Zdá se, že změny na velkoobchodním trhu elektřiny prospějí od ledna především elektromobilistům. Zatímco PRE už svůj nový a výhodnější ceník platný od Nového roku představila, nyní je na řadě ČEZ. A nutno dodat, že se konečně začíná chovat tržně a konkurovat cenami největším soupeřům. Nová cenová struktura je totiž nejen přelomem, ale také výraznou pobídkou pro zbývající velké hráče, kteří případné cenové úpravy na rok 2024 dosud nepředstavili. Jmenovitě tedy E.ON či innogy.
První velkou změnou od 15. ledna je celkové zjednodušení; už žádné dělení na AC a DC, platit se bude prostě podle výkonu. Takže cokoliv slabšího než 50 kW je v prvním pásmu označeném dvěma blesky, kam nyní spadají i DC nabíječky s výkonem pod 50 kW, které ČEZ nedávno zprovoznil. Druhé pásmo (tři blesky), tedy náhrada nynějšího DC, je definováno rozsahem méně než 150 kW; i to je posun k lepšímu, protože ještě donedávna byla hranice prostředního cenového pásma definována méně než 100 kW. Pokud se tedy v nabíjecí síti ČEZ rozšíří moderní nabíječky škálovatelné po menších skocích než dosavadní Alpitroniky (ty se násobily výkonem 75 kW), například Siemens Sicharge, který lze navyšovat po 20 kW, možná se nějaké té 120/140kW nabíječky za střední taríf dočkáme. A konečně nejvyšší pásmo dosud pojmenované UFC. To se nově značí čtyřmi blesky a je určeno výkonem 150 kW a více.
Další novinkou je zavedení paušálů, kterými lze výrazně snížit cenu ve druhém a třetím pásmu. Zatímco základní ceny se a neregistrovaný/registrovaný zákazník zaplatí stejně jako dosud, tedy 8/10 Kč za dva blesky, 15/13 Kč za tři blesky a 20/18 Kč za čtyři blesky, lze základní tarif Basic nastavený po registraci navýšit na Standard či Premium s platbou měsíčního paušálu. V prvním případě zaplatíte stovku měsíčně, ve druhém tři sta korun. A pak už ceny vypadají mnohem zajímavěji; za tři blesky zaplatíte 11, respektive 10 korun, za čtyři blesky 15, resp. 13 korun. Poslední jmenovaná cena je vůbec největší slevou v novém ceníku a čistou cenu jedné kilowatthodiny stlačila více než o třetinu; konkrétně o 35 %.
Samozřejmě, že v praxi vždy k těmto cenám musíte připočíst i alikvótní část paušálu, takže se na ně vlastně nikdy nedostanete. Pokud ale budete využívat veřejné nabíječky ČEZ často, budou vaše faktury výrazně nižší než dosud. ČEZ chystá spustit on-line kalkulačku, která vám pomůže spočítat, zda se vám nové tarify vyplatí. Počkáme si také, s čím přijdou zbývající velcí konkurenti.
paušál/vozidlo (Kč/měsíc) | ⚡⚡ (<50 kW) | ⚡⚡⚡ (<150 kW) | ⚡⚡⚡⚡ (≥150 kW) | |
---|---|---|---|---|
Neregistrovaný | 0 Kč | 10 Kč | 15 Kč | 20 Kč |
Basic | 0 Kč | 8 Kč* | 13 Kč | 18 Kč |
Standard | 100 Kč | 8 Kč* | 11 Kč | 15 Kč |
Premium | 300 Kč | 8 Kč* | 10 Kč | 13 Kč |
* u Kauflandu nadále platí zvýhodněná cena 5,90 Kč/kWh
Pokud je tam 3 mesice vypoved' tak na leto :-)
Zatim jsem nenasel zadne podminky prechodu mezi jednotlivymi tarify. A to je podstatna vec.
Cekame na informace. Pokud to bude jako na zacatku u Ionity - 1 rok, tak takova otrokarna nam se nelibi.
Např. 24kW DC stanice u hotelu Královka jsou za "AC cenu" 8Kč a 130kW stanice v Jilemnici je za 13Kč jako DC.