Emise, emise a zase emise. Neustálý boj nejen mezi Bruselem a automobilkami, ale také mezi fanoušky elektromobilů a spalovacích vozidel. Své k této tahanici chce říci i Toyota, a tak se její výzkumníci podívali na to, kolik emisí CO2 vyprodukují různé dopravní prostředky na 10kilometrovou vzdálenost.
Do srovnání se tak dostal klasický spalovací automobil, chůze člověka, jízda na kole, hybridní Toyota Prius, plug-in hybridní Toyota Prius, ale také letadlo. Kdo je dle vás největší znečišťovatel?
Automobil
Jako první se pojďme podívat na automobil. Podle zprávy Next Green Car vyplývá, že emise oxidu uhličitého u luxusních modelů dosahují až 2 000 gramů CO2 na deset kilometrů.
Naopak hatchback s dieselovým motorem produkuje na desetikilometrové cestě průměrně 940 gramů. Vůz s hybridním pohonem je na tom ještě o jednu čtvrtinu lépe. Celkem vypustí do ovzduší na stejně dlouhé trase 705 gramů. V případě plug-in hybridních modelů se hodnota sníží, a to až na 230 gramů CO2.
Letadlo
Nejenom automobilový průmysl, ale také ten letecký má velký vliv na to, co dýcháme. Předpokládá se, že tento způsob dopravy vypustí do ovzduší asi 800 miliónů tun CO2 každý rok. Jde o zhruba 12 procent veškerých emisí, které jsou vyprodukovány dopravou.
Větší část, přesněji 80 procent emisí CO2, pochází z letů, jejichž délka překračuje 1 500 kilometrů. Nové modely spotřebují asi 3 litry paliva na sto kilometrů na každého přepravovaného pasažéra. Když to celé přepočteme na jednoho cestujícího, tak letadlo do atmosféry vypustí oxid uhličitý v mnohem větším množství než třeba vlak. Pro představu, podle cestovního vyhledávače Omio se během jízdy vlakem z Londýna do Paříže do atmosféry uvolní asi o 160 kilogramů CO2 méně než během cesty letadlem.
Chodec
Ano, i chůzí vytváří člověk nějaké emise. Chodec, který kráčí 5 km/h, je schopen 10 kilometrů urazit za 2 hodiny a do atmosféry během cesty vypustit 122 gramů CO2.
Cyklista
Ani jízda na kole není bezemisní. Při jízdě rychlostí 13 km/h je průměrný cyklista schopen urazit 10 kilometrů za 47 minut. Do atmosféry za tuto vzdálenost vypustí 53 gramů CO2.
Jak je na tom Evropa?
V roce 2016 se emise CO2 vypuštěné do ovzduší v celé Evropské unii mírně snížily. Pokles představuje 0,4 procenta a největší podíl na tom má Malta (-18,2 %), Bulharsko (-7 %) a Portugalsko (- 5,7 %). Většina ostatních zemí však zaznamenala růst emisí tohoto nejvýznamnějšího skleníkového plynu.
Česko je průměr, největší „travič“ je Čína
Česká republika patří v Evropské unii k průměru. Oproti loňskému roku se emise snížily o 0,7 % a na celkově vypouštěných spalinách jsme se podíleli 3 procenty. Nejhůře je na tom Německo (23 %), Velká Británie (11,7 %) a Itálie (10 %).
Největším „travičem“ je ze všech světových zemí Čína. Ta dle výpočtů Mezinárodní energetické agentury zodpovídá za více než 28 procent světové produkce CO2. Ještě před 25 lety kralovalo této nelichotivé statistice USA.
Zdroj: tisková zpráva
Nejnovější vůz s naftovým motorem 940g.
To ale odpovídá vozům dle Euro1,
Pro Euro 2, zavedené v roce 1997 už to nějak nesedí.
Tak jak je to s tím nejnovějším?
Pro Euro 6 platné od 2015 by to bylo ... na deset kilometrů... kolik?
940g asi ne.