Renault Clio E-Tech 145 Techno
test

Renault Clio E-Tech 145 Techno

Konečně funguje, jak má
1

Malé Clio je dostupné nějakou dobu také s plně hybridním pohonem. Letošní facelift měl za úkol vylepšit jeho design a výbavu, ale jak se ukázalo v našem testu, malý Francouz si výrazně polepšil i jízdně. Hybridní soustava totiž konečně funguje, jak má.

Renault už pár let experimentuje s hybridní technikou, kterou označuje zkratkou E-Tech. Aktuální pátá generace modelu Clio není výjimkou. Kdo chce to nejlepší z modelové řady, musí sáhnout automaticky právě po této verzi. Clio dostalo letos výraznější facelift, kdy hlavním rysem inovovaného designu je nový světelný podpis. Ten je zaručen díky novému dennímu svícení ve tvaru šípu s hrotem mířícím k emblému ve středu masky chladiče. Zadní část vozu dostala přepracovanou grafiku koncových světel a jiný nárazník. S faceliftem se ale objevuje jedno negativum. Nejmodernější Clio nepořídíte s předními mlhovými světlomety, což je škoda. Výrobce bohužel nepřidal ani nastavení hlavních světel do horších světelných podmínek, takže v případě mlhy nebo hustého sněženi je potřeba se spoléhat na jinak velmi dobře svítící Full LED hlavní světlomety.

Technické parametry Renault Clio (2023) E-TECH

Kompletní specifikace
Konstrukcehatchback, 4 053 × 1 798 × 1 440 mm, 1 260 kg
PohonHybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: přední
Výkon105 (69 + 36) kW, 143 (94 + 49) koní, točivý moment: 349 Nm / 3 200 ot/min
Baterie1,2 kWh
Nabíjení
SpotřebaKombinovaná: 4,2 l / 100 km
Cena od513 000 Kč

V kabině se facelift příliš neprojevuje, jedinou novinkou je, že všechny verze teď mají pouze digitální přístrojový štít. Na výběr jsou dále dvě velikosti středové obrazovky, přibyla nová výbava Esprit Alpine a mnou testované provedení Techno E-Tech patří k druhé nejvyšší výbavě. V té už ve standardu najdete zatmavená boční okna, zadní parkovací senzory ve spojení se zadní parkovací kamerou, poloautomatickou ruční brzdu s funkcí auto-hold, sledování mrtvých úhlů či adaptivní tempomat. Výbava je tak vcelku bohatá a testovaná specifikace stála lehce přes 620 tisíc Kč. V kabině je místa dostatek, hlavně vpředu, kam se pohodlně usadí ti, kteří měří do 186 cm. Snad jen středový tunel je trošku širší a někdy dokáže utlačovat pravé koleno řidiče. S faceliftem se nezměnilo nic na ovládání, takže opět je zde sada tlačítek nalevo od volantu, skrze které se zapíná hlídání jízdního pruhu, stejně tak intenzita osvětlení palubní desky.

Letos omlazený Renault Clio se na českém trhu prodává se dvěma klasickými spalovacími motory a dále právě ve verzi E-Tech full hybrid 145. Renault už tehdy oznamoval, že inovativní technologii chrání více než 150 nových patentů a využívá technologie z F1. Jenže o změnách v rámci faceliftu výrobce nic neříkal, a tak jsem byl moc zvědavý, jak se bude vůz chovat. Předešlá moje zkušenost s hybridním Cliem totiž nebyla nic moc, hlavně na dálnici se mi opakovaně povedlo „spadnout do režimu želvy“, a to jsem s vozem nikterak nezávodil. Omlazené hybridní Clio E-Tech kombinuje atmosférickou benzinovou šestnáctistovku s robotizovanou sekvenční převodovkou a doplňujícím elektromotorem. Spalovací čtyřválec je s převodovkou spojen napevno bez spojky či hydrodynamického měniče. Samotná převodová skříň má čtyři rychlosti pro spalovací jednotku a dvě rychlosti pro elektromotor.

Vylepšené Clio ale najednou fungovalo podstatně lépe a bylo vlastně jedno, zda jedu ve městě, či po dálnici. Ani vyšší rychlosti mu nedělaly problém a na dálnici v prudších stoupáních vůz mnohem lépe využíval elektrickou energii uloženou v malé baterii s kapacitou 1,2 kWh. Přitom hybridní Clio není žádný trhač asfaltu. Systémový výkon zde činí 143 koní, kdy 94 koní generuje spalovací jednotka, 49 koní elektromotor a 20 koní startér-generátor. Hlavně v jízdním režimu Sport se baterie dobije během chvíle, ale zase je potřeba počítat s o něco vyšší spotřebou. Ta po ujetí celkem 760 km vyskočila na 5,1 litru na 100 km, což považuji za pěkný výsledek. Hodně mě přitom bavil jízdní projev, kdy mi ve voze chyběly jen dvě věci – mechanická ruční brzda a jakkoliv nastavitelná elektronická stabilizace.

Možná se to nezdá, ale při sportovní jízdě se Clio chovalo nadmíru čitelně, byla s ním zábava v zatáčkách a mile mě překvapilo, jak hravý podvozek vlastně Renault vytvořil. Jenže v době testu panovalo mrazivé počasí, všude byla spousta sněhu a ledu, takže občas bylo potřeba vůz korigovat správným směrem. Jelikož zde ale chybí klasická ruční brzda, musel jsem vše řešit pouze plynem a volantem, V ten okamžik však vůz omezí systém ESP, který nedovolí ani sebemenší prokluz kol. Kvůli tomu byl každý pokus o hravější zatočení vozu na sněhem pokryté silnici překažen. Problém ale nastal i ve chvíli, kdy jsem potřeboval vyjet prudší zasněženou silnici. Za normálních okolností bych deaktivoval systém pro hlídání prokluzu přední nápravy a zkoušel bych své štěstí, jenže u současného Clia takovou možnost řidič nemá.

To je ale malá vada na kráse jinak hodně povedeného hatchbacku. Elektrifikovaný Renault Clio s nenabíjecí technologií E-Tech je zkrátka hravé malé auto, které ve vrcholné specifikace E-Tech full hybrid nabídne radost za volantem, trošku té zábavy, ale současně se snaží myslet na co největší bezpečnost posádky. A to vlastně vůbec není špatně. Dávno je pryč doba, kdy šlo zakoupit ostré Clio RS, které mělo až zabijáckou povahu a zkušení řidiči s ním uměli na silnici potrápit i mnohem větší a výkonnější vozy. Trošku vyladit by ale potřebovala převodovka spalovacího motoru, která hlavně na dálnici s oblibou řadí nižší kvalt, což přináší nejen zvýšenou spotřebu, ale hlavně otravný řev motoru pronikající do kabiny. Jinak se mi testovaný hatchback náramně líbil a potěšil i objem palivové nádrže o hodnotě 39 litrů, díky čemuž lze s lehčí nohou ujet bez natankování klidně i 700 km.

Foto: Roman Havlín, fDrive.cz

renault-clio-2023
Klady
  • bohatá výbava
  • nízká spotřeba
  • kvalita zpracování kabiny
  • i na dálnici konečně zvládá jet normálním tempem
Zápory
  • nemožnost omezit prokluz předních kol