Na konci loňského roku představila japonská automobilka Suzuki čtvrtou generaci hatchbacku segmentu B, který nese název Swift. Zatím nabízí pouze jedinou pohonnou jednotku – atmosférickou dvanáctistovku s mild-hybridní technikou. Na první pohled se tedy jedná o stejnou motorizaci, na kterou spoléhala i předchozí generace, protože má shodný i výkon 61 kW, ale ve skutečnosti jde o úplně nový motor.
Opět má „plovoucí“ střechu
Nejprve se ale podívejme na design, který opět kombinuje robustnější spodní část karoserie s „plovoucí“ střechou nahoře, alespoň u některých verzí. Dojem plovoucí střechy budí černě lakované sloupky po celém obvodu auta, v kombinaci se střechou lakovanou v barvě zbytku karoserie. Oproti minulé generaci se ale klika zadních dveří přesunula na tradiční místo, zatímco dříve byla schovaná v rohu okna, takže Swift vypadal jako třídveřový.
Celkově design připomíná předchůdce, ale nově má hranatější přední světlomety s denním svícením ve tvaru písmene „L“ a mezi světly je spára, která odděluje masku od kapoty a je zarovnaná s horní hranou světel. Zadní koncová světla pak jsou ve tvaru písmene C a celkově je design Swiftu sportovněji stylizovaný. Na autě nalezneme různé menší spoilery, difuzory a na sportovním dojmu se výrazně podílí i velká téměř oválná mřížka chladiče. Do vzorníku také přibyly dvě nové barvy karoserie: modrá perleťová a žlutá perleťová. Právě druhou zmíněnou můžete vidět na fotografiích.
Interiéru pak dominuje velký středový 9" dotykový displej infotainmentu, zatímco před řidičem jsou klasické „budíky“, které doplňuje pouze malý 4,2" displej mezi nimi. Samozřejmostí jsou technologie jako systém sledování řidiče, e-Call a podobně, které jsou ale v nových autech povinné. Oceňuji pak klasické ovládání klimatizace, které je mnohem příjemnější a bezpečnější než cokoliv na displeji. Uspořádání interiéru Suzuki označuje jako design „plovoucí“ palubní desky.
Technické parametry Suzuki Swift (2023) 1.2 mHEV
Kompletní specifikaceKonstrukce | hatchback, 3 860 × 1 695 × 1 500 mm, ? kg |
---|---|
Pohon | Hybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: 4×4 |
Výkon | 61 kW, , točivý moment: 112 Nm / 4 500 ot/min |
Nádrž | ? l |
Spotřeba | Kombinovaná: ? l / 100 km |
Cena od | 469 900 Kč |
Nyní už ale pojďme k motoru. Ten má sice stejný objem i výkon, ale další parametry napovídají, že se jedná o nový motor. Změnil se počet válců, které jsou nově pouze tři, a samozřejmě se zvětšilo vrtání i zdvih, aby měl motor i nadále na cm3 stejný objem. Výkon má maximum v nižších otáčkách a krouticí moment naopak ve vyšších. Emise CO2 v cyklu WLTP klesly ze 106 g/km na 98 g/km. To je samozřejmě i díky elektromotoru o výkonu 2,3 kW, který má krouticí moment 60 Nm a energii bere z maličké 3Ah baterie. Účinnost tohoto motoru je až 40 % díky optimalizaci turbulencí nasávaného vzduchu ve válci, vylepšeného variabilního časování ventilů, zvýšení průtoku plynů EGR ventilem a použití kyvadlového napínacího mechanismu rozvodů spolu s elektrickou vodní pumpou.
Nejmenší vůz třídy B je v zatáčkách jako doma
Ale dost teorie, pojďme se projet. Suzuki Swift je nejmenším vozem třídy B a v podstatě se dá říci, že je s délkou necelých 3,9 m mezi třídami A a B. Je to tedy hravé autíčko, které je i díky sportovněji naladěnému podvozku a vylepšenému řízení na okreskách okolo Karlštejna jako ryba ve vodě. Zatáčky projíždí s úžasnou jistotou, ale na nerovnostech o sobě tvrdší podvozek také dává více vědět. Mě ale zajímá hlavně efektivita motoru.
Zvukem samozřejmě motor počet válců nezapře, ale i když neoplývá nadbytkem výkonu, na solidní dynamiku (na poměry této třídy) to stačí. Na opravdu sportovní jízdu to ale není, to si budeme muset počkat na verzi Sport. Tedy pokud se jí dočkáme, protože zatím o ní nejsou žádné informace. Ale doufejme, že dorazí, protože v předchozí generaci byl Suzuki Swift Sport naprosto skvělým malým autem.
U této verze tedy jedu spíše normálním stylem jízdy a trasa vede pouze po okreskách a přes vesnice. Mírným zklamáním pro mě je, že tento mild-hybrid nemá elektronicky ovládanou spojku, která by umožnila plachtění s vypnutým spalovacím motorem, jako to má například Kia Rio s mild-hybridním pohonem pod kapotou. Převodovka u testovaného vozu je manuální, ale ani u automatické převodovky typu CVT tato funkce není možná. Úloha elektromotoru, který je v podstatě zesíleným startér-generátorem, je tedy rekuperovat energii při brzdění a pomoci spalovacímu motoru při akceleraci nebo jízdě do kopce. Nakonec mě ale v cíli překvapuje velmi nízká spotřeba – rovné 4 l/100 km.
Suzuki Swift je úsporné auto se skvělým podvozkem a možností 4×4
Suzuki Swift je tedy úsporné malé auto se skvělým podvozkem, které kromě toho, že je to nejmenší vůz třídy B, má i další specialitu. Je totiž jediným malým hatchbackem, který nabídne pohon všech kol. Bude mít ale mírně vyšší spotřebu, protože já jsem měl možnost projet základní předokolku. Ta začíná na ceně 389 900 Kč, předokolka s automatickou převodovkou na 450 900 Kč a za 4×4 AllGrip (pouze s manuální převodovkou) zaplatíte minimálně 456 900 Kč.
Foto: Suzuki Česká republika a Marek Tomíšek, fDrive.cz