😢Vypněte si prosím blokování reklam na našem webu.
Náš web je závislý na reklamě. Bez příjmů z reklamy pro vás nemůžeme připravovat články ani videa. Ve vašem prohlížeči máte ale reklamy blokovány.

3 důvody, proč je bezdrátové Android Auto a Apple CarPlay zbytečně přeceňované

6
3 důvody, proč je bezdrátové Android Auto a Apple CarPlay zbytečně přeceňované
Fotografie: Ondřej Zástěra, fdrive.cz
  • Moderní vozy se zpravidla chlubí bezdrátovou konektivitou Android Auto i Apple CarPlay, skutečně je ale o co stát?
  • Připojení skrze kabel je v mnoha ohledech šetrnější pro váš telefon
  • Jaké benefity s sebou kabelové propojení přináší?

Možnost propojení smartphonu s automobilem je dnes naprostou samozřejmostí i u cenově nejdostupnějších modelů. Zatímco levnější vozidla nabízejí pouze propojení skrze kabel pro Android Auto a Apple CarPlay, dražší vozy zvládají také bezdrátovou konektivitu. Je ale skutečně o co stát, nebo je kabelové připojení ve výsledku lepší volbou? Výhody bezdrátové konektivity jsou nasnadě – odpadá nutnost hledání kabelů a nedochází k opotřebovávání konektoru telefonu. Stojí ale tyto benefity za tři (podle mě největší) nevýhody, které s bezdrátovým propojením souvisí?

Baterie

Po mnoha letech spokojeného používání platforem Android Auto a Apple CarPlay drátově i bezdrátově jsem došel k závěru, že benefity kabelového připojení převyšují komfort spojený s bezdrátovým propojením. Jedním z hlavních důvodů, který se v tomto článku objeví hned dvakrát, i když trochu v jiném kontextu, je baterie.

Bezdrátové propojení smartphonu s vozem za využití Android Auto či Apple CarPlay se dle mých zkušeností řadí k jedněm z nejnáročnějších z hlediska spotřebované energie. I to je ostatně důvod, proč v případě podpory bezdrátové konektivity jsou vozy vybaveny také bezdrátovou nabíjecí podložkou, i když to není vždy pravidlem. Faktem každopádně je, že procenta baterie mizí v případě bezdrátového AA či AC rychleji, než by bylo milé, bez ohledu na to, jestli máte relativně velkou baterii telefonu, nebo nikoliv. U menší kapacity baterie je však úbytek logicky ještě výraznější.

Baterie podruhé

Energetická náročnost tohoto propojení se obvykle projeví také ve vyšším zahřívání telefonu a obecně větším vytížením zařízení z hlediska výkonu. Schválně si zkuste, jak dlouho například trvá spuštění fotoaplikace a vyfocení snímku na vašem telefonu „jen tak“ a poté ve chvíli, kdy máte zároveň smartphone bezdrátově připojený k Android Auto nebo Apple CarPlay. Rozdíl ve svižnosti zařízení v těchto dvou scénářích může být skutečně markantní.

S tím se pojí i ohleduplnost k baterii telefonu. V případě elektromobilů všichni známe nikdy nekončící diskuze nad tím, jak se o baterii správně chovat, abychom co nejvíce prodloužili životnost, ale to se pochopitelně týká také baterie ve smartphonech a další elektronice. Samozřejmě nesrovnávám cenu smartphonu a elektromobilu, respektive jejich baterií, ale v rámci šetrného používání a jakési úcty k produktům, do kterých jsem investoval peníze a někdo jiný energii k vývoji, výrobě apod., zároveň ani nevidím důvod, proč to brát na lehkou váhu.

Bezdrátové propojení Android Auto a Apple CarPlay znamená vždy výraznější zahřívání telefonu.

Bezdrátové propojení Android Auto a Apple CarPlay znamená vyšší zahřívání telefonu, kdy pochopitelně platí, že obecně vyšší zahřívání baterii rozhodně nesvědčí. V kombinaci s bezdrátovým nabíjením, které je oproti kabelovému nabíjení výrazně méně efektivní a způsobuje o dost vyšší zahřívání, je pak receptem na to, jak zbytečně zkrátit životnost baterie v telefonu. Ostatně smartphony v sobě mají i zakomponovanou bezpečnostní funkci, kdy kvůli snížení teploty např. sníží jas, vypnou displej, pozastaví nabíjení apod. Pomoci samozřejmě můžou dobře navržené bezdrátové nabíjecí přihrádky (pro váš telefon), případně aktivní chlazení. Mnoho takových však zatím není...

V rámci kabelového připojení v každém případě tento problém odpadá. Nejen, že se smartphone bude méně zahřívat, ale samotné nabíjení si bude moci chytře regulovat, nehledě na to, že u většiny (i moderních) vozů je stále nabíjecí výkon na integrovaných konektorech relativně nízký, a tedy i bezpečný, přesto téměř vždy vyšší než v případě bezdrátového nabíjení.

Absolutní kontrola

S unifikací konektorů ve smartphonech na USB-C už stačí mít ve vozidle jeden USB-A/USB-C, případně USB-C/USB-C kabel, ať už máte (novější) iPhone, nebo zařízení s OS Android, to však pochopitelně nelze považovat za žádnou výhodu oproti bezdrátovému připojení. Jako benefit však vnímám možnost Android Auto či Apple CarPlay okamžitě ukončit jednoduše vytažením kabelu. Různé aplikace (například Waze) bohužel stále neumí zobrazit požadovaný obsah v jednu chvíli na displeji infotainmentu i displeji telefonu. Pokud máte bezdrátově propojený telefon a potřebujete do aplikace něco rychle zadat, může se stát, že zadávání informací do této aplikace přes infotainment je paradoxně více nebezpečné, než když vyťukáte po paměti adresu na klávesnici telefonu.

Možnost Android Auto a Apple CarPlay kdykoliv spolehlivě deaktivovat jednoduše vysunutím kabelu zkrátka považuji za jednu z velkých výhod, neboť se mi v případě používání bezdrátového propojení několikrát stalo, že jsem potřeboval z nějakého důvodu telefon odpojit, přičemž byl proces odpojení rozhodně zdlouhavější než vypojení kabelu.

A co vy, jaké máte zkušenosti s bezdrátovým Android Auto a Apple CarPlay? Považujete jej za lepší než kabelovou verzi, nebo dáváte také přednost kabelovému propojení?

Diskuze ke článku
Petr Kotulán
Petr Kotulán
Pěkně nesmysl. Přece ten bezdrátát je něco navíc, když mně nebude vyhovovat použiji kabel obráceně to ale nejde.
Mám Aawireless Two a ještě mne to nikdy nevypadlo naproti kabelku, kdy mi již v 2x v zahraničí při roaming stále AA vypadával.Pri používání Aawireless mi za 3h s navigaci a muzikou z internetu ubyde 20% baterie.
Pokud budu chtít objet Evropu a pojedu cely den tak to samozřejmě dám na kabel.
armg
armg
článek psal očividně člověk co netuší jak funguje připojení mobilu kabelem resp. jeho nabíjení... jednak takovéto časté připojování a odpojování baterce úplně nesvědčí a druhá věc je, že připojený telefon i když se začne nabíjet v pomalém režimu, tak baterku zahřívá násobně víc než jakékoli bezdrátové připojení.. zjednodušeně je to jen připojení k WiFi a zobrazení obsahu bez displeje, takže to žere docela málo energie.. a doma nebo jinde k WiFi nejste připojeni?
Jan Liška
Jan Liška
Používám AA bezdrátově, ale výhodám popsaným v článku rozumím. Když nás jede víc se spárovaným telefonem, tak se přihlášení určuje nastavením priorit u telefonů. Typicky, přepnout na playlist Spotify někoho jiného znamená klikání do hloubky infotainmentu, což mě trochu otravuje a odvádí od řízení. Takže přidávám jeden důvod pro kabel.
Vladimír Nerud
Vladimír Nerud
Na kratší cesty např. po městě je bezdrát fajn, ale pokud jedu déle jak hodinu, tak dávám telefon na externí 30W nabíječku.. Ten USB v autě na dobíjení nestačí.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze