O chystané evropské expanzi společnosti BYD jsme vás již informovali. Autocar zpovídal Briana Yanga, asistenta generálního ředitele BYD Europe, a dozvěděl se, že pro BYD je „zajímavá“ i možnost výroby přímo na starém kontinentu. Vzorem je prý Tesla, jejíž obchodní model je také pro BYD hlavním měřítkem. Ostatně docela se podobají i dosavadní roční počty vyrobených vozidel. Zatímco Tesla stvořila za první pololetí letošního roku 564 000 nových automobilů, BYD přivedl na svět za stejné období 641 350 elektromobilů. A všechny tři dosud uvedené elektromobily, tedy Han, Tang a částečně i Atto 3, jsou namířeny přímo proti odpovídajícím Teslám. Týkat se to bude i chystaného modelu Seal.
Tesla má v Evropě samozřejmě náskok, automobily tu prodává už 10 let a navíc postavila kapacitní továrnu u Berlína, ovšem BYD má v Šen-čenu, kde dosud vyrábí veškerá svá auta, zjevně obrovské konstrukční i výrobní zázemí. A navíc se, na rozdíl od Tesly, nebrání ani široké spolupráci s konkurencí. Je například „zcela otevřený“ sdílet svou platformu e-Platform 3.0. Ostatně od příštího roku začnou vyjíždět elektrické modely evropských značek postavené na čínské technice. Kromě jiných to bude Smart #1, nové Mini EV či Volvo XC20. I když se to samozřejmě netýká jen značky BYD. Ohledně konkrétních plánů na výstavbu továrny byl Yang zdrženlivý, prý se v Evropě teprve začínají orientovat. Podobné to ovšem má i konkurenční Nio, rovněž zvažující vybudování výrobních kapacit v Evropě.
Zdá se tedy, že fáze dobrovolného předávání know-how evropských automobilek do čínských rukou v podobě společných podniků v říši středu už končí, už brzy se zřejmě začnou evropské automobilky učit od Číňanů. Přinejmenším jak se dělá globální byznys ve velkém.