Nová Dacia Duster: hybrid jde mezi lid

Kompletní představení
3
Nová Dacia Duster: hybrid jde mezi lid
Fotografie: Dacia
  • Třetí generace populárního SUV nabízí více prostoru i komfortu při nezměněné délce
  • Do nabídky vůbec poprvé pronikly hybridy, a to hned ve více variantách
  • K mání bude i populární ECO-G 100 spalující benzin i LPG

Příběh Dacie Duster je přímo učebnicovou ukázkou správného marketingu. Jednoduše střižený kompaktní model zachytil začátek vlny SUV a stal se obrovským hitem na několika kontinentech, přičemž v řadě regionů, například mezi francouzskými horaly, dokonce nahradil mnohaletou hegemonii Lady Niva. Nabídl totiž to, co lidé opravdu potřebují, tedy robustní provedení, snadný servis a solidní terénní schopnosti. Proto se jej také od roku 2010 ve dvou dosavadních generacích prodalo více než 2,2 milionu kusů a prodeje stále stoupají. Právě představená třetí generace chce Dusteru ponechat stávající úspěšný status, avšak přidává mu porci moderní techniky díky prodloužené platformě CMF-B sdílené s Renaultem Clio. Zároveň veřejnost připravuje na brzký příchod většího Bigsteru, který dostane velice podobný design.

Tvary posouvají značku do nové doby s její moderní identitou. Nový Duster působí i s nezměněnou délkou robustněji a každým detailem dává najevo odolnost

Třetí generace změnila designový přístup; od dosavadních křivek inspirovaných některými staršími Renaulty se posunula k jednodušším a zcela svébytným tvarům. Tvary opět vznikly v rumunském technologickém centru pod vedením Eduarda Grigoroiu a ředitele designu Dacia Davida Duranda. Pracují převážně s přímkami, prakticky jediné výraznější křivky tvoří dlouhá kapota a střecha nad A-sloupkem. Zajímavé je řešení zadních světel protažených hluboko do boků. Taková měl už futuristický koncept Dacia Duster z března 2009, ovšem na prvních dvou generacích sériového Dusteru se neobjevila. Další markantou je nelakovaný ochranný pás kolem celého auta; ten vznikl z nového kompozitu Starkle tvořeného z 20 % recykláty. Ty záměrně nebyly zcela rozmělněny, takže tvoří v materiálu nepravidelné bílé částice. To by mělo kromě specifického vzhledu vést k minimální viditelnosti případných škrábanců, s nimiž se tu počítá.

Nezapomnělo se tu ale ani na parádičky typu zamaskovaných klik zadních bočních dveří, kontrastních, svislých plastových pásů na předních dveřích či chytré modulární střešní lišty pro vyšší výbavové linie dokonale inkorporované do celkových tvarů a pootočené do příčné polohy schopné unést až 80 kg dynamického zatížení. A protože je dnes doba nočních světelných podpisů, i Dacia hlásá do tmy svou identitu s pomocí stylizovaných znaků Y v předních i zadních světlometech, ve dne pak její identitu podporují litá kola se stejným motivem.

Interiér se zcela vzdal přírodní kůže i chromu, veškeré ozdoby byly svěřeny jiným prostředkům. Dobrodružná verze Extreme nabízí omyvatelné čalounění Microcloud

V interiéru se stejné logo opakuje na ventilačních otvorech a na výplních dveří. To ovšem není z novinek vše; salón se drží strohého stylu bez zbytečných kudrlinek a nabízí odolné a dobře udržovatelné materiály. Totální zákaz dostala přírodní kůže, všechny gumové rohože obsahují opět pětinu recyklátu. Dobrodružná verze Extreme navíc dostala omyvatelné čalounění Microcloud. Novinkou je 7" digitální přístrojový štít pro tři ze čtyř výbavových linií. Pouze základní Essential zůstává u analogové klasiky. Rovněž páka ruční brzdy už je minulostí, i když její elektromechanické provedení je standardem pouze pro vrcholnou verzi Journey. A full hybridní motorizace, rovněž velká novinka, přichází s malým voličem směru místo obvyklých velkých pák. Seznam modernizací doplňuje i čtveřice napájecích USB-C, po dvou vpředu a vzadu.

V seznamu standardu i příplatků se dále octlo vyhřívání volantu a čelního skla, bezdrátová nabíječka telefonů a nová generace on-line palubní infozábavy s 10,1" displejem a dálkovými aktualizacemi FOTA (od druhé linie Expression výše), která může nabídnout i navigaci či 3D audiosystém Arkamys se šesti reproduktory. Získat lze dále bezklíčový přístup, dešťový senzor, automatickou klimatizaci, parkovací kameru či chytrý systém úchytů YouClip, jehož základní idea se podobá škodováckému programu Simply Clever. Nový Duster navíc nabídne jako druhá Dacia po Joggeru levnou spací vestavbu Pack Sleep. Ta promění jednoduchým rozložením interiér na lůžko dlouhé 1,9 m a široké až 1,3 m, pod nímž zůstává zachován odkládací prostor.

Nová generace pohonů vychází z použití platformy CMF-B a víceméně odpovídá modernizovanému Renaultu Clio. Diesely v nabídce už nenajdete, zato si můžete vybrat robustní nepřímovstřikový tříválec 1.0 ECO-G spalující benzin i aktuálně velmi levné LPG. Protože nabízí pro obě paliva 50l nádrže, činí celkový dojezd až 1 300 km, což potvrdí homologace WLTP, která dosud není hotová. Plynový zásobník je pod podlahou kufru a neubírá z jeho základního objemu.

Náročnější sáhnou po rovněž tříválcovém turbu, tentokrát s objemem 1.2 a přímým vstřikováním. Stěžejní agregát označený 130 TCe nabídne šestistupňovou převodovku a volbu mezi pohonem předních/všech kol. Právě verze 4×4 s rekordní světlou výškou 218 mm se připravila do terénu velmi dobře. Kromě slušných nájezdových i přejezdových úhlů totiž nabízí zpřevodování vylučující nutnost přídavné redukční skříně a volbu terénních režimů elektromagnetické třecí spojky pohonu zadních kol. Tříválec s Millerovým cyklem využívá podporu 48V mild-hybridu s baterií 0,8 kWh, což podpořilo dynamiku v přechodových režimech i spotřebu.

Nedílnou součástí nabídky je široká paleta originálního příslušenství. Především otočných střešních ližin, univerzálního úchytu YouClip či jednoduché, ale pohodlné spací vestavby.

A nakonec největší novinka – první full hybrid značky s prostým označením 140 Hybrid. Pod ním se skrývá soustrojí atmosférického čtyřválce 1.6 o výkonu 94 k, trakčního elektromotoru 49 k, vysokonapěťového startérgenerátoru a inovativní převodovky Multi Mode se čtyřmi převody pro spalovací motor a dvěma pro elektrický. Ta odbourala všechny třecí spojky a rozjezd auta, stejně jako srovnání otáček vstupního a výstupního hřídele před sepnutím zubové spojky, ponechává plně na elektřině. Pohon s Li-ion baterií 230 V/1,2 kWh podle výrobce dokáže pokrýt až 80 % městských jízd plně elektricky při 40% úspoře paliva. Kombinovaný cyklus pak vykáže zhruba 20% snížení spotřeby.

Novinka bude v Česku k objednání od února 2024, uvedení na český trh se očekává na jaře 2024.

Technické parametry Dacia Duster (2023) ECO-G 100

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 4 343 × 1 810 × 166 mm, ? kg
PohonBenzín, hnaná náprava: přední
Výkon74 kW, 100 koní, točivý moment: 170 Nm
Baterie?
Nabíjení
Spotřeba?
Cena od-2 Kč
Diskuze ke článku
Denys Khanzhyiev
Denys Khanzhyiev
Naposledy upraveno: 30. 11. 2023 15:40
Nejak divne zni "Pohon s Li-ion baterií 230 V/1,2 kWh podle výrobce dokáže pokrýt až 80 % městských jízd plně elektricky při 40% úspoře paliva. "

To auto prece nema konnektor na nabijeni a jezdi vyhradne na benzin.
Takze to asi jede na elektrinu 80% casu ale elektrinu vyrabi spalovaci motor.

Je to podobny paralelne/seriovy hybrid jako Outlander, jen Outlander ma vetsi baterku a moznost nabijeni a zadek pohani vyhradne elektromotor.

A co Duster Hybrid 140 - ma moznost 4x4, je tam spojka pro zadek jako u manualu?

Odhaduji v plne palbe pres 600 tisic. Sedacky vypadaji dobre, vevnitr sami levne tvrde plasty, loketni operka vypada levne, stejne jako hlavove operky. Holt Dacia. Neni to nahrada za VW.
Ale jo zvenku vypada dobre.
Michal Opluštil
Michal Opluštil
Zvenku hezké. Velká světlá výška a vrcholny hybrid bez 4x4 nějak nechápu. To by mělo být i s automatem. Duster se stal miláčkem mnohých díky jednoduché technice, slušnému 4x4, dobré ceně a levné údržbě...tahle nová generace mě přijde jako další tuctový SUV mišmaš. Bohužel. A cenu v plné výbavě vidím tak na 700k, když současná plně vybavená verze atakuje 600k :/ V téhle kategorii už jsou i jiná auta..s 4x4...

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze