Druhá korejská válka. První srovnání Škody Elroq a Kie EV3 od stolu

Druhá korejská válka. První srovnání Škody Elroq a Kie EV3 od stolu
Fotografie: koláž David Turner, fDrive.cz
  • Na trh vstupují krátce po sobě dva velcí električtí konkurenti mezi malými SUV
  • Rozhodli jsme se porovnat zatím známé údaje
  • A zjistili, že Kia se Škodou si teď půjdou po krku, jako už dlouho ne

Po letech, kdy evropskou smetanu v segmentu menších elektrických SUV osamoceně lízal Peugeot se svým malým SUV e-2008, nyní dorazili hned dva konkurenti s nejvyššími ambicemi. Zatímco Kia své subkompaktní SUV EV3 na uvedla český trh počátkem září, o měsíc později je tu Škoda Auto s kompaktním Elroqem. Ačkoliv každý vůz oficiálně patří do jiné třídy a dělí je 15 cm délky, jsou si dost podobné. A to jak cenami, použitou technikou a jejími parametry, tak částečně i vnitřním prostorem a užitečností. Hlavně základní objemy zavazadelníku podle VDA se téměř neliší, protože oproti 470 l Elroqu nabízí Kia EV3 plných 460 l. A to už je dost důvodů pro první srovnání ceníků a technických údajů.

Velké srovnání Škoda Elroq vs. Kia EV3. Co je lepší koupě?

Ani v jednom případě zatím není nabídka kompletní a těžko hledat u obou značek průsečík se stejnými parametry a výbavou, přesto stojí za to nahlédnout do ceníků a specifikací ještě předtím, než budeme mít příležitost oba vozy otestovat naživo. A také je srovnat fyzicky tváří v tvář, což máme rovněž v úmyslu. A můžeme začít rovnou se základní nabídkou; Kia totiž nabízí jediný elektromotor 204 k, zato ale dvě kapacity baterie 58,3 a 81,4 kWh netto. Elroq zpočátku nabízí dva motory (170 a 286 k) a dvě netto kapacity (52 a 77 kWh), příští rok ovšem přijdou další dvě motorizace (204 k a 299 k 4×4) a třetí kapacita baterie 59 kWh. A s nimi i budoucí Elroq 60 (204 k, 59 kWh netto), který se specifikacím Kie EV3 přiblíží nejvíce. K němu ale v tuto chvíli nebyly dosud zveřejněny kompletní technické specifikace.

Kia EV3 Standard Range Škoda Elroq 60
Cena 899 980 Kč 860 000 Kč*
Kapacita baterie netto 58,3 kWh 59 kWh
Spotřeba (WLTP) 14,9 kWh/100 km 15,8 kWh/100 km*
Dojezd (WLTP) 436 km 410 km
Nabíjecí příkon AC 11 kW 11 kW
Nabíjecí příkon DC 100 kW 165 kW
Nabití 10–80 % SoC 29 minut 24 minut

* odhad redakce fDrive.cz

Už na první pohled je tedy patrné, že korejští architekti odvedli skvělou práci, protože do menší platformy s kratším rozvorem dostali o 4,4 kWh využitelné bateriové kapacity více. A to také vyústilo v delší WLTP dojezd, který, na rozdíl od škodovky, přesahuje 600 km, a to o 5 km. Důvody je třeba ovšem hledat i jinde; Kia uvádí o 0,3 kWh/100 km nižší normovanou spotřebu (14,9 oproti 15,2 podle WLTP) a především je o podle zatím nekompletních technických údajů podstatně lehčí. Přesný rozdíl zatím není možné určit kvůli chybějícím číslům u Elroqu, avšak bude se pohybovat ve stovkách kilogramů. A to platí i pro verzi s větší, bezmála půltunovou baterií.

Kia EV3 Long Range Škoda Elroq 85
Cena 1 024 980 Kč 1 032 000 Kč
Kapacita baterie netto 81,4 kWh 77 kWh
Spotřeba (WLTP) 14,9 kWh/100 km 15,2 kWh/100 km
Dojezd (WLTP) 605 km 581 km
Nabíjecí příkon AC 11 kW 11 kW
Nabíjecí příkon DC 120 kW 175 kW
Nabití 10–80 % SoC 31 minut 28 minut

Hlavním rozdílem je ale základní koncepce. Protože Kia sice sdílí platformu E-GMP s velkými modely EV6 a EV9, ovšem používá její modifikaci s předním pohonem a 400V architekturou. A Elroq převzal nezměněný technický základ z většího Enyaqu, což sebou nese nejen nadprůměrný rozvor 2 765 mm, ale především zadní pohon. Případně v budoucnu i čtyřkolku, kterou Kia EV3 nenabídne. Kia však, i přes 15cm rozdíl v celkové délce, má rozvor jen o 8,5 cm kratší. To slibuje prostorný interiér, ovšem také zkracuje zadní převis na 810 mm, což je o 46 mm méně oproti Elroqu. Jak se tedy Kie podařilo vytvořit téměř stejně velký kufr? Prvním důvodem je absence zadního motoru, jenže to není vše. Kia totiž započítává i frunk o objemu 25 l, který se podařilo zakomponovat pod přední kapotu, i když tam už motor naopak je. Základní objem zadního zavazadelníku tedy ve skutečnosti činí 435 l, což je bez debaty vzhledem k vnějším rozměrům stále velmi dobré.

Kia EV3 Standard Range Škoda Elroq 60
Dělka 4 300 mm 4 488 mm
Šířka 1 850 mm 1 884 mm
Výška 1 560 mm 1 625 mm
Rozvor 2 680 mm 2 765 mm
Zavazadla (VDA) 460 l 470 l*
Frunk 25 l ne
Pohotovostní hmotnost 1 725 kg 1 961 kg**
Brzděný vlek 300 kg 1 000 kg

* započítán i objem frunku, ** odhad redakce fDrive.cz

Pohled do ceníku odhaluje, že jako přímé konkurenty vnímají EV3 a Elroq i jejich výrobci. Zatímco Elroq startuje na velmi dobrých 799 000 korunách, Kia EV3 je se základní cenou o sto tisíc výše (899 980 Kč). Jenže za ni nabízí silnější motor (204 oproti 170 koním), větší baterii (58,3 vs. 52 kWh netto), delší normovaný dojezd (436 proti 375 km) a lepší maximálku (170 vs. 160 km/h) i zrychlení z klidu na 100 km/h (7,5 oproti 9 s). Situace se samozřejmě změní, až přijde na trh Elroq 60, který se základní EV3 podobá základními parametry mnohem více, ovšem dojezdem i dynamikou bude stejně o něco ztrácet. Lze ale soudit, že základní cena Elroqu 60 bude oproti startovní EV3 nižší.

Pak tu máme výbavu. A ta opět mění úhel, z nějž je třeba nazírat na základní cenu. Kia totiž nabízí tři základní výbavové linii Air, Earth a GT-Line, přičemž už ta základní je postavena tak, že v ní nechybí nic podstatného. A obsahuje i prvky, které u Škody Auto v základním Elroqu Essence nedostanete. Především dvouzónovou klimatizaci, bezklíčový přístup, navigaci, nabíjecí porty USB pro zadní sedadla, pádla pod volantem či volič jízdních režimů. Kiu v linii Air je tedy třeba srovnávat spíše s Elroqem ve výbavě Selection od 865 000 Kč, i když do ní zase Kie chybí vyhřívání volantu a předních sedadel plus výškově nastavitelné sedadlo spolujezdce a 19" kola (ta jsou u Elroqu naopak základem). Tepelné čerpadlo chybí v základu na obou stranách, jenže Kia jej od prostřední linie Earth nahoru nabízí standardně, což u Škody neplatí. Příplatek za něj je u Kie o něco vyšší (35 000 vs. 30 500 Kč), jenže u Kie k němu dostanete i vyhřívání předních sedadel a volantu.

Kia EV3 SR Air Škoda Elroq 60 Selection
Základní cena 899 980 Kč 920 000 Kč*
Klimatizace 2zónová standard standard
Navigace standard standard
Tepelné čerpadlo standard 30 500 Kč
Metalíza 20 000 Kč 16 000 Kč
Bezklíčový přístup standard 35 000 Kč**
19" kola nemá standard
Brzděný vlek 300 kg 1 000 kg

* odhad redakce fDrive.cz, ** paket s asistovanou jízdou 1.6, bezdrátovou nabíječkou mobilů, akustickými předními a tmavými zadními okny, elektronickou dětskou pojistkou a dvěma USB-C konektory vzadu

Prostřední linie Kia Earth stojí oproti linii Air o rovných 70 tisíc více, a přidává výškově nastavitelné sedadlo spolujezdce, samostmívací vnitřní zpětné zrcátko a elektricky sklopná vnější (tyto prvky má Elroq naopak vždy v základu), bezdrátové nabíjení mobilu (pro Elroq v paketu Clever za 72 800, případně 35 000 Kč podle výbavové linie), digitální klíč (Škoda nenabízí vůbec), tepelné čerpadlo, elektricky sklopná zrcátka a vyjížděcí kliky (Elroq nemá). A nabídku uzavírá Kia EV3 GT-Line, která je určena pouze pro větší baterii 81,4 kWh a doplácí se za ni 155 tisíc. Od 1 249 980 korun tak dostanete navíc 19" kola, lepší LED světlomety s dynamickým přivítáním, elektricky ovládané víko kufru, soundsystém, koženkové čalounění a elektrické ovládání předních sedadel, u řidiče s pamětí. Na tuto nabídku v tuto chvíli Škoda odpověď nemá, protože limitka First Edition je sice o 90 tisíc dražší, ovšem se silnější motorizací Elroq 85. Lze ovšem konstatovat, že standardní výbava konkurenční GT-Line výrazně převyšuje a nabízí řadu prvků, které u Kie nedostanete vůbec. Například maticové světlomety, 21" kola, masážní sedadla, třízónovou klimatizaci či tažné zařízení (Kia nabízí jen přípravu).

Kia EV3 LR GT-line Škoda Elroq 85 First Edition
Základní cena 1 249 980 Kč 1 339 000 Kč
Klimatizace 2zónová 3zónová
Maticové světlomety nemá standard
Tepelné čerpadlo standard 30 500 Kč
Metalíza 20 000 Kč 16 000 Kč
Soundsystém standard standard
21" kola nemá standard
Panoramatické kamery 45 000 Kč* standard

Elroq je větší auto oproti EV3 a znát je to především na zadních sedadlech, kde si místo pohodlného rozvalení pro dospělé jako ve škodovce sednou spíše jen děti. Přesto je díky dostatku místa vpředu a překvapivě velkému zavazadelníku Kia EV3 také použitelná pro rodinu, byť v tomto případě spíše pro mladší a s menšími dětmi. Navíc má nižší spotřebu a v případě verze Long Range také větší baterii, pročež nabízí zcela dospělý normovaný dojezd 605 km. Elroq však se svými 581 kilometry téměř nezaostává. V základních verzích dostanete u korejské značky za stejné peníze lepší výbavu, u těch vrcholných je to ovšem překvapivě naopak, navíc Korea nemá odpověď na škodováckých 286 koní u verze Elroq 85.

Kdo hledá co nejlevnější rodinný elektromobil obecně, uspěje u Škody Auto, protože nikde jinde prostorné, plně elektrické auto s velkým kufrem a solidní (byť neúplnou) základní výbavou za 799 000 korun nekoupí. Kia však hledačům co nejlepší hodnoty za peníze může nabídnout více díky tomu, že i zcela základní verze tu nabízí důstojný výkon i dojezd, navíc výbavu bez zjevných mezer. A to přesto, že startovní cenovka je o 100 000 korun výše. Dovybavení Elroqu na úroveň základní EV3 by totiž stálo přinejmenším 110 600 Kč a i potom by škodovka stále měla o 60 km menší dojezd a o 34 koní slabší motor.

Technické parametry Kia EV3 (2024) Standard Range

Kompletní specifikace
Konstrukcecrossover, 4 300 × 1 850 × 1 560 mm, 1 725 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: přední
Výkon150 kW, 204 koní, točivý moment: 283 Nm
Baterie58,3 kWh (55 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 100 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 14,9 kWh / 100 km, dojezd: 436 km
Cena od899 980 Kč

Technické parametry Škoda Elroq (2024) 50

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 4 488 × 1 884 × 1 625 mm, 1 879 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: zadní
Výkon125 kW, 170 koní, točivý moment: 310 Nm
Baterie55 kWh (52 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 145 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 15,8 kWh / 100 km, dojezd: 375 km
Cena od799 000 Kč

Video: Martin Pultzner, fDrive.cz

Diskuze ke článku
Jan Jakubík
Jan Jakubík
Podle mě, ale tohle nejsou tak úplně srovnatelná auta, ani koncepcí technologie, pohonu přední / zadní nápravy, tak ani velikostí, kdy je Elroq větší defakto o 16 cm, to je prostět o kategorii větší automobil. Myslím si. Ale chápu vzniklou asociaci, to uzporonění na EV3, ale tohle je moc velký rozdíl vozů.
Jan Jakubík
Jan Jakubík
Dále, šířka a výška vozu. Hnaná náprava. Tohle nejsou auta do duelu. :-D
Jan Jakubík
Jan Jakubík
Hmotnost to taky ukazuje, kdo je kdo. :-D
Marek M.
Marek M.
Já myslím taky, že toto nejsou přímo konkurenti, ale když nic jiného není. Férovější bude srovnat pal EV3 a Epiq, i když Epiq asi nebude s baterkou kolem 70-80, ale tam ani nedává smysl.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze