Image Dacie se v čase mění. Svět dobyla jako superlevná značka s bezkonkurenční hodnotou za peníze. Její jednoduchá a robustní technika si však získala armádu loajálních příznivců, kteří jsou na Dacii hrdí. Proto nastal čas její tržní pozici pomalu posouvat z budgetu do mainstreamu, ovšem při zachování střídmé cenové politiky. Nové Dacie už nepoužívají vysloužilou techniku po Renaultu, naopak s ním sdílejí platformy, motory i dílčí technická řešení. A v některých případech jdou i zcela svébytnou cestou, například jako elektromobil Spring. A nyní nastal čas představení značky jako partnera pro aktivně žijící mladé lidi.
Nedlouho po změně loga, firemních barev i stylu showroomů proto Dacia představuje zcela novou rodinu Extreme. Chtělo by se napsat, že jde o pouhou výbavovou linii, ale pod příjmením Extreme se toho skrývá více. Samozřejmě vše začíná v ceníku, protože Extreme se stala novou vrcholnou výbavou všech osobních Dacií a pro elektrický Spring dokonce výbavou jedinou, navíc spojenou se silnějším motorem o výkonu 65 koní. Nabízí slušnou dávku komfortu včetně automatické klimatizace, bezklíčového přístupu, speciálního čalounění, antény „shark“, měděných doplňků vně i uvnitř a v případě nejmodernějšího Joggeru také elektronického závěru diferenciálu Extended grip. Seznam doplňků se samozřejmě model od modelu liší, například Duster nabízí automatickou klimatizaci už v prostřední linii a naopak Spring ji nenabízí vůbec spolu s bezklíčovým přístupem.
Nabídku obohatila i exkluzivní zelená metalíza Cédre, za níž je třeba doplatit 15 700 Kč, avšak dodá Daciím decentně elegantní a přitom emotivní vzhled. Ve spojení s rovněž exkluzivními černými koly promění auto, které je díky své masovosti už poněkud okoukané, v estetický objekt, za nímž se lidé ohlížejí. Třeba i proto, že zelená barva prý už před dlouhým časem vyšla z módy a většina automobilek ji vůbec nenabízí. Zjevně dělají chybu. K mání jsou samozřejmě vedle standardních benzinových i zážehové motory ECO-G s možností provozu na LPG, které navíc u obou větších modelů, tedy Joggeru i Dusteru, otevírají ceníky zespodu.
A že Extreme není jen položka v ceníku, to jsme se přesvědčili na vlastní těla v lůně těsně předletní Šumavy, kde jsme okusili další novinku z extrémní rodiny. K Joggeru totiž lze získat příslušenství Dacia InNature, které jej promění v pohodlnou nocležnu pro dva či pět lidí. V prvním případě je k mání s rozkládacím dvoulůžkem Sleep pack za 38 990 Kč, které se ve dvou umístí a připevní do zavazadelníku pětimístného Joggeru a pak v jednom snadno promění v dobře podepřenou a s matrací za 7 990 Kč také vyměkčenou plochu pro komfortní vyspání dvou dospělých. Sice zabere většinu kufru, avšak samo obsahuje uvnitř velkou skříňku. Malý hotel lze ještě vylepšit zatemňovací sadou oken za 4 790 Kč, která uvnitř vytvoří takřka dokonalou tmu.
Kdo vyznává turistiku s celou rodinou, může připojit ještě stan za 8 990 Kč ušitý tak, aby na Jogger přesně navázal a využil jej jako opěrný bod. V něm je prostor nejen pro tři pohodlná lůžka, ale také pro předsíňku i markýzu pro venkovní posezení. A uvnitř se spí opravdu dobře, zejména v tichém objetí hor.
Trochu nás překvapilo, že podobné příslušenství není k mání k Dusteru, který je se svým volitelným pohonem všech kol přeci jen vhodnější k terénním toulkám, avšak ten uvnitř zkrátka není dost velký. Navíc se jedná o výběhový model, který už letos dostane nástupce spolu s větším odvozeným SUV Bigster. A to bude pro podobné aktivity jako stvořené.
Všechny Dacie ve výbavě Extreme jsou už v prodeji, výše příplatku vůči startovní linii se podle modelové řady pohybuje od 56 000 (Sandero, Sandero Stepway) přes 60 000 (Duster) až po 73 000 Kč v případě Joggeru. Již zmíněnou výjimkou je pouze Spring, který výbavu Extreme nově nabízí jako jedinou s nezměněnou startovní cenou 576 400 Kč. K mání jsou rovněž skladové vozy a balíčky výhodných služeb a financování.