Auta a mobilní telefony k sobě mají z podstaty věci velice blízko. Vzpomeňme třeba na úplné začátky v sítích NMT. Vedle prvních telefonů za desítky tisíc korun s aktivačními poplatky a zpoplatněnými příchozími hovory se rovnou začala prodávat i „možnost zástavby do automobilu“. Byl to ostatně jediný možný způsob, jak udržet telefon na příjmu více než pár hodin a jak pomocí dlouhé antény na střeše získat alespoň trochu slušný signál. Od té doby postupuje vývoj neustále kupředu, ale v každém odvětví jinou rychlostí. Kupříkladu Bluetooth se v telefonech objevilo už v roce 2000 a brzy ho následovala nejrůznější sluchátka a handsfree. Automobilový průmysl má však poněkud jiné životní cykly a standardy, a tak se auta s továrním Bluetooth objevila v masové produkci až o hodně později a situaci bylo nutno řešit jinak.
Podobně automobilky zaspaly i nástup chytrých telefonů. Jejich infotainmenty a navigační systémy byly a jsou obvykle pěkně tučnou příplatkovou výbavou, avšak ani ty nejlepší nedokázaly držet krok s tím, když se začaly prosazovat online služby na úkor těch offline. Jinými slovy, kdo jednou zkusí takovou kombinaci Waze + Spotify, pak se k MP3 a klasické navigaci vrací jen těžko.
Android Auto není v autě, ale v mobilu
Výsledkem je, že mnohé celkem drahé systémy leží v autě nevyužity a slouží jen jako obrazovka pro Android Auto. Navzdory pojmenování se jedná pouze o software v telefonu (dříve jako samostatná aplikace, nyní jako součást systému). Po připojení k autu kabelem nebo pomocí Wi-Fi se pak dění z telefonu promítá na obrazovku auta.
Aby to nebylo tak jednoduché, Android Auto měl donedávna dvě větve. Kromě připojení k infotainmentu vozu ještě existovala jeho verze pro obrazovky mobilů. Tu se však Google rozhodl zrušit a tyto funkce převést pod Google Asistenta (do tzv. Driving Mode), rozhodně však nejde o konec Android Auto jako takového, jak bulvárně psala některá média. Jakmile Google letos a předloni uvolnil geografické omezení pro mnoho dalších zemí a také zpřístupnil toto prostředí pro další navigace (kromě svých Google Map a Waze), začala popularita systému strmě růst. Jenže ani to není pro Google konečná – už od roku 2017 pracuje na systému Android Automotive OS, který by jednou mohl Android Auto nahradit, případně fungovat vedle něj.
Proč?
Pokud používáte Android Auto, pak nejspíše podvědomě cítíte, že to není úplně ideální řešení, spíše taková znouzectnost. Zatímco drahý hardware vozu zahálí, navigace a hudba dohromady představuje zvláště pro levnější telefony docela zátěž. Proto potřebují během jízdy nabíjet, o nepohodlném připojování nemluvě.
Přesně tyto problémy by měl Android Automotive OS řešit tím, že poběží přímo na hardwaru vozu. Základním vzhledem by se mohl podobat dnešnímu Android Auto, ale široké možnosti přizpůsobení pro jednotlivé výrobce by měly zůstat samozřejmostí.
Za systémem stojí, stejně jako za Androidem, Google, ale i zde půjde oddělit systém od jeho tvůrce. Základní část je open-source, takže ji výrobce bude moci použít podle svého – třeba jako off-line infotainment s předem danými aplikacemi. Pakliže ji bude chtít využít naplno, bude potřebovat Google Automotive Services (GAS), jejichž nejdůležitější součástí je obchod s aplikacemi. (Podobně funguje i vztah Android a GMS, který vešel v obecnější známost až poté, co ke GMS ztratila přístup firma Huawei). Pro aplikace bude stejně jako v případě AA panovat striktní omezení ohledně funkcí i způsobu ovládání.
Ještě si počkáme
Přestože je AAOS ve vývoji už pěknou řádku let, podle wikipedia.org jej nalezneme na palubě pouhých 15 modelů, z nichž téměř polovinu tvoří vozy značky Volvo. Nicméně tatáž stránka napovídá, že partnerství s Googlem uzavřel v nedávné době například Ford nebo Honda.
Je tedy jen otázkou času, než se s novým systémem začneme setkávat i v běžné praxi. Jak jsme ale naznačili na začátku – kvůli jisté setrvačnosti automobilového průmyslu to ještě pár let potrvá.