Dacia Duster Hybrid 140 Extreme (2024)
test

Dacia Duster Hybrid 140 Extreme (2024)

Dává smysl a nabídne nevídané
2

Třetí generace rumunského SUV je již v prodeji. Přináší krásnější design, vylepšenou techniku a bohatší výbavu. Otestovali jsme hybridní provedení s výkonem 140 koní, pohonem přední nápravy a vrcholnou výbavou Extreme, se kterou se vejde pod 700 tisíc korun.

Jeden čas platil Duster za nejprodávanější model v historii Dacie. Dokonce i jinak oblíbené Sandero se na něj nechytalo, čehož si byl výrobce vědom. Současná generace Dusteru (třetí) tak přichází s ještě líbivějším designem, který přináší kompletně přepracovanou příď, záď a boky. A jelikož jsme u Dacie, najdeme zde několik zajímavostí. Tak například i v nejnižší výbavě Essential najdeme potkávací LED světlomety! Ano, jedná se sice o jejich „Eco“ verzi, takže světelný tok a výkon není úplně na špičce segmentu, ale už jen integrace této techniky se počítá. Horší je to s dálkovým segmentem, který je i v nejvyšší výbavě Extreme zastoupen halogenovou výbojkou... To se v roce 2024 jen tak nevidí a jak jistě tušíte, v dálkovém režimu řidič vidí jen o maličko lépe, než když má aktivovaná světla potkávací.

Technické parametry Dacia Duster (2023) Hybrid 140

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 4 343 × 1 813 × 1 656 mm, 1 380 kg
PohonHybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: přední
Výkon104 (69 + 36) kW, 141 (94 + 49) koní, točivý moment: 170 Nm
Baterie1,2 kWh
Nabíjení
SpotřebaKombinovaná: 5 l / 100 km
Cena od593 900 Kč

Třetí generace Dusteru přijíždí na zcela jiné platformě. Nese označení CMF-B, je ve verzi LS a sourozencem vozu je například Renault Clio či Mitsubishi ASX. Z toho důvodu je možné mít pro Duster hybridní pohon. Moc se mi líbí svalnaté proporce auta, díky tomu vypadá jako dominantní SUV střední velikosti. Nechybí četné oplastování, jemuž vévodí masivní lemy blatníků. Ty jsou z materiálu jménem Starkle, jenž z 20 % obsahuje recyklovaný plast. Dacia myslí nejen na ekologii, třetí vydání svého bestselleru proto obdařilo velmi pohledným a útulným interiérem. Skoro jsem byl až v šoku z toho, jak dobře nový Duster vypadá zevnitř. Nechybí dávka luxusního pocitu, místa je ve všech směrech naprostý dostatek a ani 190 cm vysoký řidič se spolujezdcem nebudou mít problém s místem nad hlavou.

Horší je to s pravým kolenem řidiče, jelikož středový tunel je obalen nepříjemným a naprosto tvrdým plastem. Delší jízda (cca 200 km) tak pro moji pravou nohou znamenala utrpení. Tvrdé (a neměkčené) plasty jsou v případě nové Dacie Duster standardem. Je úplně jedno, jakou výbavu zvolíte, ani v testované verzi Extreme to nebylo jinak. Dá se tak s jistotou říci, že jediným místem, kde bylo něco příjemného na dotek, byl kožený volant, který je opět standardem pro všechny výbavy. Duster byl vždy o užitečné a praktické hodnotě, a tak se nelze divit, že na straně řidiče je z výroby umístěn držák na mobilní telefon. Ten je plně otočný, má velmi široký rozsah nastavení, takže se do něj spolehlivě vejdou i nejnovější modely značek Apple a Samsung. Trošku chatrné je jen upevnění v palubní desce, což při jízdě na kostkách či nerovnostech vyvolá vibrace.

Rozhodně ale držák kvituji, protože pomáhá zlepšit jízdní bezpečnost a řidič není nucen mít mobilní telefon v jednom z držáků na nápoje, popřípadě na příplatkové bezdrátové nabíječce. Vůz nabízel i klasickou zdířku pro zapojení nabíjecího kabelu skrze adaptér, takže v jeden okamžik lze nabíjet mobil v držáku a současně i mobil na bezdrátové nabíjecí ploše. Jak dokonalé! Nečekaným darem byla možnost bezdrátově používat funkce Apple CarPlay a Android Auto. To také není běžným standardem, a to ani u mnohem dražších vozidel. Za příplatek 12 500 Kč lze objednat hned čtveřici parkovacích kamer. Jen počítejte s tím, že jejich obraz není úplně ostrý a je znát, že Dacia patří mezi levné značky. Obecně si ale na jízdu v novém Dusteru nemohu stěžovat, protože je z něj výborný výhled do stran, parkování s ním bylo bez obtíží a v kabině byla záplava fyzických tlačítek.

V porovnání s konkurenty nabízí třetí generace Dacie Duster hodně velký zavazadlový prostor o objemu 430 litrů. A v případě verzí bez hybridního ústrojí dostanete v základu kufr s objemem mezi 453 až 517 l. Co se týče pohonu, hybridní soustava pochází od sesterského Renaultu a již několikrát se toto ústrojí objevilo v testovaných vozidlech. Pro připomenutí, jedná se o atmosférický zážehový čtyřválec o objemu 1,6 litru s výkonem 69 kW, kterému pomáhá trakční elektromotor o výkonu 36 kW. Dvojici doplňuje ještě startér-generátor s výkonem 15 kW. Nechybí elektrifikovaná samočinná skříň Multimode se čtyřmi rychlostními stupni pro spalovací agregát a dvěma pro elektromotor, který si bere energii z trakčního akumulátoru s kapacitou 1,2 kWh. Systémový výkon dosahuje 104 kW a hybridní Duster díky tomu zrychlí z 0 na 100 km/h v čase 10,1 s. Maximem je pak nejvyšší rychlost 160 km/h.

Jak je u této technologie zvykem, Duster se vždy rozjíždí na elektřinu. Jen v parných letních dnech či v tuhé zimě naskočí jako první spalovací motor. Velkým překvapením bylo, že navzdory krabicovitému tvaru karoserie jsem po městě dokázal jezdit pod 5 litrů na 100 km. Okresní silnice zvedly průměr na 5,6 l na 10 km a teprve dálnice dokázaly průměrnou spotřebu dostat o další litr výše. Jenže 140 koní je zde tak akorát a nic silnějšího pro Duster nelze zakoupit. Dálniční přesuny mu sice nedělaly sebemenší problém, ale bylo znát horší odhlučnění kabiny od venkovního ruchu. V rychlosti 135 km/h se tak v kabině ozývalo znatelné hučení větru kolem vozu a hovor skrze propojený mobilní telefon s vozem musel být na skoro nejvyšší hlasitost. V tomhle ohledu se opět ukazuje nižší cena auta a vlastně to nelze Dacii ani vyčítat.

Toto auto je o kompromisech a dalším z nich je fakt, že zájemci o pohon všech čtyř kol nepořídí nový Duster s automatickou převodovkou. V nabídce je pouze verze TCE s výkonem 130 koní, která je dostupná se všemi stupni výbav. Součástí toho je ale manuální převodovka, což je škoda. Na druhou stranu, i předokolkový Duster má celkem solidní světlou výšku, nebojí se hrbolaté polní cesty a hodně pomáhají příplatkové 18" disky kol s pneumatikami o rozměru 215/60 R18. A aby byl Duster co nejoriginálnější, umožnuje zvolit, zda chcete manuální/automatickou ruční brzdu. Za její elektrickou variantu přitom zákazník musí přidat 14 tisíc korun, jelikož je obsažena jen v paketu Technologie. Příjemně překvapil i komfort odpružení, kdy je Duster příjemně tuhý v zatáčkách, ale současně uměl filtrovat velké procento nerovností.

Předčila má očekávání

S novou Dacií Duster jsem trošku nečekaně ujel přes 1 000 km. Ačkoliv moje pravé koleno mnohdy celkem trpělo, tak i přes to jsem si každou jízdu užíval. Vyšší posed za volantem, příjemný podvozek, nízká spotřeba, dobře hrající audiosystém s několika hudebními profily a ve finále i dynamika na okresních silnicích. To vše bylo mixem, jaký jsem od nového Duster opravdu nečekal. Přestávám se divit tomu, že tento model byl dlouhou dobu prodejním trhákem. I v nejvyšší výbavě nestál testovaný kousek přes 700 tisíc korun. Ve výbavě přitom bylo nespočet příplatků a nevýhody jako horší světelný tok hlavních LED světlometů a fakt, že čtyřkolka není dostupná pro nejvýkonnější provedení Hybrid 140, se dají v záplavě pozitiv snadno přehlédnout.

Foto: Roman Havlín, fDrive.cz

dacia-duster-2023
Klady
  • sériově dodávaný držák na mobilní telefon
  • velký objem kufru
  • dostatek vnitřního prostoru
  • spotřeba
Zápory
  • ve vyšších rychlostech vlažná dynamika
  • pohon všech kol jde spojit jen s manuální převodovkou