Mnou testované provedení 45 se aktuálně již nedá zakoupit jako nový vůz, ale jako jedině koupě z druhé ruky. V nabídce se nedávno objevilo silnější provedení „Spring 65“, které jak název napovídá, poskytuje výkon 65 koní. Základní logika proto říká, že testovaná specifikace nabídla výkon 45 koní, což je do města tak akorát. Vůz dorazil do testu na 14" kolech a i přestože se jedná o nejlevnější elektromobil na trhu, nelze očekávat cenu pod hranicí 500 tisíc Kč. Přitom na první pohled se jedná o celkem roztomile vypadající autíčko, které má svá specifika. Příď s rozdělenými halogenovými světlomety vypadá dobře a nechybí ani moderní oplastovaná spodní část, která odkazuje na svět crossoverů s pohonem přední nápravy.
Technické parametry Dacia Spring Electric 45
Kompletní specifikaceKonstrukce | hatchback, 3 734 × 1 579 × 1 516 mm, 895 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: přední |
Výkon | 33 kW, 45 koní, točivý moment: 125 Nm / 500 ot/min |
Baterie | 26,8 kWh (27,4 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 30 kW, palubní: 6,6 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 11,9 kWh / 100 km, dojezd: 220 km |
Cena od | 525 600 Kč |
Díky délce 3 734 mm je parkování s rumunským trpaslíkem lehkou záležitostí hlavně pro začínající řidiče. Ani šířka 1 579 mm nebude znamenat větší potíže a se Springem jsem dokázal projet i hodně úzká místa, kam by se klasické osobní auto nikdy nedostalo. V kabině nemůže posádka čekat jakýkoliv náznak luxusu. To ale vlastně platí jen napůl. Hlavně vpředu je totiž tolik místa pro nohy a hlavu, že v tomto ohledu by mohla závidět i některá velká SUV. U šířky loktů je to o něco horší a dva robustní cestující se zde budou nepříjemně dotýkat. Také záplava tvrdých plastů a kruhových ovladačů z 90. let je ukázkou toho, že zde hraje prim nízká cena a co nejjednodušší údržba. Netypickým řešením je ovládání stahování oken na středovém panelu a ovládání palubního počítače.
Ten se ovládá skrze vystouplý kolíček, který mnozí znají ze starých vozů Škoda či Fiat. Stačí ho jednoduše stisknout pro přepnutí ukazatele informací a delší podržení znamená reset průměrné spotřeby či ujeté vzdálenosti. To vše by bylo v pořádku, kdyby nebyl přímo uprostřed budíků. Řidič je tak nucen provléknout ruku skrze volant, jinak se k němu nemá šanci dostat. Za jízdy bych to určitě nedoporučoval a asi nemusím zmiňovat proč. Co mě potěšilo, byl celkem rychle pracující multimediální systém, kterému nechyběla jednodušší forma navigace. A pozor. Spring nenabízí jakkoliv stavitelný volant. To samé platí pro přední sedadla, kde chybí nastavení výšky sezení. Tady je vše zkrátka podřízeno elektrickému pohonu a nízkým provozním nákladům.
Zavazadlový prostor nabízí objem 290 litrů a při jedné z cest se mi ho povedlo takřka celý zaplnit. Cením, že kufr má pravidelný čtvercový tvar, nechybí ani menší plato a pod podlážkou se našlo místo pro klasické rezervní kolo. Co se týče pohonné jednotky, jeden elektromotor v tomto případě poskytoval zmíněných 45 koní. K tomu se přidal točivý moment 125 Nm a díky lehké váze okolo 900 kg vcelku slušný odpich. Moc často jsem nevyužíval jízdní režim Eco, který znamenal velké otupení pedálu akcelerátoru a zdlouhavou akceleraci z 0 na 50 km/h. Maximální nejvyšší rychlost je omezena na 125 km/h, což je za mě naprosto dostačující. V takové rychlosti byl Spring velmi náchylný na boční vítr a také hluk v kabině připomínal let v dopravním letadle bez odhlučnění.
Dokonce jsem se přistihl, že i v nižších rychlostech je nutné často korigovat směr jízdy. Může za to lehká baterie pod zadními sedadly a úzký podvozek. Tento elektromobil je nutné ve vyšších rychlostech řídit oběma rukama, protože kdo na to zapomene, může se rychle podívat o jeden jízdní pruh vedle. Překvapením byl vcelku měkký podvozek, který si uměl poradit i s většími nerovnostmi. Díky maličkým kolům je sice propad do díry o dost citelnější, ale pražské cesty často Spring zvládal bravurně. Jen se připravte na to, že takové naladění bude znamenat větší náklony v zatáčkách. Dacia si je toho vědoma, proto ve výbavě nechyběl stabilizační systém ESP. Ten jde sice plně deaktivovat, ale pokud to řidič neudělá, prakticky nemá šanci dostat smyk nebo se s vozem sklouznout bokem.
Teprve díky pákové ruční brzdě se Springem umí být docela zábava. Mnohem důležitější je ale spotřeba a elektrický pohon, kvůli kterému Spring vznikl. Vůz disponuje baterií s kapacitou 27,4 kWh a normovaný kombinovaný dojezd činí 230 kilometrů podle metodiky WLTP. Mně se povedlo ujet na jeden nabíjecí cyklus okolo 210 km, takže k realitě to je velmi blízko. Ve městě jsem jezdil za 9,7 kWh na 100 km, okresky si vyžádaly 11 kWh na 100 km a nejhůře si vedly dálnice. Na nich se Spring celkem trápí a spotřeba se tam dokázala vyšplhat až na 14 kWh na 100 km. Kdo by chtěl se Springem podniknout dálniční výlet, měl by vědět, že baterie vydrží na maximálně 180 km dojezdu. Z toho důvodu bych jako potenciální majitel ocenil jeden z hlavních příplatkových prvků.
Tím je možnost využít rychlonabíjení s výkonem 30 kW. Za 15 tisíc Kč tak Spring poměrně rychle načerpá energii na další cesty. Za mě se celkově jedná o sice lacině vypadající elektromobil, avšak to je na jednu stranu ta největší přednost modelu Spring. Elektromobilita je stále na vzestupu a Dacia jí jde naproti s roztomile vypadajícím čtyřmístným autíčkem, které poutá pozornost, s lehčí nohou ujede 200 km a ve městě je díky svým kompaktním rozměrům velmi obratné. Silnější provedení Spring 65 pak nabízí vyšší výkon, parkovací senzory a hlavně o dost rychlejší akceleraci z místa.
Foto: Roman Havlín, fDrive.cz