Elektromobily se často vyráběly, aby ušetřily nějakou tu korunu za provozní náklady. V roce 2011 se ale představil elektromobil, který by si nikdo kvůli šetření nekoupil. Jde o Rolls-Royce 102EX Electric Concept. Tento 102EX(periment) se sice nikdy neprodával, šlo ale o takové utřídění myšlenek o elektrickém pohonu a pohledu do budoucna. Konceptu předcházely dva další s označením 100 EX a 101EX, ty ale ještě měly 16válcový benzinový motor.
Elektrická verze byla postavena na klasickém Phantomu, 6,75litrový dvanáctiválec od BMW však musel udělat místo elektromotorům. Každý z dvou vodou chlazených elektromotorů měl 197 koní, důležitější je však údaj o jejich celkovém točivém momentu 800 Nm. Díky vysokému točivému momentu se tento mamut dokázal vyškrábat na sto kilometrů za hodinu pod osm vteřin. Maximální rychlost pak byla elektricky omezena na 160 km/h.
Energie byla čerpána z 71kWh baterie rozdělené do pětice různě velkých modulů po 38, 36, 10, 8 a 4 článcích. Celkově vážila baterie 640 kg, což bylo pouze o 90 kilogramů více než hmotnost původního dvanáctiválce s převodovkou. Klasickou zásuvkou se baterie dobila během 20 hodin, v případě třífázového nabíjení Mennekes se doba zkrátila na 8 hodin. Konektor s vypínacím tlačítkem a diodovým ukazatelem stavu nabití byl umístěn v C-sloupku a nabíjet šlo dokonce i bezdrátově pomocí elektromagnetické indukce.
Rozdíly ve vzhledu nejsou markantní, na pár změn ale narazíte. Samozřejmě chybí jakékoli koncovky výfuku a krytka pro nabíjení je průhledná – můžete tak vidět konektor podsvícený LED diodami. Ty samozřejmě mění barvu podle toho, jestli je vůz nabíjen. Legendární soška Spirit of Ecstasy je pro 102EX vyrobená z průhledného polykarbonátu zvaného Makrolon a ve tmě dokonce modře svítí, a to opět díky LED technologii. Svým vzhledem nám připomíná volič převodovky v nedávno testovaném Volvu XC90. Logo automobilky je pak červené, jako to mají všechny koncepty této britské značky. Elektrického ducha pak podtrhává speciálně namíchaná elektrizující barva Atlantic Chrome.
Interiér zůstal samozřejmě luxusní, dřevo ale bylo nahrazeno hliníkovými prvky z tenké fólie, která lépe ladila s elektrickým pohonem. Uvnitř pak dělala parádu kůže Seton Corinova obarvená různými rostlinami a výtažky z ořechů. Kožené čalounění naleznete nejenom na sedadlech nebo loketních opěrkách, ale i na podlaze. Opulentněji to už asi nešlo.
Baterie byla nezvykle umístěna tam, kde dříve býval motor, a elektromotor pro změnu zaujmul místo tam, kde dříve sídlila nádrž. Vůz si díky tomuto originálnímu řešení měl zachovat lepší jízdní vlastnosti a podobný pocit ovládání jako u klasického pohonu. I přes váhu 2 720 kilogramů by tedy měl být 102EX lehce ovladatelný.
Rolls-Royce se rozhodl zjistit, jestli je elektrický Phantom to pravé, nebo jde pouze o kompromis. Vůz po premiéře na autosalonu v Ženevě vyjel na 6 400 kilometrů dlouhou túru po celém světě. V Evropě navštívil Londýn, Paříž a Madrid a pokračoval do Singapuru a Pekingu následovaného Tokiem a Jokohamou v Japonsku. Výprava byla zakončena v Abú Zabí a Dubaji. Ve všech městech si zákazníci a majitelé vozu značky Rolls-Royce spolu s novináři mohli vyzkoušet, jak na ně vůz působí.
Výsledky nebyly pouze pozitivní, především kvůli malému dojezdu okolo 200 kilometrů. Rolls-Royce se tedy radši začal soustředit na hybridní pohon. Možná ale právě teď nastala doba, kdy znovu elektrický Rolls-Royce zkusit. V oblasti elektromobilismu jsme se jistě za posledních 6 let výrazně posunuli. Vyrobit vůz s větším dojezdem by určitě nebyl problém a nabíjecí stanice zažívají nevídaný „boom”. Doufáme, že elektromobil nejluxusnější značky na světě na sebe nenechá dlouho čekat.
Zdroje: tisková zpráva, caranddriver.com, autocar.co, wired.com