ČEZ v uplynulých dvou letech začal výrazněji budovat síť ultrarychlých stanic. Zatímco jiní poskytovatelé se většinou drží jednoho až dvou typů nabíjecích stojanů, ČEZ v rámci testování různých řešení osazuje lokality jak Hyperchargery od Alpitronicu, tak ultrarychlými nabíječkami Siemens nebo i stojany polské značky Ekoenergetyka. Poměrně rozšířeným typem pak jsou také nabíjecí stanice ABB Terra 184, které najdou uživatelé například na dálnici D1 u Průhonic a v Lokti, Letňanech, Mladé Boleslavi u Olympie, nebo dalších lokalitách.
Majitelé elektromobilů se stále velmi běžnou 400V architekturou však u tohoto typu stanic naráželi na zásadní problém. Stanice, které se tváří jako ultrarychlé a ČEZ v nabíjecí aplikaci i na štítcích přímo na stanici deklarují výkon 150 kW (a uživatelé za nabití platí tarif pro ultrarychlé nabíjení), nabíjely v realitě výrazně pomaleji. Důvodem bylo osazení nabíjecích kabelů zvládajících maximální proud 200 ampér, což ve výsledku znamená, že 400V elektromobily dosahovaly výkonu spíš někde kolem 70–80 kW, ty s mírně vyšším napětím pak necelých 100 kW. Plného výkonu tak dosáhla jen auta s 800V architekturou, která ve svém portfoliu má ale momentálně jen Audi, Hyundai, Kia nebo Porsche.
ČEZ o problému ví a jak jsme již uvedli v našem dřívějším rozhovoru s Tomášem Dzurillou, ředitelem sekce elektromobility ČEZu, chystá nápravu. K té dochází právě v těchto dnech, kdy uvedené stanice osazuje výkonnějšími kabely, zvládajícími proud až 400 ampér, a stanice tak konečně mohou nabíjet plným výkonem. 400V auta tak budou moci nabíjet výkonem výrazně přes 100 kW a závisí na konkrétním napětí daného auta, zda se bude jednat například o 120 kW nebo plných 150 kW. Stále tady tedy určitá limitace zůstává, neboť jiné ultrarychlé stanice zvládají dodávat proud až 500 ampér, ale je to výrazné zlepšení.
První takto inovovanou lokalitou je Pumpa v Průhonicích na D1, v těchto dnech dochází k instalaci rychlejších kabelů v pražských Letňanech i u Olympie v Mladé Boleslavi nebo u dálnice D1 na lokalitě Loket. Další lokality budou následovat, přičemž ČEZ chce všechny 200A kabely vyměnit za rychlejší do konce června.
Další nepříjemný problém jsou stanice Alpitronic HYC 150 (úzké hyperchargery) s dvěma kabely, kde po připojení druhého vozu jsou oba na 75kW. Označeny jsou ve všech mapách jako 150kW, ale většina uživatelů, kteří dorazí ve špičce nabíjí jen 75kW, sám se jim snažím vyhýbat.
"Nadcenu" by meli vracet.