Po letech, kdy evropskou smetanu v segmentu menších elektrických SUV osamoceně lízal Peugeot se svým malým SUV e-2008, nyní dorazili hned dva konkurenti s nejvyššími ambicemi. Zatímco Kia své subkompaktní SUV EV3 na uvedla český trh počátkem září, o měsíc později je tu Škoda Auto s kompaktním Elroqem. Ačkoliv každý vůz oficiálně patří do jiné třídy a dělí je 15 cm délky, jsou si dost podobné. A to jak cenami, použitou technikou a jejími parametry, tak částečně i vnitřním prostorem a užitečností. Hlavně základní objemy zavazadelníku podle VDA se téměř neliší, protože oproti 470 l Elroqu nabízí Kia EV3 plných 460 l. A to už je dost důvodů pro první srovnání ceníků a technických údajů.
Velké srovnání Škoda Elroq vs. Kia EV3. Co je lepší koupě?
Ani v jednom případě zatím není nabídka kompletní a těžko hledat u obou značek průsečík se stejnými parametry a výbavou, přesto stojí za to nahlédnout do ceníků a specifikací ještě předtím, než budeme mít příležitost oba vozy otestovat naživo. A také je srovnat fyzicky tváří v tvář, což máme rovněž v úmyslu. A můžeme začít rovnou se základní nabídkou; Kia totiž nabízí jediný elektromotor 204 k, zato ale dvě kapacity baterie 58,3 a 81,4 kWh netto. Elroq zpočátku nabízí dva motory (170 a 286 k) a dvě netto kapacity (52 a 77 kWh), příští rok ovšem přijdou další dvě motorizace (204 k a 299 k 4×4) a třetí kapacita baterie 59 kWh. A s nimi i budoucí Elroq 60 (204 k, 59 kWh netto), který se specifikacím Kie EV3 přiblíží nejvíce. K němu ale v tuto chvíli nebyly dosud zveřejněny kompletní technické specifikace.
Kia EV3 Standard Range | Škoda Elroq 60 | |
Cena | 899 980 Kč | 860 000 Kč* |
Kapacita baterie netto | 58,3 kWh | 59 kWh |
Spotřeba (WLTP) | 14,9 kWh/100 km | 15,8 kWh/100 km* |
Dojezd (WLTP) | 436 km | 410 km |
Nabíjecí příkon AC | 11 kW | 11 kW |
Nabíjecí příkon DC | 100 kW | 165 kW |
Nabití 10–80 % SoC | 29 minut | 24 minut |
* odhad redakce fDrive.cz
Už na první pohled je tedy patrné, že korejští architekti odvedli skvělou práci, protože do menší platformy s kratším rozvorem dostali o 4,4 kWh využitelné bateriové kapacity více. A to také vyústilo v delší WLTP dojezd, který, na rozdíl od škodovky, přesahuje 600 km, a to o 5 km. Důvody je třeba ovšem hledat i jinde; Kia uvádí o 0,3 kWh/100 km nižší normovanou spotřebu (14,9 oproti 15,2 podle WLTP) a především je o podle zatím nekompletních technických údajů podstatně lehčí. Přesný rozdíl zatím není možné určit kvůli chybějícím číslům u Elroqu, avšak bude se pohybovat ve stovkách kilogramů. A to platí i pro verzi s větší, bezmála půltunovou baterií.
Kia EV3 Long Range | Škoda Elroq 85 | |
Cena | 1 024 980 Kč | 1 032 000 Kč |
Kapacita baterie netto | 81,4 kWh | 77 kWh |
Spotřeba (WLTP) | 14,9 kWh/100 km | 15,2 kWh/100 km |
Dojezd (WLTP) | 605 km | 581 km |
Nabíjecí příkon AC | 11 kW | 11 kW |
Nabíjecí příkon DC | 120 kW | 175 kW |
Nabití 10–80 % SoC | 31 minut | 28 minut |
Hlavním rozdílem je ale základní koncepce. Protože Kia sice sdílí platformu E-GMP s velkými modely EV6 a EV9, ovšem používá její modifikaci s předním pohonem a 400V architekturou. A Elroq převzal nezměněný technický základ z většího Enyaqu, což sebou nese nejen nadprůměrný rozvor 2 765 mm, ale především zadní pohon. Případně v budoucnu i čtyřkolku, kterou Kia EV3 nenabídne. Kia však, i přes 15cm rozdíl v celkové délce, má rozvor jen o 8,5 cm kratší. To slibuje prostorný interiér, ovšem také zkracuje zadní převis na 810 mm, což je o 46 mm méně oproti Elroqu. Jak se tedy Kie podařilo vytvořit téměř stejně velký kufr? Prvním důvodem je absence zadního motoru, jenže to není vše. Kia totiž započítává i frunk o objemu 25 l, který se podařilo zakomponovat pod přední kapotu, i když tam už motor naopak je. Základní objem zadního zavazadelníku tedy ve skutečnosti činí 435 l, což je bez debaty vzhledem k vnějším rozměrům stále velmi dobré.
Kia EV3 Standard Range | Škoda Elroq 60 | |
Dělka | 4 300 mm | 4 488 mm |
Šířka | 1 850 mm | 1 884 mm |
Výška | 1 560 mm | 1 625 mm |
Rozvor | 2 680 mm | 2 765 mm |
Zavazadla (VDA) | 460 l | 470 l* |
Frunk | 25 l | ne |
Pohotovostní hmotnost | 1 725 kg | 1 961 kg** |
Brzděný vlek | 300 kg | 1 000 kg |
* započítán i objem frunku, ** odhad redakce fDrive.cz
Pohled do ceníku odhaluje, že jako přímé konkurenty vnímají EV3 a Elroq i jejich výrobci. Zatímco Elroq startuje na velmi dobrých 799 000 korunách, Kia EV3 je se základní cenou o sto tisíc výše (899 980 Kč). Jenže za ni nabízí silnější motor (204 oproti 170 koním), větší baterii (58,3 vs. 52 kWh netto), delší normovaný dojezd (436 proti 375 km) a lepší maximálku (170 vs. 160 km/h) i zrychlení z klidu na 100 km/h (7,5 oproti 9 s). Situace se samozřejmě změní, až přijde na trh Elroq 60, který se základní EV3 podobá základními parametry mnohem více, ovšem dojezdem i dynamikou bude stejně o něco ztrácet. Lze ale soudit, že základní cena Elroqu 60 bude oproti startovní EV3 nižší.
Pak tu máme výbavu. A ta opět mění úhel, z nějž je třeba nazírat na základní cenu. Kia totiž nabízí tři základní výbavové linii Air, Earth a GT-Line, přičemž už ta základní je postavena tak, že v ní nechybí nic podstatného. A obsahuje i prvky, které u Škody Auto v základním Elroqu Essence nedostanete. Především dvouzónovou klimatizaci, bezklíčový přístup, navigaci, nabíjecí porty USB pro zadní sedadla, pádla pod volantem či volič jízdních režimů. Kiu v linii Air je tedy třeba srovnávat spíše s Elroqem ve výbavě Selection od 865 000 Kč, i když do ní zase Kie chybí vyhřívání volantu a předních sedadel plus výškově nastavitelné sedadlo spolujezdce a 19" kola (ta jsou u Elroqu naopak základem). Tepelné čerpadlo chybí v základu na obou stranách, jenže Kia jej od prostřední linie Earth nahoru nabízí standardně, což u Škody neplatí. Příplatek za něj je u Kie o něco vyšší (35 000 vs. 30 500 Kč), jenže u Kie k němu dostanete i vyhřívání předních sedadel a volantu.
Kia EV3 SR Air | Škoda Elroq 60 Selection | |
Základní cena | 899 980 Kč | 920 000 Kč* |
Klimatizace 2zónová | standard | standard |
Navigace | standard | standard |
Tepelné čerpadlo | standard | 30 500 Kč |
Metalíza | 20 000 Kč | 16 000 Kč |
Bezklíčový přístup | standard | 35 000 Kč** |
19" kola | nemá | standard |
Brzděný vlek | 300 kg | 1 000 kg |
* odhad redakce fDrive.cz, ** paket s asistovanou jízdou 1.6, bezdrátovou nabíječkou mobilů, akustickými předními a tmavými zadními okny, elektronickou dětskou pojistkou a dvěma USB-C konektory vzadu
Prostřední linie Kia Earth stojí oproti linii Air o rovných 70 tisíc více, a přidává výškově nastavitelné sedadlo spolujezdce, samostmívací vnitřní zpětné zrcátko a elektricky sklopná vnější (tyto prvky má Elroq naopak vždy v základu), bezdrátové nabíjení mobilu (pro Elroq v paketu Clever za 72 800, případně 35 000 Kč podle výbavové linie), digitální klíč (Škoda nenabízí vůbec), tepelné čerpadlo, elektricky sklopná zrcátka a vyjížděcí kliky (Elroq nemá). A nabídku uzavírá Kia EV3 GT-Line, která je určena pouze pro větší baterii 81,4 kWh a doplácí se za ni 155 tisíc. Od 1 249 980 korun tak dostanete navíc 19" kola, lepší LED světlomety s dynamickým přivítáním, elektricky ovládané víko kufru, soundsystém, koženkové čalounění a elektrické ovládání předních sedadel, u řidiče s pamětí. Na tuto nabídku v tuto chvíli Škoda odpověď nemá, protože limitka First Edition je sice o 90 tisíc dražší, ovšem se silnější motorizací Elroq 85. Lze ovšem konstatovat, že standardní výbava konkurenční GT-Line výrazně převyšuje a nabízí řadu prvků, které u Kie nedostanete vůbec. Například maticové světlomety, 21" kola, masážní sedadla, třízónovou klimatizaci či tažné zařízení (Kia nabízí jen přípravu).
Kia EV3 LR GT-line | Škoda Elroq 85 First Edition | |
Základní cena | 1 249 980 Kč | 1 339 000 Kč |
Klimatizace | 2zónová | 3zónová |
Maticové světlomety | nemá | standard |
Tepelné čerpadlo | standard | 30 500 Kč |
Metalíza | 20 000 Kč | 16 000 Kč |
Soundsystém | standard | standard |
21" kola | nemá | standard |
Panoramatické kamery | 45 000 Kč* | standard |
Elroq je větší auto oproti EV3 a znát je to především na zadních sedadlech, kde si místo pohodlného rozvalení pro dospělé jako ve škodovce sednou spíše jen děti. Přesto je díky dostatku místa vpředu a překvapivě velkému zavazadelníku Kia EV3 také použitelná pro rodinu, byť v tomto případě spíše pro mladší a s menšími dětmi. Navíc má nižší spotřebu a v případě verze Long Range také větší baterii, pročež nabízí zcela dospělý normovaný dojezd 605 km. Elroq však se svými 581 kilometry téměř nezaostává. V základních verzích dostanete u korejské značky za stejné peníze lepší výbavu, u těch vrcholných je to ovšem překvapivě naopak, navíc Korea nemá odpověď na škodováckých 286 koní u verze Elroq 85.
Kdo hledá co nejlevnější rodinný elektromobil obecně, uspěje u Škody Auto, protože nikde jinde prostorné, plně elektrické auto s velkým kufrem a solidní (byť neúplnou) základní výbavou za 799 000 korun nekoupí. Kia však hledačům co nejlepší hodnoty za peníze může nabídnout více díky tomu, že i zcela základní verze tu nabízí důstojný výkon i dojezd, navíc výbavu bez zjevných mezer. A to přesto, že startovní cenovka je o 100 000 korun výše. Dovybavení Elroqu na úroveň základní EV3 by totiž stálo přinejmenším 110 600 Kč a i potom by škodovka stále měla o 60 km menší dojezd a o 34 koní slabší motor.
Technické parametry Kia EV3 (2024) Standard Range
Kompletní specifikaceKonstrukce | crossover, 4 300 × 1 850 × 1 560 mm, 1 725 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: přední |
Výkon | 150 kW, 204 koní, točivý moment: 283 Nm |
Baterie | ? (58,3 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 100 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 14,9 kWh / 100 km, dojezd: 436 km |
Cena od | 899 980 Kč |
Technické parametry Škoda Elroq (2024) 50
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 488 × 1 884 × 1 625 mm, 1 879 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: zadní |
Výkon | 125 kW, 170 koní, točivý moment: 310 Nm |
Baterie | 55 kWh (52 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 145 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 15,8 kWh / 100 km, dojezd: 375 km |
Cena od | 799 000 Kč |
Video: Martin Pultzner, fDrive.cz