Infotainment moderních vozů, tedy systém kombinující zábavní i informační funkce, by měl při výběru nového vozidla hrát zásadní roli. Na rozdíl od „archaických“ analogových ukazatelů, kterým dělalo společnost maximálně rádio nebo kazetový přehrávač a později CD přehrávač, nyní výrazně ovlivňuje, jak pohodlně a efektivně budete se svým vozidlem koexistovat. I proto jsem se těšil na příležitost vyzkoušet si na pár týdnů pověstný infotainment elektromobilu Renault Megane, který je vybaven obrazovkou OpenR a rozhraním OpenR Link, jež využívá operační systém Android. K jakým závěrům jsem došel?
Technické parametry Renault Mégane E-TECH EV60
Kompletní specifikaceKonstrukce | hatchback, 4 200 × 1 768 × 1 505 mm, 1 636 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: přední |
Výkon | 160 kW, 218 koní, točivý moment: 300 Nm / 100 ot/min |
Baterie | 65 kWh (60 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 130 kW, palubní: 22 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 16,1 kWh / 100 km, dojezd: 450 km |
Cena od | 990 000 Kč |
Evoluce displejů v podání Renaultu
Nejdříve si dovolím kratší historickou odbočku, neboť Renault přišel s infotainmentem založeným na dotykovém ovládání již v roce 2012. Tento systém byl k dispozici například i v tehdejším elektromobilu Zoe. Podle dostupných zdrojů výrobce začal pracovat na dotykové obrazovce již v roce 2007, protože až do té doby bylo běžné ovládat displeje pomocí joysticku nebo kombinací kolečka a tlačítek. První dotyková obrazovka ve vozech této známé francouzské značky měla úhlopříčku 7", byla součástí systému R-Link a umožňovala přístup k rádiu, nastavení vozidla či navigaci. Tím však samozřejmě příběh obrazovek v Renaultech nekončí.
Vývoj dotykových obrazovek totiž víceméně následoval trend chytrých telefonů, což vedlo k postupnému zvětšování úhlopříček, vylepšené konektivitě se smartphony a také k různým možnostem personalizace obsahu. Druhá generace dotykových displejů od Renaultu pak měla 8,7" a byla orientována vertikálně. Renault se tehdy inspiroval populárním iPadem, který uživatelé často používali právě ve vertikální poloze, a rozhodl se pro to i v automobilech. Tím však evoluce také neskončila, protože Renault začal vyvíjet obrazovku ve tvaru otočeného písmene „L“. Tento design kombinoval hlavní obrazovku infotainmentu s digitálním přístrojovým panelem. A právě toto uspořádání můžeme vidět i u současného elektrického Meganu. V tomto případě pak máme čest s 12" vertikální a 12,3" horizontálně situovanou obrazovkou o celkové (displejové) ploše 774 centimetrů2. Cílem bylo „centralizovat vše do jednoho systému“, jak tvrdí výrobce, a zároveň nabídnout estetický zážitek.
Intuitivní, rychlý, otevřený
Aktuální infotainment OpenR Link je založen na operačním systému Android, což přináší četné výhody. A pozor, neznamená to, že by si Megane nerozuměl s iPhony, jak by někoho mohlo napadnout. Právě naopak – většinu času, kdy jsem měl Megane k dispozici, jsem měl k vozu spárovaný iPhone 15 Pro a vše fungovalo příkladně, včetně mobilní aplikace ke vzdálenému ovládání či kontrole vozu.
V praxi to znamená, že kdokoliv, kdo má zkušenosti se systémem Android, by se měl cítit jako ryba ve vodě. Samozřejmě můžete vůz používat i bez přihlášení, ale pokud chcete využít všechny možnosti, je třeba se přihlásit pomocí Google účtu. Pokud používáte pracovní Google účet v rámci Google Workspace, bude nutné použít „klasický“ Gmail. V tomto kontextu mě při vracení vozu překvapilo, jak snadné je účet z vozidla vymazat, respektive celý systém resetovat, i když jde o drahou elektroniku. Naproti tomu tovární obnovení moderní elektroniky, jako jsou smartphony nebo hodinky, často vyžaduje zadání hesla, dvoufaktorové ověření a další bezpečnostní prvky. Proto bych podobná opatření očekával i u automobilu.
Zpět však k samotnému infotainmentu, který se rozprostírá na obou zmíněných displejích. Na digitálním přístrojovém panelu si můžete přizpůsobit viditelné prvky, například při změně jízdního režimu se vám změní i barvy rozhraní. Hlavní roli však hraje středový displej, který nabízí klasickou stahovací notifikační lištu, a většina funkcí je rozdělena do dlaždic nebo položkového seznamu. Namísto podrobného popisu toho, co vše lze s moderními vozidly dělat, bych se rád zaměřil na samotný infotainment, který je v mnoha ohledech o několik kroků před velkou částí konkurence.
Jednou z nejvíce otravných vlastností moderních infotainmentů jsou pomalé reakce či dokonce záseky. Naštěstí jsem se během zhruba dvoutýdenního testování infotainmentu v elektrickém Meganu s ničím takovým nesetkal. Možná to zní jako něco samozřejmého, ale bohužel u mnoha moderních vozů to běžné není. Infotainment Meganu vždy fungoval rychle, reagoval na mé pokyny a choval se tak, jak bych očekával.
Dalším velkým plusem je možnost doinstalovat různé aplikace, včetně populárního YouTube či streamovacích platforem. V takovém případě se pochopitelně nemůžete dívat během jízdy, ale jakmile stojíte, nic vám nebrání v tom si na relativně velké obrazovce pustit například nějakou tu videorecenzi na fdrive.cz. Ostatně klidně byste si ji mohli i přečíst, neboť nechybí aplikace pro klasické brouzdání internetem. Výhodou plynoucí z propojení s Google účtem je pak samozřejmě i schopnost map ve voze pamatovat si vaše cesty a pracovat s nimi i v telefonu. Google Mapy a Waze mnozí používají raději než integrované mapové podklady prostřednictvím Apple CarPlay či Android Auto. S tímto infotainmentem se však jedná o integrovanou funkci rozhraní, k jejímuž používání není potřeba nic zrcadlit, což oceníte nejen v případě, kdy byste si teoreticky zapomněli telefon, ale také proto, že se informace z těchto map umí patřičně propsat i do přístrojové kapličky.
Zhodnocení
Během používání elektrického Meganu se mi nepodařilo natrefit na jedinou situaci, kdy bych byl s infotainmentem nespokojený, naopak jsem si užíval jeho svižnost, intuitivnost a také „propojenost“ s Google službami, což je podle mého názoru v dnešní době pro mnohé klíčové. Jedinou výtku mám k možnosti velmi jednoduše účet z vozu odhlásit, respektive systém vyresetovat, což by podle mě mělo být zabezpečeno dvoufaktorovým ověřením či nutností zadat heslo.
Foto: Renault + Ioannis Papadopoulos, fdrive.cz