V Česku je dle aktuálního průzkumu provozováno již více než 2 700 dobíjecích stanic pro elektromobily. Na dotažení standardních čerpacích stanic s prodejem benzínu a nafty chybí už jen něco přes 100 nabíječek. Zatímco na jednom čerpacím stojanu ale natankuje během půl hodiny klidně deset aut, na jednom dobíjecím bodu DC nabíječky dobijete za stejnou dobu maximálně jeden elektrický vůz. Provozovatelé dobíjecích stanic však avizují rostoucí zájem o další rozšiřování sítě, a to s důrazem hlavně na ultrarychlé nabíječky. Počet dobíjecích stanic pro elektromobily nebo plug-in hybridy v posledních letech setrvale roste. V roce 2021 jejich počet překonal 1 000, s koncem tohoto roku se přiblíží k hranici 3 000.
Jde o zajímavý milník, protože nabíječek pro bateriové vozy bude zanedlouho více než standardních čerpacích stanic s prodejem benzínu a nafty. Ministerstvo průmyslu a obchodu v Česku eviduje ke konci letošního října 2 731 veřejně přístupných dobíjecích stanic s celkovým počtem 4 877 dobíjecích bodů. Veřejných čerpacích stanic jsou sice evidovány necelé 4000, běžných benzinek s výdejem především benzínu a nafty však ministerstvo eviduje 2 857. „Na jednom výdejním stojanu, kterých má každá čerpací stanice několik, však může během půl hodiny reálně natankovat až 10 aut. Za stejnou dobu zpravidla ale nedobijete ani jeden bateriový elektromobil na dobíjecím stojanu AC, maximálně jeden na DC stojanu a možná dva na nabíječce UFC. Dobíjecí stanice navíc disponují pouze jedním nebo dvěma dobíjecími body,“ upozorňuje Damir Duraković, generální ředitel nákupní aliance Axigon.
Při stávajících možnostech dobíjení a předpokladu úplného přechodu k elektromobilům by tak síť dobíječek musela být násobně větší, než je síť čerpacích stanic. Provozovatelé nabíjecích stanic s tím zřejmě počítají. Například společnost ČEZ, která provozuje více než 800 stanic avizovala, že v příštím roce bude provozovat už 1 000 stojanů, přičemž prioritou bude výstavba ultrarychlých stanic tak, aby každý pátý dobíjecí stojan ČEZ byl ultrarychlý. Druhou největší sítí dobíjecích stanic v Česku disponuje Pražská energetika (PRE). Ke konci třetího čtvrtletí letošního roku provozovala 709 veřejných stanic, což je o 50 stanic víc než před rokem. Poslední z trojice největších provozovatelů, kteří celkově spravují dvě třetiny tuzemské sítě, je společnost E.ON Drive s více než 270 stanicemi a 550 dobíjecími body. Ta avizovala, že koncem roku se přehoupne přes 100 spuštěných dobíjecích bodů.
Rostoucí zájem o veřejné dobíjení elektromobilů se odráží i v objemu odebrané elektrické energie, růstu počtu dobíjení i počtu nových zákazníků. Například PRE eviduje 45% meziroční růst spotřeby elektrické energie, kterou řidiči elektromobilů za první tři čtvrtletí letošního roku využili k veřejnému dobíjení svých vozů. „V současnosti spravujeme již přes tři tisíce karet na dobíjení elektrovozidel. Energokartu jsme na trh uvedli před třemi roky a jen od začátku letošního roku jejich počet vzrostl více než o třetinu,“ říká Damir Duraković, který ale pro srovnání dodává, že firma Axigon poskytuje jako autorizovaný distributor přes 60 tisíc tankovacích karet od společností Shell a EuroOil.
Takže 10x víc stanic možná potřeba nebude, ale víc nabíjecích bodů na jednu stanici určitě.
A než se dostaneme i na milion registrovaných EV tak uteče hodně vody a ještě bude změna v rychlosti nabíjení (průměrný čas nabíjení kolem 10 minut je reálný) , v tom kolik stojí nabíječka, a možná dorazí i autonomie a to nabijeni bude vypadat úplně jinak.
Moje nejbližší DC nabíječka je cca 30km daleko, ve druhém směru, je to okolo 45km. :-)