S mimořádnou zvědavostí jsme po šumavských silnicích i vlásenkách prohnali zcela novou Dacii Bigster s full hybridním pohonem. Právě ona je totiž pro značku přestupní stanicí do nové doby, a to hned ze dvou důvodů. Zaprvé díky hybridnímu pohonu schopnému jezdit část trasy výhradně na elektřinu (podobný už ale známe ze staršího a menšího Dusteru) a zadruhé tím, že fakticky vstupuje z dosavadního budgetového segmentu do mainstreamu, byť zatím spíš do jeho spodnějších pater. To ale vůbec ničemu nevadí a fenomenální obchodní úspěch značky na třech kontinentech jasně dokazuje, že šéfové skupiny Renault Group, do níž Dacia patří, vědí, co dělají.






Takže nastal čas nabídnout alternativu i zcela novému okruhu zákazníků. Takovému, kteří nehledají výhradně dobrý poměr ceny a nabízené hodnoty, ale zároveň už se chtějí také trochu rozmazlovat a jsou ochotni něco připlatit tomu, kdo jim takovou možnost nabídne. Proto v ceníku nového Bigsteru nacházíme položky, které jsme si ještě v minulé dekádě ani nedovedli představit, například adaptivní tempomat s funkcí stop&go, panoramatické střešní okno s odsuvnou částí, akustické čelní okno, dvouzónovou automatickou klimatizaci, dvoubarevné lakování či 19" kola. Jistě, u konkurence najdete i ventilovaná, masážní sedadla, alkantarové interiéry či špičkové soundsystémy, tak daleko Dacia zatím není, ale jejím současným ani budoucím zákazníkům to nevadí. Toto auto totiž vznikalo ve spolupráci s nimi, konkrétně na základě rozsáhlých průzkumů toho, co od takového auta lidé čekají i co si myslí o konceptu Bigster z roku 2021, od nějž se definitivní auto odklonilo jen málo.
Takže vzniklo vůbec první SUV nižší střední třídy značky Dacia mířící proti značkám kalibru SEATu, Opelu či Kie. A naživo na něm není zvenčí už laciného vůbec nic, nebo aspoň na první pohled. Detailisté si všimnou žárovkových zadních ukazatelů směru, ačkoliv veškeré ostatní osvětlení už obstarávají LED, někomu možná nemusí vonět místy přeci jen trochu humpolácké detaily, ovšem první, druhý i desátý dojem z auta už rozhodně není budgetový.








Po usednutí dovnitř to sice zatím ještě neplatí na 100 %, ovšem až na výjimky, k nimž se ještě dostaneme, to nevadí vůbec ničemu. Aspoň funkčně rozhodně ne. Uvnitř jsou totiž tvrdé plasty i na místech, kde jsme u konkurentů zvyklí nacházet měkčené povrchy, ovšem na pohled a koneckonců i na omak působí důstojně a auto díky nim mohlo být zase o kousek lehčí a levnější. A podobné je to s dalšími detaily, třeba roletka kryjící zavazadelník vznikla z levné lisované textilie, ale to je opět něco, co může narušit estetický dojem, avšak na praktičnosti Bigsteru to neubírá. Ty zásadní věci jsou tu totiž v pořádku. Rozměrná a pohodlná sedadla, lepší oproti Dusteru a výrazně lepší oproti jakékoliv jiné Dacii, pěkný volant, dobrá ergonomie s bonusy spousty mechanických ovladačů a záplava odkládacích prostor včetně systému You Clip, díky němuž lze až na sedmi místech v interiéru používat různé prvky příslušenství nasazovací na univerzální klipy.
Jízdu určuje další řada důležitých novinek. Především si polepšil samotný hybridní agregát, který se sice podobá tomu v Dusteru, ovšem nahradil stávající atmosférickou „jednašestku“ novým přímovstřikovým motorem stejné typové řady zvětšeným na 1,8 l. Ten umožnil lépe využívat schopnosti full hybridu a výsledkem je masivnější zátah v nižších rychlostech, dřívější odřazování robotizované skříně a celkově suverénnější jízda. Konstruktéři navíc pokračují v průběžném dolaďování složité spolupráce spalovacího motoru, dvou elektromotorů a 4+2stupňové převodovky, výsledkem čehož je opět o něco plynulejší jízda. Dojmy se v tomto ohledu oproti hybridnímu Dusteru, s nímž jsme se poprvé vozili téměř před dvěma lety, zlepšily vskutku výrazně.





















Bigster je oproti Dusteru delší auto s větším rozvorem, lepším odhlučněním a v našem případě i na větších 19" kolech. A přesně takový rozdíl je i v řízení a jízdě. Zatímco Duster potěšil stabilitou, ovladatelností a komfortem, Bigster navíc přidává dálniční suverenitu, spojitost pohybů karoserie a i na dálnici velice přijatelnou úroveň vnitřního hluku. Navíc i ve vyšších rychlostech projevuje citelně více chuti do života a dálniční předjíždění nečiní problém. Na užších komunikacích zase potěší dobré vedení stopy a tolerantní pérování, i když právě jemu by asi lépe sedlo spojení s menšími 18" koly, která jsou v obou vyšších výbavách Journey a Extreme standardem.
A přidaná výbava? Dvouzónová klimatizace pracovala zcela diskrétně, velké střešní okno plnilo interiér dostatkem světla, zadní třídílné opěradlo umožňovalo různá kouzla a elektrické otevírání pátých dveří je dostatečně rychlé, i když k plné spokojenosti mu chybí ještě možnost hands-free ovládání. Je možné, že pro stávající zákazníky je to až zbytečný luxus, pro ně tu jsou ale skromnější a levnější základní výbavy, přičemž startovní pro hybrid je ta druhá, která se jmenuje Expression a odráží se od částky 665 000 Kč. On má ale Bigster značce přivést i zákazníky nové, přičemž předpoklady k tomu rozhodně má. Je to totiž dospělé, pěkné, suverénně jezdící a podle prvních dojmů i docela úsporné auto, do něhož se toho vejde skutečně hodně.













A nakonec malé srovnání, Bigster je technicky i designově velice blízký Dusteru, proto koukáme do ceníku a mezi oběma hybridy ve výbavové linii Expression vidíme cenový odstup 71 100 Kč. Za něj vám, kromě výše zmíněných rozdílů, nabídne i o 31 kg vyšší užitečnost hmotnost (490/521 kg), o 250 kg vyšší povolenou hmotnost brzděného přívěsu (750/1 000 kg), o 116 l větší základní objem zavazadelníku podle VDA (430/546 l), více místa pro kolena ve druhé řadě, nižší normovanou spotřebu (5,0/4,7 l na 100 km), lepší zrychlení z klidu na 100 km/h (10,1/9,7 s) i nejvyšší rychlost (160/180 km/h). Kromě toho dostanete už v linii Expression lepší výbavu, přičemž Bigster oproti Dusteru přidává automatickou dvouzónovou klimatizaci, přední mlhovky, elektricky sklopná zrcátka či zadní opěradlo dělené 40/20/40, které Duster nenabídne vůbec.
Dacia tedy, zdá se, vstupuje do nového tržního segmentu vyzbrojena velice dobře. A my vám brzy přineseme plnohodnotný test.
Foto: fdrive.cz