Plno petrolheadů pořád argumentuje tím, že elektromobily mají komín v elektrárně – tedy nejsou tak čisté při provozu. Ano, mají nejen u nás často komín v elektrárně nebo v poslední době hodně oblíbených fotovoltaických panelech, které se stále více instalují po celé republice. Jelikož ale máme elektromobil Volkswagen e-Golf i jeho benzínového bratra na trhu už 9 let, tak jsme se rozhodli za celou dobu jejich provozu vypočítat nepřímé i přímé emise z jejich provozu.
K samotnému výpočtu jsem si však musel najít pořádné zdroje dat. Takže pro průměrnou spotřebu benzínového i elektrického Golfu jsem navštívil německou stránku sprintmonitor. Pro spotřebu elektromobilu jsem tedy zvolil 14,7 kWh elektrické energie na 100 ujetých kilometrů a v případě benzínového typu jsem zvolil průměrnou hodnotu 7,6 litru Naturalu 95 na 100 ujetých kilometrů. To však nestačí, dále jsem našel hodnotu množství CO2 při spálení 1 litru benzínu, která je stanovena na 2,31 g CO2, a proto jsem hledal průměrné hodnoty českého energetického mixu pro elektřinu v ČR. To samé jsem musel udělat i pro výrobu z fotovoltaických panelů.
Hodnoty emisí CO2 na 100 ujetých kilometrů
Rok | ICE Golf | BEV e-Golf z mixu | BEV e-Golf z FVE |
---|---|---|---|
2013 | 17,56 | 7,01 | 0,59 |
2014 | 17,56 | 7,06 | 0,59 |
2015 | 17,56 | 7,25 | 0,59 |
2016 | 17,56 | 7,34 | 0,59 |
2017 | 17,56 | 6,94 | 0,59 |
2018 | 17,56 | 6,85 | 0,59 |
2019 | 17,56 | 6,29 | 0,59 |
2020 | 17,56 | 5,64 | 0,59 |
2021 | 17,56 | 5,73 | 0,59 |
Celkem | 158,00 | 60,11 | 5,29 |
Benzínové auto kouří 2krát více než elektromobil
Pro první porovnání přímých emisí z benzínového auta oproti nepřímých emisí u elektromobilu jsem si zvolil průměrný roční nájezd kilometrů pro obě vozidla na hodnotě 10 000 km, jelikož taková je zhruba průměrná hodnota nájezdu osobních vozidel v České republice.
Rok | ICE Golf | BEV e-Golf z mixu | BEV e-Golf z FVE |
---|---|---|---|
2013 | 1 755,60 | 701,19 | 58,80 |
2014 | 1 755,60 | 705,60 | 58,80 |
2015 | 1 755,60 | 724,71 | 58,80 |
2016 | 1 755,60 | 733,53 | 58,80 |
2017 | 1 755,60 | 693,84 | 58,80 |
2018 | 1 755,60 | 685,02 | 58,80 |
2019 | 1 755,60 | 629,16 | 58,80 |
2020 | 1 755,60 | 564,48 | 58,80 |
2021 | 1 755,60 | 573,30 | 58,80 |
Celkem | 15 800,40 | 6 010,83 | 529,2 |
Velký nájezd kilometrů zvýrazní rozdíl
Pro svůj druhý výpočet jsem zadal do tabulky pravidelný roční nájezd kilometrů 25 000 km, což by odpovídalo průměrnému firemnímu vozu jezdícímu v ČR. Po 9 letech provozu by tak obě vozidla měla najeto shodně okolo 225 000 km a v případě benzínové varianty se už jedná o celkem velkou porci kilometrů, kde vozidlo bude potřebovat dosti zásadní opravy, ale v případě elektromobilu se dle našich zkušeností zatím jedná o zánovní vůz jen s větším nájezdem.
Rok | ICE Golf | BEV e-Golf z mixu | BEV e-Golf z FVE |
---|---|---|---|
2013 | 4 389,00 | 1 752,98 | 147,50 |
2014 | 4 389,00 | 1 764,00 | 147,50 |
2015 | 4 389,00 | 1 811,78 | 147,50 |
2016 | 4 389,00 | 1 833,83 | 147,50 |
2017 | 4 389,00 | 1 734,60 | 147,50 |
2018 | 4 389,00 | 1 712,55 | 147,50 |
2019 | 4 389,00 | 1 572,90 | 147,50 |
2020 | 4 389,00 | 1 411,20 | 147,50 |
2021 | 4 389,00 | 1 433,25 | 147,50 |
Celkem | 39 501,00 | 15 027,08 | 1 327,50 |
Závěr
Když se podíváme na tyto výpočty, do kterých není zahrnut celý životní cyklus vozidel, ale jen čistě výfuky od obou vozidel v českém prostředí, vychází, že v rámci provozu je na tom výrazně lépe elektromobil oproti vozu na benzín.
Elektromobil má psanou spotřebu +-20kWh/100 km, výroba elektrické energie v generátorech v elektrárnách má účinnost okolo 30% (temelín má 30% díky obrovské turbíně, teoretická maximální účinnost je cca 33%). Tedy v energetickém mixu ČR je na výrobu každé kilovaty dodávané do sítě potřeba 1 kg uhlí. Ztráty při přenosu distribuční soustavou činí necelých 5% dle ČEZu. Účinnost nabíjení hodně optimisticky okolo 90% - 20/0,95/0,9 = 23,5 kW/100km = necelých 12 kg uhlí oproti +- 7l benzínu na 100/km...uhlí je z většiny čistý uhlík a 1 kg váží jedno kilo. Naproti tomu 1l benzínu váží 0,7 kg a je v něm relativně dost vodíku = +-15% molární hmotnosti. I když se nebudou uvažovat příměsy, ekolie elktromobilu v ČR je 12kg uhlí oproti 7l benzínu - ekvivcalent 5 kg spáleného úhlí.
Elektromobily jsou ekologický nesmysl
Autor si dal evidentne za cil napsat clanek ktery vyzni ve prospech eletromobilu a pouziva k tomu jen ta cisla ktera se mu hodi, bez ohledu na realitu, grrr.