V uplynulém roce si v oblasti osobních vozidel připsaly nejvíce registrací značky Škoda (33 %), Hyundai (10 %) a Volkswagen (8 %). Ovšem jak si z pohledu průměrných emisí vedly jednotlivé značky na našem trhu, to je daleko zajímavější zpráva pro milovníky čistého ovzduší a dopravy. Proto pro vás přinášíme i díky cistadoprava.cz velké srovnání 20 nejvíce registrovaných značek osobních vozidel v České republice, jejichž celkový tržní podíl představoval v uplynulém roce 95 %
Pořadí | Značka | Emise 2022 | Emise 2021 | Rozdíl |
---|---|---|---|---|
1. | Renault | 123 | 122 | +0,8 % |
2. | Peugeot | 125 | 129 | -3,1 % |
3. | Suzuki | 125 | 118 | +5,9 % |
4. | Citroën | 128 | 130 | -1,5 % |
5. | Škoda | 130 | 128 | +1,6 % |
6. | Toyota | 133 | 131 | +1,5 % |
7. | Dacia | 133 | 130 | +2,3 % |
8. | KIA | 134 | 139 | -3,6 % |
9. | Opel | 134 | 126 | +6,3 % |
10. | Hyundai | 135 | 134 | +0,7 % |
11. | Mazda | 135 | 136 | -0,7 % |
12. | Seat | 136 | 128 | +6,3 % |
13. | Volkswagen | 143 | 140 | +2,1 % |
14. | Volvo | 148 | 155 | -4,5 % |
15. | Ford | 151 | 152 | -0,7 % |
16. | Cupra | 154 | 141 | +9,2 % |
17. | BMW | 162 | 163 | -0,6 % |
18. | Mercedes-Benz | 178 | 174 | +2,3 % |
19. | Audi | 181 | 178 | +1,7 % |
20. | Ssangyong | 183 | - | - |
Celkem | - | 138 | 136 | +1,5 % |
„V roce 2022 vzrostly meziročně průměrné emise CO2 u nových osobních vozidel o 1,5 % na 138 g/km, 12 značek se dostalo pod tuto hranici. Lídrem mezi nejregistrovanějšími značkami v České republice v oblasti průměrných emisí CO2 byl v uplynulém roce Renault se 123 g/km, následoval Peugeot 125 g/km a Suzuki 125 g/km, které neobhájilo první pozici z roku 2021. Z 20 uvedených značek jich 7 emise CO2 meziročně snížilo, nejvíce Volvo o 4,5 %, u kterého téměř každé 6. nově registrované osobní vozidlo bylo s externím dobíjením (10,5 % plug-in hybridní a 4,5 % bateriové elektromobily). Za meziročním růstem průměrných emisí stojí pravděpodobně více faktorů: ať se jedná o opětovný růst podílu SUV a terénních vozidel na 44,6 %, pokles podílu malých vozidel na 13,4 %, ale také stále velmi nízký podíl vozidel s nulovými lokálními emisemi, který je s 2 % ve srovnání mezi zeměmi Evropské unie jedním z nejnižších vůbec,“ říká Jindřich Frič, ředitel Centra dopravního výzkumu.
Vývoj emisí CO2 v ČR
U nově registrovaných osobních vozidel byly v roce 2022 evidovány průměrné emise oxidu uhličitého 138 gramů na ujetý kilometr, tedy se jedná o meziroční nárůst o 1,5 %. Komplexní pohled na vývoj emisí u nově registrovaných vozidel je však vidět v následném grafu, který zobrazuje hodnoty od roku 2010 až do konce roku 2022. Tento graf krásně zobrazuje výrazný pokles emisí do roku 2016 u téměř všech paliv a pak opětovný nárůst u hlavních druhů pohonů, který lze přičítat nástupu vozidel typu SUV.