Ačkoliv pojem valivý odpor pneumatik zní v automobilovém průmyslu, posedlém honbou za efektivitou, málem jako nadávka, ještě nějakou dobu se bez něj neobejdeme. Je totiž úzce propojen s přilnavostí, díky níž můžeme své auto rozjet, zabrzdit a také zatočit. Jenže přesto hledání svatého grálu, tedy pneumatiky, která by nekladla odpor při jízdě, ale všechny ostatní úkony zvládala bez problémů, dále zaměstnává pneumatikáře po celém světě. A nutno podotknout, že v tomto směru urazili obrovský kus cesty. Zatímco před několika lety velmi módní, tzv. lehkoběžné pneumatiky automaticky zhoršovaly komfort, akustickou pohodu i přilnavost, dnes už prudký vývoj nových směsí i dezénů tyto nevýhody potlačil. A zdá se, že to ještě není všechno.
Ano, tento vývoj začal a probíhá nezávisle na elektromobilitě. Jenže ta z něj těží nejvíce, jak potvrdil nedávný pokus anglické organizace Mission Motorsport (MM), jejíž hlavní náplň sama o sobě stojí za pozornost: jedná se o charitativní nadaci, pomáhající najít uplatnění válečným veteránům v automobilovém průmyslu. A pořádá za tím účelem různé, často nadmíru zajímavé motoristické podniky a závody. Případně se pokouší o rekordy, nebo pořádá nezvyklá srovnání.
Do posledních dvou kategorií patří akce, při níž členové MM osedlali dva identické Renaulty Zoe, a pokusili se překonal tříletý francouzský rekord v dojezdu pro tento model, který činí 565 km. Povedlo se; po den a noc trvajícím kroužení rychlostí 31 km/h po okruhu Thruxton v anglickém Hampshiru dosáhla posádka na zcela sériovém autě neuvěřitelné hodnoty 683,3 km. Jenže tím to neskončilo; druhý vůz dojel za stejných podmínek 764,9 km, tedy o dalších 81,6 km dále. To je nárůst téměř o 12 %. Tak jako tak, rekord padl, a to o pořádný kus.
Vysvětlení je prosté; zatímco vůz číslo jedna jel na továrních pneumatikách bohužel neznámé značky, dvojku obula nová společnost Enso svými inovativními pneumatikami zatím neznámých parametrů. Ačkoliv zatím netušíme nic podrobnějšího, a především nevíme, jak ovlivnily výše zmíněné pozitivní vlastnosti, rozhodně prokázaly, že ohledně tření mezi pneumatikami a vozovkou ještě máme co zlepšovat. A jsme zvědaví na další kroky firmy Enso, která jako každý startup začíná velkohubými deklamacemi bez jakýchkoliv konkrétních údajů. Má prý globální ambice a výsledek pokusu naznačuje, že i něco navíc. Zaujmout chce i novým prodejním modelem, kdy zákazníci budou platit podle ujetých kilometrů. A to přímo výrobci, bez prostředníků. Opět bez jakýchkoliv podrobností. Jsme zvědaví, co vy?
Technické parametry Renault ZOE (2020) R135
Kompletní specifikaceKonstrukce | hatchback, 4 087 × 1 787 × 1 562 mm, 1 502 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: přední |
Výkon | 100 kW, 136 koní, točivý moment: 245 Nm / 1 500 ot/min |
Baterie | 52 kWh (55 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 50 kW, palubní: 22 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 17,7 kWh / 100 km, dojezd: 386 km |
Cena od | 1 027 000 Kč |