Nový Duster začal vířit český prach
test

Nový Duster začal vířit český prach

První jízdní dojmy
5

Na tuzemské cesty i necesty vyjela třetí generace Dacie Duster, která dále rozvíjí výhody předchůdců a zachovává dobrou cenu. Zároveň ale vykračuje z lowcostového segmentu směrem do mainstreamu a použitá technika už nemá s laciností nic společného. Platí to i pro zcela nový hybrid, který jsme si vyzkoušeli.

Dacia už překonala těžké začátky, kdy byla vnímána jako podřadné zboží. Česko posloužilo jako jeden ze dvou experimentálních trhů, který měl ověřit, zda by se pro původně ryze budgetovou značku našlo místo i na vyspělejších trzích. Experiment vyšel nad očekávání, a i když byl první Logan ryzím low costem s řadou kompromisů, západní trhy jej adoptovaly velice rychle a ve Vídni se dokonce stal Logan MCV prakticky výhradním taxíkem. Evropanům myšlenka velkého auta za malé peníze zachutnala a dokonce udala nový trend; i mainstreamové značky, zvyklé na stálý zájem o svá auta jen kvůli logu na kapotě, v mnoha případech změnily přístup a začaly rovněž zákazníkům nabízet jednodušší techniku i do větších aut.

Dacia se mezitím etablovala, rozšířila nabídku a kvalitativně se posunula. Od vysloužilých komponentů ze starších Renaultů přešla na současné platformy a aktuálně tak se značkou Dacia koupíte stejnou techniku, jako v nových Renaultech a Nissanech, jen zabalenou do levnějšího kabátu. Proto také nový Duster stojí na moderní platformě CMF-B, pohání jej ty nejmodernější motory a víceprvkovou zadní nápravu verzí 4×4 pohání stejná, elektromagneticky spínaná spojka, jako v SUV výše zmíněných značek. Dokonce i design se posunul od chytře navrženého, nicméně stále poněkud kompromisního předchůdce, navrženého mongolským návrhářem Erdem Tungaa, k suverénnímu, výraznému a velmi působivému stylu, pod nímž je podepsán schopný rumunský designér Eduard Grigoroiu.

Vzhled auta tedy propaguje nejen nový designérský jazyk značky, ale zároveň i hodnoty, které reprezentuje. A ty míří k lepšímu životu obyčejných lidí, u nichž také slaví úspěchy. Za Dacii se díky soustavnému budování značky a vytvoření velké skupiny loajálních zákazníků už dnes nikdo nemusí stydět, a Duster je první model, na který lze být reálně hrdý. Vypadá totiž i naživo po čertech dobře a vůbec ničím nedává najevo, že stojí o třetinu méně, než konkurence. Podobné je to uvnitř. Interiér se sice ani nesnaží předstírat, že je sestaven z drahých materiálů a třeba umělé čalounění sedadel není v horkých dnech úplným optimem, ovšem dostal tak rafinované a zároveň funkční tvary, že si to ani nestačíte uvědomit.

A pokud nejste nadšený geek, oceníte, že tady ještě najdete poctivá mechanická tlačítka na ovládání klimatizace, hlasitosti rádia či funkcí palubního počítače. A také konzervativní umístění všech důležitých ovladačů. Vůbec nejlepší ale je nenápadné tlačítko vlevo pod volantem. Tím lze rychle a jednoduše deaktivovat nechtěné jízdní asistenty, včetně těch, které nám vnutily nové evropské předpisy a jejichž přínos je diskutabilní. Stačí dvakrát po sobě zmáčknout a je vypnuto. Nechceme znít jako někdo, kdo doporučuje nepoužívat bezpečnostní funkce, ovšem nejdříve by jejich funkčnost musela být bezchybná. A to v případě varování při překročení rychlosti pohříchu neplatí ani zdaleka.

Dokud bude zmapování Česka tak děravé, jako dosud, falešné poplachy a doporučení jezdit třicítkou po dálnici neustanou. Proto je dobré, že se můžete otravného pípání tak snadno zbavit. Stejně jako asistenta jízdy v pruzích, jehož úpornost, s níž se vám někdy překvapivě silně snaží vytrhnout volant z ruky, je podobně otravná jako chybovost kdekoliv tam, kde nejsou čáry na silnici jednoznačně patrné. Například za deště. Dacia totiž podle slov svých zástupců nehraje na maximum hvězdiček při nárazových testech Euro NCAP, respektive na jejich získávání i za cenu omezení uživatelského komfortu. Zda jde o sympatickou praktičnost, či pouhý alibismus, necháváme na vás. Nás každopádně toto prohlášení potěšilo.

Testovací trasa vedla z Prahy do Liberce a následně do těch nejklikatějších silniček Jizerských hor. Hybridní Duster s pohonem předních kol (čtyřkolka je k mání jen s novým přeplňovaným tříválcem 1.2 TCe 130) se tedy projel v reálném českém provozu po reálně poduržovaných okreskách. A osvědčil nevšední toleranci nejen vůči rozbitému povrchu silniček, ale i snaze o svižnější průjezdy zatáčkami. Sebemenší problém nedělal ani s dálniční stabilitou a zdá se, že naladění podvozku rozhodně patří k velkým výhodám novinky, i když si předokolky musí nadále vystačit s jednoduchou, vlečenou zadní nápravou.

Full hybridní pohon, známý již z Clia a dalších Renaultů, zaměstnává atmosférickou jednašestku, což je, mimochodem, jediný čtyřválec v nabídce. S baterií 1,2 kWh si vystačí natolik, aby po městě zvládl většinu jízdy na elektřinu, elektromotor však někdy převezme otěže i na dálnici. Ačkoliv má dvojitá samočinná robotizovaná převodovka se 4+2 stupni svá omezení stran rychlosti a plynulosti řazení, pokrývá potřebné spektrum rychlostí suverénně a podle prvních dojmů lze hybridním Dusterem jezdit překvapivě úsporně. Přesná čísla si jako obvykle necháme na standardní redakční test. Dynamika jízdy je uspokojivá, zejména s přihlédnutím k velkým kolům, obutým do velkých pneumatik 215/65 R17.

Velké ticho

Překvapivě decentní je také akustický projev hybridního agregátu, i když si toto hodnocení občas pokazí nečekaným manévrem. Přešlapy typu podřazení při klidné jízdě konstantní rychlostí po dálnici a následný ječivý výlet do jmenovitých otáček, či repetitivního spínání a rozpínání spojky při jízdě z dlouhého klesání po plném nabití trakční baterie jsou ovšem detaily, s nimiž si zřejmě poradí aktualizace palubního softwaru.

Do Dusteru se pohodlně nastupuje i méně pohyblivým a i když uvnitř není nadbytek místa, nikdo trpět nebude. Sedadla se zdají být dostatečně rozměrná i polštářovaná, což u minulých generací nebylo vždy samozřejmostí, k dokonalosti chybí jen výraznější opora v bederní oblasti. Vyhřívat lze nejen sedadla, ale nově i volant. Automatická klimatizace je pouze jednozónová, avšak donedávna byla pro Dacii zapovězená i její automatická verze, což zde naštěstí už neplatí. Příjemným standardem se stává jak slušne hrající rádio, tak jednoduchá, ale přehledná multimédia.

Systém You Clip umožňuje pověsit mističku, brašnu, držák či lampičku tam, kde je zrovna potřebujete

Samostatnou zmínku si stojí systém You Clip, který svou myšlenkou připomíná program Simply Clever od konkurence. Jedná se o systém levných a praktických doplňků, které je možné umísti na celkem až osm míst různě po interiéru či dokonce vzájemně na sebe. Jde o různé stojánky, držáky, lampičky, brašničky a kempové doplňky. Do interiér si totiž lze dokoupit i kempovací soupravu, která interiér promění na rozkládací lůžko pro dvě osoby s úložným prostorem. Možnosti jsou tedy široké, ceny kulantní.

Ceny mírné

A ještě k těm cenám. V nabídce jsou čtyři linie výbavy, přičemž základní Essential je přesně taková, jak napovídá její název; esenciální. Přesto vypadá použitelně a vyhoví tomu, kdo chce používat Duster třeba jako pracovní vůz. Začíná totiž na 429 000 korunách za jediný motor v nabídce, bivalentní, nepřímovstřikový přeplňovaný litrový tříválec ECO-G 100 s provozem na benzin i LPG. V ceně dostanete manuální klimatizaci, 16" ocelová kola, střešní ližiny, LED světlomety, koženkový, dvousměrně nastavitelný volant, tempomat, zadní parkovací senzory, elektricky nastavitelná a vyhřívaná zrcátka, dálkově ovládané centrální zamykání a základní rádio. Kromě paušálních doplatků za prodlouženou záruku či servisní smlouvu lze pouze nahradit standardní bělobu buď nemetalickou zelení, nebo metalickou šedí, v obou případech za 15 900 Kč.

Interiér Dusteru lze vybavit skládacím dvoulůžkem s úložným prostorem za 39 tisíc. Součástí je i sada zatemňovacích stínítek na okna

Za linii Expression připlatíte 40 tisíc a k mání je opět jediný, stejný motor. Navíc dostanete digitální palubní štít místo analogového, 17" litá kola, šedá zrcátka místo černých, zadní parkovací kameru, držák chytrého telefonu, lepší čalounění v kombinaci s denimem a dokonalejší multimédia se zrcadlením telefonu. Ta můžete za 12 500 Kč doplnit navigací a audiosystémem, dále paketem Winter za osm tisíc, obsahujícím vyhřívání volantu a předních sedadel, nastavitelnou bederní opěrku a výškové nastavení spolujezdcova sedadla. Kromě výše zmíněných barev lze vybírat i metalickou čerň, hněď a zeleň, případně exkluzivní šedou metalízu za 16 900 Kč.

Plný výběr čtyř pohonů nabízí až vrcholná specifikace, kterou lze vybírat ve dvou mírně odlišných verzích – luxusně laděné Journey či dobrodružné Extreme. Obě stojí stejně, avšak obsahují trochu jiný seznam výbavy. Na zmíněný bivalentní pohon si připravte 499 000 Kč, na mild hybridní tříválec 1.2 TCe 130 pak 536 900 Kč. Totéž s pohonem všech kol vyjde na 598 900 Kč, full hybridní pohon Hybrid 140 pak 622 900 korun.

Journey nabídne, kromě výše zmíněného, také 18" kola, zatmavená zadní okna, asistent sjíždění kopců, mlhovky, elektricky sklopná zrcátka, automatickou klimatizaci, bezklíčový přístup, indukční nabíječku telefonů, kotoučové zadní brzdy s elektromechanickou parkovací brzdou a navigaci se soundsystémem. Extreme se spokojí se 17" koly a obejde se bez navigace, ovšem přidává modulární střešní ližiny, výškově nastavitelné sedadlo spolujezdce, systém You Clip, čalounění s materiálem Microcloud a řadu stylových doplňků. Dokoupit lze v obou případech rezervní kolo za čtyři tisíce (nikoliv pro ECO-G), paket Parkování za 12 500 Kč (přední a boční senzory, panoramatické kamery, sledování mrtvého úhlu) a pro Extreme ještě paket Technologie, který doplňuje navigacii, indukční nabíječku mobilů a elektromechanickou parkovací brzdu.

Duster je již k objednání, standardní záruku 3 roky/100 000 km lze za příplatek prodloužit a dokoupit také servisní smlouvu. K dispozici je i značkové financování.

Technické parametry Dacia Duster (2023) Hybrid 140

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 4 343 × 1 813 × 1 656 mm, 1 380 kg
PohonHybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: přední
Výkon104 (69 + 36) kW, 141 (94 + 49) koní, točivý moment: 170 Nm
Baterie1,2 kWh
Nabíjení
Spotřeba?, dojezd: 1 000 km
Cena od593 900 Kč

Foto: Tomáš Devera, Renault

dacia-duster-2023
Klady
  • působivý a velice kvalitní design
  • účelný a ergonomický interiér
  • solidní odhlučnění
  • komfortní a přitom stabilní podvozek
  • efektivní hybrid
  • možnost rychlé deaktivace kontroverzních asistentů
Zápory
  • v interiéru stále levné materiály
  • občas překvapivé reakce hybridu
  • přehnané reakce některých asistentů
Diskuze ke článku
Jan Jakubík
Jan Jakubík
Dotaz, nejsou ty okna na bocích či čelní sklo už příliš malé? Máte dobrý výhled z vozu? Nejste tam utopení, když tam sedíte? Děkuji.
karel jež
karel jež
Dacii nikdy. Měl jsem Dokker 2015 a ten mě z Dacie vyléčil. Argument, že jsou ta auta jinde neobstojí, protože tehdy byla taky jinde. A především za 600 tis. se dá pořídit skutečné auto, byť třeba mírně jeté. Což je mimochodem značná úspora oproti koupi nového a to ne jen peněz, ale i nervů a času. Jinak je článek kvalitně zvládnutou reklamou. Tímto nikoho nechci odrazovat od koupě Dacie. Jsem demokrat a také si kupuji co chci a na co mám.
Josef L
Josef L
Na první pohled luxusní auto, myslím, že Mercedes GLA to může zabalit..... :)

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze