Kdo u nás vládne u nových vozidel emisím CO2?

Kdo u nás vládne u nových vozidel emisím CO<sub>2</sub>?
Fotografie: Marek Tomíšek, fDrive.cz
  • Na prvním místě z pohledu emisí u nových vozidel je Renault
  • Premiantem v poklesu emisí je s -4,5 % Volvo
  • Největší nárůst o + 9,2 % zaznamenala Cupra

V uplynulém roce si v oblasti osobních vozidel připsaly nejvíce registrací značky Škoda (33 %), Hyundai (10 %) a Volkswagen (8 %). Ovšem jak si z pohledu průměrných emisí vedly jednotlivé značky na našem trhu, to je daleko zajímavější zpráva pro milovníky čistého ovzduší a dopravy. Proto pro vás přinášíme i díky cistadoprava.cz velké srovnání 20 nejvíce registrovaných značek osobních vozidel v České republice, jejichž celkový tržní podíl představoval v uplynulém roce 95 %

Pořadí Značka Emise 2022 Emise 2021 Rozdíl
1. Renault 123 122 +0,8 %
2. Peugeot 125 129 -3,1 %
3. Suzuki 125 118 +5,9 %
4. Citroën 128 130 -1,5 %
5. Škoda 130 128 +1,6 %
6. Toyota 133 131 +1,5 %
7. Dacia 133 130 +2,3 %
8. KIA 134 139 -3,6 %
9. Opel 134 126 +6,3 %
10. Hyundai 135 134 +0,7 %
11. Mazda 135 136 -0,7 %
12. Seat 136 128 +6,3 %
13. Volkswagen 143 140 +2,1 %
14. Volvo 148 155 -4,5 %
15. Ford 151 152 -0,7 %
16. Cupra 154 141 +9,2 %
17. BMW 162 163 -0,6 %
18. Mercedes-Benz 178 174 +2,3 %
19. Audi 181 178 +1,7 %
20. Ssangyong 183 - -
Celkem - 138 136 +1,5 %

„V roce 2022 vzrostly meziročně průměrné emise CO2 u nových osobních vozidel o 1,5 % na 138 g/km, 12 značek se dostalo pod tuto hranici. Lídrem mezi nejregistrovanějšími značkami v České republice v oblasti průměrných emisí CO2 byl v uplynulém roce Renault se 123 g/km, následoval Peugeot 125 g/km a Suzuki 125 g/km, které neobhájilo první pozici z roku 2021. Z 20 uvedených značek jich 7 emise CO2 meziročně snížilo, nejvíce Volvo o 4,5 %, u kterého téměř každé 6. nově registrované osobní vozidlo bylo s externím dobíjením (10,5 % plug-in hybridní a 4,5 % bateriové elektromobily). Za meziročním růstem průměrných emisí stojí pravděpodobně více faktorů: ať se jedná o opětovný růst podílu SUV a terénních vozidel na 44,6 %, pokles podílu malých vozidel na 13,4 %, ale také stále velmi nízký podíl vozidel s nulovými lokálními emisemi, který je s 2 % ve srovnání mezi zeměmi Evropské unie jedním z nejnižších vůbec,“ říká Jindřich Frič, ředitel Centra dopravního výzkumu.

Vývoj emisí CO2 v ČR

U nově registrovaných osobních vozidel byly v roce 2022 evidovány průměrné emise oxidu uhličitého 138 gramů na ujetý kilometr, tedy se jedná o meziroční nárůst o 1,5 %. Komplexní pohled na vývoj emisí u nově registrovaných vozidel je však vidět v následném grafu, který zobrazuje hodnoty od roku 2010 až do konce roku 2022. Tento graf krásně zobrazuje výrazný pokles emisí do roku 2016 u téměř všech paliv a pak opětovný nárůst u hlavních druhů pohonů, který lze přičítat nástupu vozidel typu SUV.

Vývoj emisí v ČR
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze