Dotace na nákup, nulová daň nebo žádné mýtné. Podpora se napříč státy liší

1
Dotace na nákup, nulová daň nebo žádné mýtné. Podpora se napříč státy liší
  • Přístup se liší nejen napříč Evropou, ale i napříč kontinenty
  • Nejsilnější podporu elektromobility mají v Norsku

Elektromobilita je na vzestupu a vlády mnoha zemí hledají opatření, jak tento trend podpořit. Nastavují proto pravidla, která snižují pořizovací cenu či zvýhodňují provoz elektromobilu. Jako první možnost se nabízejí přímé dotace na nákup vozu, druhou představují úlevy ve formě snižování vedlejších nákladů, jako je snížení nebo odpuštění daní, mýta či parkovného. Využívají se také různá nefinanční zvýhodnění, například možnost využívat ve městech rychlé pruhy pro taxi a hromadnou dopravu. Stejně jako se říká „jiný kraj, jiný mrav“, i v tomto případě platí, že každý stát přistupuje k podpoře po svém.

USA

Spojené státy v roce 2009 zavedly daňové úlevy ve formě kreditů. Jejich výše se liší podle typu vozidla a může dosahovat až 7 500 dolarů, což je v přepočtu asi 170 tisíc Kč. Částka se žadateli odečte z jeho daně z příjmu. Počítá se s tím, že jakmile výrobce elektromobilů dosáhne hranice 200 tisíc kusů vozidel prodaných na území USA, bude v průběhu následujícího roku tato podpora nákupu jeho vozů postupně ukončena.

Norsko

Za průkopníky e-mobility lze úspěšně považovat Nory. A to nejen v evropském měřítku, ale i v tom světovém. Norsko je první stát na světě, v němž podíl elektromobilů a hybridů na prodeji nových aut překonal 50 %. Stalo se tak v roce 2017, pouhé čtyři roky po zavedení současného systému podpory sestávající z finančních úlev a dalších benefitů. Majitelé elektrovozů neplatí za registraci vozidla, mají nižší silniční daň, neplatí mýtné na dálnicích a využívají zdarma tunely a trajekty. Největší úlevu ovšem představuje osvobození od DPH, která je v Norsku poměrně vysoká. Díky tomu jsou elektromobily ve výsledku levnější než vozidla s klasickými spalovacími motory.

Podpora elektromobility v EU

Francie

Francie zavedla podporu čisté mobility v roce 2008 a její výši pravidelně reviduje podle podmínek na trhu. Od začátku roku 2017 činila dotace na nákup jednoho vozidla 6 000 eur, v přepočtu přibližně 154 tisíc Kč. Další 4 000 eur (asi 103 tisíc Kč) k tomu mohl zákazník získat za vyřazení dieselového automobilu vyrobeného před rokem 2006.

Německo, Velká Británie a Nizozemsko

Německá vláda schválila v květnu 2016 dotaci na nákup vozidel s čistě elektrickým pohonem ve výši 4 000 eur, v případě hybridních vozů je to o tisíc méně. Elektromobily jsou navíc na 10 let osvobozeny od vlastnické daně. Vláda počítala s ukončením finanční podpory v průběhu letošního roku, ale již se objevily informace o tom, že uvažuje o jejím prodloužení. Firemní elektromobily a hybridy se zároveň od letoška těší daňovému zvýhodnění o 0,5 % z pořizovací ceny vozidla. Finančně dotuje pořízení elektromobilu rovněž Velká Británie, která opakovaně prodloužila dobu, po kterou bude každému na nákup přispívat, až 4 500 liber (přibližně 135 tisíc Kč). Nizozemsko osvobozuje nákup elektrovozů od daně a zároveň patří mezi průkopníky elektrifikace veřejné dopravy.

Rakousko

Jiný způsob zvýhodnění plánují Rakušané. Kvůli snížení emisí je v zemi na mnoha dálničních úsecích omezená maximální rychlost na 100 km/h. Majitelé elektrických vozů by ale brzy mohli i těmito místy projíždět rychlostí až 130 km. Celkem by se benefit týkal až 440 kilometrů dálnic.

Česká republika

V České republice majitelé elektromobilů neplatí žádnou silniční daň a v Praze mohou zdarma parkovat i v tzv. modrých zónách určených pro rezidenty. Vláda také vypisuje od roku 2016 v pořadí již 4. dotační program pro podnikatele a úřady. V něm lze podle velikosti firmy získat až 75% dotaci na nákup elektromobilů. Úřady místní samosprávy mohou nakupovat elektrovozy s dotací 250 000 Kč. V letech 2017–2018 bylo přes tento dotační program realizováno 50 % prodejů elektrovozů.

Diskuze ke článku
Pavel
Tak u nás máme jen a pouze 43mld ročně pro solární barony. Pro běžný lid nezbývá...

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze