Obvyklými normovanými crashtesty u nezávislé organizace EuroNCAP prošly tři elektromobily; BMW iX, Dacia Spring a Renault Zoe. BMW iX zcela naplnilo očekávání s pěti hvězdičkami a téměř bezchybnou ochranou pasažérů, když se body strhávaly de facto jen za špatnou ochranu sraženého chodce na přední hraně kapoty, chybějící snímače obsazení řidičova a zadních sedadel a příliš agresivní projev vůči druhému autu při čelním nárazu. Výsledných 91 % sice nestačí na absolutní špičku, ale pohodlně zajistí umístění mezi elitou.
Daleko zajímavější výsledky si odnesl Renault i se svou dceřinou značkou Dacia. Tradiční sadu nárazů a dalších testů totiž absolvoval elektromobil Dacia Spring. A odnesl si takové hodnocení, jaké předpokládal každý, kdo předpokládal, že necelou tunu vážící elektromobil se neobejde bez kompromisů. Spring totiž dostal jedinou hvězdu a nelze říci, že by to bylo pouze za chybějící asistenty. Struktura sice po nárazu zůstala stabilní, byl však velký problém poté otevřít dveře (také kvůli zapuštěným klikám). Vysoké riziko život ohrožujícího zranění vykázal jak hrudník řidiče, tak krk cestujícího vzadu. Šéf Euro NCAP dokonce vzkázal Dacii, že je cynické prodávat spotřebiteli dostupné ekologické auto, pokud je nízká cena dosažena na úkor bezpečnosti. Pro srovnání – Sandero dosáhlo dvou hvězdiček a celkově si vedlo podstatně lépe.
Ještě větší překvapení však připravil Renault Zoe. Ten už se sice pomalu chystá na odpočinek, přesto v řadě zemí útočí na nejvyšší příčky. Zatímco Renault si poslední čtvrtstoletí systematicky buduje pověst výrobce bezpečných vozidel a druhá generace Laguny byla dokonce v roce 2001 historicky prvním autem, které dosáhlo na pětihvězdičkové hodnocení EuroNCAP, Renault Zoe odchází z testu s nulou. Jeho první generace sice při debutu před osmi lety získala naopak plných pět, jenže druhá se proti té první moc nezměnila, zato hodně přitvrdila hodnoticí metodika.
I zde platí, že nejvíce bodů sice stála absence moderních asistenčních systémů (především eCall a multikolizní brzdy), případně nutnost si za jiné doplácet (v takovém případě nejsou hodnoceny), přesto však svou roli sehrály i strukturální nedostatky. A to dokonce v ještě větší míře než u Springu; především kvůli nebezpečné struktuře palubní desky a také příliš vysokému tlaku na řidičův hrudník a posunu hlav zadních cestujících. Rovněž ochrana proti nárazu zezadu má do optima daleko. Průměrnou se ukázala i ochrana dětí, hlava figuríny v dětské sedačce, představující desetileté dítě, se při bočním nárazu dokonce udeřila o interiér. Každopádně si tento výsledek v Renaultu za rámeček nedají.
Technické parametry Renault ZOE (2020) R135
Kompletní specifikaceKonstrukce | hatchback, 4 087 × 1 787 × 1 562 mm, 1 502 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: přední |
Výkon | 100 kW, 136 koní, točivý moment: 245 Nm / 1 500 ot/min |
Baterie | 52 kWh (55 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 50 kW, palubní: 22 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 17,7 kWh / 100 km, dojezd: 386 km |
Cena od | 1 027 000 Kč |
Technické parametry Dacia Spring
Konstrukce | hatchback, 3 734 × 1 579 × 1 516 mm, 970 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: přední |
Výkon | 33 kW, 45 koní, točivý moment: 125 Nm / 500 ot/min |
Baterie | 26,8 kWh (27,4 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 30 kW, palubní: 6,6 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 12 kWh / 100 km, dojezd: 220 km |
Cena od | 511 900 Kč |
Technické parametry BMW iX xDrive 40
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 953 × 1 967 × 1 965 mm, 2 365 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: 4×4 |
Výkon | 240 kW, 326 koní, točivý moment: 630 Nm |
Baterie | 76,6 kWh (71 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 150 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 19,3 kWh / 100 km, dojezd: 425 km |
Cena od | 2 067 000 Kč |