Renault Group čelí velkému propadu odbytu elektromobilů v Evropě. Ten totiž stojí především na prodejích levné Dacie Spring, která slavila úspěch především ve Francii. Byla totiž ušita na míru tamějším dotacím ve výši 4 000 eur (101 000 korun), s nimiž se cena dostala pod magickou hranici 15 000 eur (379 000 korun). Jenže vláda zavedla novou metodiku výpočtu nároku na získání dotace, která zohledňuje i uhlíkovou stopu elektromobilu. A to se stalo Springu osudným, protože se dováží z Číny a dálkový transport mu uhlíkovou stopu zásadně zvyšuje. Výsledkem je ochlazení zájmu o zastaralý, byť čerstvě faceliftovaný elektromobil a propad prodejů bateriových elektromobilů celého koncernu Renault za letošní první pololetí o dramatických 17 %, zatímco celkové prodeje naopak stouply o 6,7 %.
V konkrétních číslech se jedná o meziroční pokles ze 73 381 na letošních 61 013 prodejů. A právě Spring se propadl zdaleka nejvíce, když odepsal 60 %, tedy téměř 16 000 prodejů, a letos si našel jen 11 130 nových majitelů. To je mimochodem téměř poloviční množství oproti prodaným, podstatně dražším Renaultům Megane Electric. Propad brzdil dobrý start nového Sceniku Electric, který si našel zhruba 4 700 zákazníků, velmi dobře se vedlo i elektrickým dodávkám, které si podle Automotive News Europe polepšily o 30 %. Automobilka tak s napětím vyhlíží výsledky právě probíhajícího druhého pololetí, kdy by do statistik měl promluvit nový, elektrický Renault 5.
To však není jediná rána, která na vzkvétající prodeje Springu dopadla. Druhou jsou prozatímní evropská cla, uvalená na čínské automobilky kvůli nefér subvencím od tamější vlády. A protože se Spring vyrábí v továrně Dongfeng Motor Group ve městě Š'-jen, týká se ho snížená dodatečná celní sazba 20,8 % (Dongfeng patří mezi automobilky, spolupracující při vyšetřování subvencí) ke stávajícím 10 %. A tu bude třeba do ceny rovněž promítnout.
Viděl jsem to naživo, to není auto, to je zoufalství.