Kia EV3 je jedním z elektromobilů, které přinášejí moderní technologii digitálního klíče, tedy možnost odemykání a startování vozu pomocí telefonu nebo chytrých hodinek. Tento systém slibuje pohodlí a praktičnost, ale jak se osvědčil při reálném testu s Apple Watch Ultra 2? A je opravdu možné se zcela zbavit klasických klíčků?
Za zapůjčení Apple Watch děkuji Mobil Pohotovosti, kde si můžete chytré hodinky od Applu koupíte už od 5 800 Kč. Pro více informací mrkněte na mp.cz. |
Digitální klíč v praxi: ideální řešení?
Digitální klíče nejsou na trhu žádnou novinkou. Průkopníkem v této oblasti byla Tesla, která zavedla technologii NFC a později přešla na Bluetooth, jež umožňuje odemykání vozu bez nutnosti přikládání zařízení přímo k autu. Postupem času se přidaly další automobilky, včetně prémiových značek využívajících ještě bezpečnější technologii Ultra Wideband (UWB). Kia tuto technologii poprvé představila u prémiového modelu EV9, ale nyní je dostupná i u cenově dostupnějších elektromobilů, jako je modernizovaná EV6 a nová EV3.
Testujeme KIA Digital Key, málem nás vypekl!
Technické parametry Kia EV3 (2024) Long Range
Kompletní specifikaceKonstrukce | crossover, 4 300 × 1 850 × 1 560 mm, 1 810 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: přední |
Výkon | 150 kW, 204 koní, točivý moment: 283 Nm |
Baterie | 81,4 kWh (77 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 135 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 14,9 kWh / 100 km, dojezd: 605 km |
Cena od | 1 024 980 Kč |
Kia EV3 nabízí digitální klíč již od výbavy Earth, přičemž základní výbava Air tuto možnost nemá. Testování ukázalo, že při ideálních podmínkách je používání technologie velmi jednoduché. Stačí se přiblížit k autu, a to se automaticky odemkne, aniž by bylo nutné cokoliv přikládat nebo mačkat. Auto lze poté nastartovat bez jakéhokoliv fyzického klíče, což je velká výhoda například při sportu, kdy s sebou nechcete nosit klasické klíče.
Problémy s funkčností
Zpočátku digitální klíč u testované EV3 fungoval bezchybně – odemykání, nastartování i celkový provoz byl jednoduchý a intuitivní. Nicméně po aktualizaci softwaru Apple Watch Ultra 2, které byly při testování použity, se začaly objevovat problémy. Auto přestalo reagovat na přiblížení hodinek a automatické odemykání i startování přestalo fungovat.
I přes různé pokusy o obnovení funkčnosti, jako bylo tovární nastavení hodinek, přeinstalace digitálního klíče nebo kontrola nastavení, se problém nevyřešil. Naštěstí Kia EV3 nabízí alternativní způsoby odemykání pomocí NFC. Stačí přiložit hodinky nebo telefon ke klice vozu, případně k zrcátku, a auto se odemkne. Startování je pak možné buď přiložením zařízení ke čtečce v interiéru vozu, nebo v případě starších telefonů pomocí NFC. Jelikož přikládání hodinek dolů na středovou konzoli je na vykloubení ruky, je pohodlnější použít telefon.
Praktické využití a zkušenosti
I přes zmíněné problémy byla digitální technologie využitelná. Například při cestě do Dánska na hokej jsem nechal klíčky doma, přičemž zamykání na letišti a po návratu odemykání a nastartování probíhalo pomocí hodinek a telefonu. Při každodenním používání je technologie UWB každopádně o poznání příjemnější, protože poskytne stejný komfort, jako když máte klíček v kapse.
Díky alternativním možnostem, jako je NFC, je však možné auto nouzově odemknout a používat i bez klasických klíčků. Přesto by uživatelé jistě ocenili, kdyby technologie fungovala spolehlivě a bez nutnosti improvizace.
Závěr
Technologie digitálního klíče v Kie EV3 nabízí potenciál pro větší komfort. Pro ideální fungování je však klíčová spolehlivost softwaru a bezchybné propojení s chytrými zařízeními. Kdyby se podařilo vyřešit zmíněné problémy, které mohou nastat, byl by digitální klíč plnohodnotnou náhradou klasických klíčků. Zvykl jsem si ale na to, že nemusím nosit klíček od auta, takže i na svých Apple Watch 7 (které fungují jen pomocí NFC) už používám jen digitální klíč, ovšem kombinuji jej s telefonem, který po usednutí do auta položím na NFC čtečku, abych mohl nastartovat.
Problém som si odstránil sám vypnutim funkcie odsuvania šoferovej sedačky pri deaktivácii auta../ano ma to logiku že preco je to tak ale to je na malý blog a nie na príspevok/
Proste ifot. kia je obcas králicia nora ktorá vedie do krajiny divov. Chýba už len tá Alenka :)