Kolik nás stojí tření? Renault Zoe dojel na speciálních pneumatikách o 12 % dále!

Kolik nás stojí tření? Renault Zoe dojel na speciálních pneumatikách o 12 % dále!
Fotografie: Mission Motorsport
  • V Anglii padl jeden oficiální rekord
  • Renault Zoe ujel bez nabíjení 764,9 km
  • Ukázal další směr automobilovému průmyslu?

Ačkoliv pojem valivý odpor pneumatik zní v automobilovém průmyslu, posedlém honbou za efektivitou, málem jako nadávka, ještě nějakou dobu se bez něj neobejdeme. Je totiž úzce propojen s přilnavostí, díky níž můžeme své auto rozjet, zabrzdit a také zatočit. Jenže přesto hledání svatého grálu, tedy pneumatiky, která by nekladla odpor při jízdě, ale všechny ostatní úkony zvládala bez problémů, dále zaměstnává pneumatikáře po celém světě. A nutno podotknout, že v tomto směru urazili obrovský kus cesty. Zatímco před několika lety velmi módní, tzv. lehkoběžné pneumatiky automaticky zhoršovaly komfort, akustickou pohodu i přilnavost, dnes už prudký vývoj nových směsí i dezénů tyto nevýhody potlačil. A zdá se, že to ještě není všechno.

Ano, tento vývoj začal a probíhá nezávisle na elektromobilitě. Jenže ta z něj těží nejvíce, jak potvrdil nedávný pokus anglické organizace Mission Motorsport (MM), jejíž hlavní náplň sama o sobě stojí za pozornost: jedná se o charitativní nadaci, pomáhající najít uplatnění válečným veteránům v automobilovém průmyslu. A pořádá za tím účelem různé, často nadmíru zajímavé motoristické podniky a závody. Případně se pokouší o rekordy, nebo pořádá nezvyklá srovnání.

Renault ZOE hypermiling rekord
Renault Zoe ujel oficiálně na jedno nabití 764,9 km na speciálních pneumatikách

Do posledních dvou kategorií patří akce, při níž členové MM osedlali dva identické Renaulty Zoe, a pokusili se překonal tříletý francouzský rekord v dojezdu pro tento model, který činí 565 km. Povedlo se; po den a noc trvajícím kroužení rychlostí 31 km/h po okruhu Thruxton v anglickém Hampshiru dosáhla posádka na zcela sériovém autě neuvěřitelné hodnoty 683,3 km. Jenže tím to neskončilo; druhý vůz dojel za stejných podmínek 764,9 km, tedy o dalších 81,6 km dále. To je nárůst téměř o 12 %. Tak jako tak, rekord padl, a to o pořádný kus.

Vysvětlení je prosté; zatímco vůz číslo jedna jel na továrních pneumatikách bohužel neznámé značky, dvojku obula nová společnost Enso svými inovativními pneumatikami zatím neznámých parametrů. Ačkoliv zatím netušíme nic podrobnějšího, a především nevíme, jak ovlivnily výše zmíněné pozitivní vlastnosti, rozhodně prokázaly, že ohledně tření mezi pneumatikami a vozovkou ještě máme co zlepšovat. A jsme zvědaví na další kroky firmy Enso, která jako každý startup začíná velkohubými deklamacemi bez jakýchkoliv konkrétních údajů. Má prý globální ambice a výsledek pokusu naznačuje, že i něco navíc. Zaujmout chce i novým prodejním modelem, kdy zákazníci budou platit podle ujetých kilometrů. A to přímo výrobci, bez prostředníků. Opět bez jakýchkoliv podrobností. Jsme zvědaví, co vy?

Technické parametry Renault ZOE (2020) R135

Kompletní specifikace
Konstrukcehatchback, 4 084 × 1 954 × 1 562 mm, 1 555 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: přední
Výkon100 kW, 136 koní, točivý moment: 245 Nm
Baterie52 kWh
Nabíjenírychlonabíjení: 50 kW, palubní: 22 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 17,7 kWh / 100 km, dojezd: 395 km
Cena od900 000 Kč
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze