První, co jsme si na prezentaci Renaultu Mégane E-Tech Electric ve španělské Malaze osahali, je zcela nový palubní infozábavní systém. Ten totiž nejen převrací vše, nač jsme byli dosud u značky zvyklí, ale nastavuje doslova nová kvalitativní měřítka. Poměr ceny, funkčnosti a výbavy infotainmentu je totiž špičkový – rozhodně patří mezi hlavní taháky nového Méganu. Umí totiž věci, které by mu mohla závidět i lecjaká auta s dvojnásobnou cenou. A stále neztratil na inovativnosti; kromě Renaultu Google Automotive v tuto chvíli používá pouze Volvo a Polestar, a ty rozhodně nepatří mezi masové značky. Renault jej tedy premiérově uvádí do masového segmentu.
Na palubě Renaultu Megane je systém od Googlu. Co umí?
Už první dojem nastavuje vysokou laťku; čisté a přehledné grafické prostředí na 13" vertikálním displeji se doplňuje s nezvykle rychlými reakcemi. Můžeme si vzpomenout na desítky palubních systémů, reagujících výrazně pomaleji, ale vybavit si aspoň jediný rychlejší dá práci. Základem je samozřejmě velká mapa (Google Mapy), která zároveň tvoří základní obrazovku. K ní jsou připojené dva nastavitelné widgety, tedy miniaplikace s dynamicky se zobrazujícími informacemi. Ty lze minimalizovat, a nechat tak mapě ještě více prostoru. Horní notifikační lišta umožňuje tradičně rychlý přístup k důležitým informacím a také přepnutí uživatelského profilu.
Přístrojový štít je v čím dál více automobilech stále méně důležitým zdrojem informací. Platí to i zde, ovšem na rozdíl od některých konkurentů je příslušný displej velký, taktéž 12", jakostní a nabízí velmi přehledné zobrazení ve třech různých režimech. Bohužel chybí možnost individualizace, jen v pravém okénku lze snadno přepínat zobrazované funkce. K dokonalosti zde bylo dotaženo alternativní zobrazení mapy, která zabírá opravdu celou plochu a widgety s provozními údaji jsou dokonce částečně průhledné, takže je vidět i pod nimi.
Navigace má integrované chytré funkce pro elektromobilisty, tedy samozřejmě především podrobné plánování trasy včetně přesných časů a úrovní nabíjení a nastavitelných kritérií typu požadované míry nabití baterie v cíli. Plánování i několikasetkilometrové trasy probíhá prakticky v reálném čase, což bude převratná zkušenost pro majitele starších Renaultů s navigací TomTom, která byla schopná počítat delší trasu i několik minut. Pochopitelně nechybí filtry na požadované nabíjecí stanice či požadované platební metody. V zahraničí Renault nabízí nabíjecí službu Mobilize, a to včetně výhodných cen pro Ionity. V Česku se ale s touto službou bohužel zatím nepočítá, takže je třeba se spolehnout na služby třetích stran.
Do systému se lze přihlásit s vlastním Google účtem a pak se ihned sesynchronizují oblíbené položky a další údaje s vaším telefonem, Gmailem a dalšími službami. Originálně je pojatá složka hudby; už to není klasická volba rádia, alternovaného dalšími zdroji zvuku, ale adresář s mnoha možnostmi, z nichž rádio je jednou z mnoha. Nechybí totiž Apple CarPlay ani Android Auto, Spotify, Bluetooth streamování a možnost doplnit další aplikace.
Ostatně aplikace už dostaly, jako stále významnější součást (a do budoucna jistě nejvýznamnější) vlastní záložku v základním menu. Samozřejmě lze získávat nové skrz virtuální obchod Google Play. Jejich nabídka je samozřejmě proti jeho mobilní verzi omezená a v tuto chvíli obsahuje zhruba 40 aplikací, týkajících se automobilu. Převážně jde o nejrůznější přehrávače, podcastové či streamovací služby. Kromě Spotify tak nechybí například Google Podcasty. Nicméně se očekává příval novinek v této oblasti a Renault je připraven. Nechybí ani Google Asistent, aktivovaný hlasovým příkazem. Ovšem zatím pochopitelně nikoliv v češtině. Zde se s ním ovšem neovládají jen funkce samotného Googlu, ale celého auta. Lze si s ním kupříkladu zatopit, nastavit cíl v navigaci či zvolit zdroj hudby.
Za samostatnou zmínku stojí mimořádně graficky povedené rozhraní ovládání a kontroly samotného auta. Stačí si vybrat graficky vyvedenou, návodnou ikonku a už jste v požadované oblasti. Ikonek není příliš mnoho a jednotlivá podmenu jsou přehledná, takže hledání požadované funkce je rychlejší a snazší než v jiných systémech. Samozřejmě i díky bleskové odezvě dotykového ovládání.
V nastavení nacházíme užitečné novinky typu možnosti zvolit maximální úroveň nabití baterie pouze jednorázově, či natrvalo. Dále lze volit z různých zvuků plašiček chodců, jejichž základní projevy bývají, i přes velikášské deklamace o sofistikovaném hledání optimálního tónu s pomocí renomovaných skladatelů, často krajně nepříjemné. Nechybí jednoduchá masáž a automatické odsouvání sedadla pro snazší nástup. Pochopitelně neschází ani co nejzábavnější formou podaná agitace k úsporné jízdě v podobě získávání hvězdiček a pěkných gratulačních slovíček. Tečkou je rozsáhlá nastavitelnost všeho možného, včetně přiřazení oblíbené funkce k tlačítku na volantu – to je detail, na který se často zapomíná.
Už od počátku zde Renault nabízí funkční dálkové aktualizace přes datové připojení. A to nikoliv pouze infotainmentu, ale i funkcí vozidla; příklad Tesly zde byl chvályhodně následován. Renault slibuje aktualizace zhruba každého čtvrt roku a skutečně, demonstrační vozy už v historii ukazují několik proběhlých aktualizací.
Technické parametry Renault Mégane E-TECH EV40
Konstrukce | hatchback, 4 200 × 1 768 × 1 505 mm, 1 537 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: přední |
Výkon | 96 kW, 130 koní, točivý moment: 250 Nm / 100 ot/min |
Baterie | 40 kWh (60 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 85 kW, palubní: 22 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 15,8 kWh / 100 km, dojezd: 300 km |
Cena od | 970 000 Kč |