notebook, a skloněná palubní deska propojená se středovou konzolou dominantním a svisle orientovaným displejem. Ten se kromě jiných kouzel umí i vysunout vzhůru a odhalit výše zmíněnou tajnou schránku. Kromě ní nechybí ani standardně dodávaná bezdrátová nabíječka mobilů a rovněž standardní bezdrátové rozhraní Android Auto a Apple CarPlay.
Ford toho v poslední době dělá pro konektivitu skutečně hodně a nový Explorer nebude výjimkou. Infozábavní systém Sync Move nabízí nejen akustický zážitek přizpůsobený interiéru auta, ale i on-line streamovací služby. Nechybí inteligentní plánování trasy včetně nabíjecích zastávek a také paleta nejmodernějších asistenčních systémů. Jeden z nich – asistent samočinné změny pruhu – zde slaví mezi evropskými Fordy premiéru. Stačí jen zmáčknout ukazatel směru a vůz se bezpečně postará o zbytek.
O technice zatím Ford mnoho neprozradil, kromě vypočteného nabíjecího času z 10 na 80 % SoC za 25 minut. Hrubou představu si můžeme udělat z faktu, že vůz používá platformu MEB, ovšem konstruktéři Fordu ji natolik přizpůsobili svým potřebám, že si počkáme na zveřejnění oficiálních údajů.
Vůz se začne prodávat v průběhu letošního roku, k mání bude ve dvou liniích výbavy Explorer a Explorer Premium, které by měly být vybaveny štědřeji, než bývá v této společnosti zvykem. Rezervace se budou otvírat v jednotlivých evropských zemích nedlouho po této premiéře.
Rozvor 2 770 mm
Délka 4 450 mm
Šířka 1 870 mm
Výška 1 600 mm