V minulých dílech našeho seriálu Elektromobily, které neznáte, jsme si představili vesměs světové značky, které světu ukázali své elektromobily. Výjimkou byl například Enfield, který bohužel dopadl neslavně. A stejný osud potkal i československý projekt EMA 1. A o něm bude dnešní díl.
Psal se rok 1969, když ve Výzkumném ústavu elektrických strojů (VUES) v Brně vznikal československý elektromobil s názvem EMA 1. Šlo o elektromobil pro dva dospělé a dvě děti s pohonem předních kol, kde každé kolo poháněl vlastí elektromotor. Výkon motorů byl 2 kW, celkový poté 5,5 koně. O energii se staraly olověné akumulátory s parametry 88 Ah, 96 V. Zrychlení z klidu na 40 km/h trvalo 11–12 sekund. Dojezd se pohyboval v rozmezí 30–50 kilometrů, což pro městský provoz tehdy stačilo. Maximální rychlost činila 50 km/h.
Už tehdy hrozila ropná krize, a tak vyspěle státy hledaly různé alternativy. VUES přemýšlel i nad variantou přestavby některého již existujícího auta, ale vzhledem ke složitosti přestavby se rozhodlo, že se postaví elektromobil zcela od podlahy. O podvozek se starala katedra motorových vozidel VUT v Brně a karoserie byla dílem Milana Pařenici. Tehdy šlo rozhodně o nadčasový automobil ať už designem, tak technikou. Do jisté míry předběhl svou dobu a je velká škoda, že skončil tak, jak skončil.
V roce 1970 byl na světě jediný funkční prototyp, který jste mohli potkat jen v tehdejším Československu. Na výstavách v Praze či Brně EMU obdivovali i lidé z Fordu a další německé firmy, které dokonce lákali Milana Pařenicu, aby navrhl jejich nové vozidlo. Pan Pařenica bohužel za tehdejšího režimu nedostal povolení, a tak ze všeho sešlo. Už tehdy EMA 1 zvládala brzdit pomocí rekuperování. Díky tomu se brzdové destičky tolik neopotřebovávaly. Rozměrově na tom byl elektromobil EMA 1 následovně: 2 240 mm na délku, 1 550 na šířku a 1 400 mm na výšku.
Lidé, kteří stáli za projektem EMA 1, sbírali inspiraci například ve Velké Británii, kde tehdy rozvoz mléka probíhal pomocí vozů na elektrický pohon. Údajně i u nás by se našlo nespočet zákazníků, ale projekt byl bohužel ukončen, a to z toho důvodu, že trh není na elektromobily připraven. K tomu se přidala i neochota spolupracovat a především projekt financovat. Rozhodně je to velká škoda. Kdo ví, třeba bychom se díky vozu stali jednou z elektromobilních velmocí.
Zdroje: ceskatelevize.cz, retromania.sk, e-auto.cz
cenek urbanec
Bože, to je blití! Byl jsem u toho, když se EMA II stavěla v dílnách VUT na Úvoze. Byl to experimentální projekt, na ověření koncepce podvozku, pohonů a regulace, NIKDO nepočítal se serií... Naopak sériová byla Škoda Beta, které se postavilo asi sto kusů v Tatře Ejpovice, ale kapitalisti se na to vysrali...