Kolik oxidu uhličitého vypouští vozidlo do ovzduší?

Velké srovnání podle pohonů
25
Kolik oxidu uhličitého vypouští vozidlo do ovzduší?
Fotografie: fDrive.cz
  • Nejvíce emisí CO2 za rok vyprodukuje benzínový motor
  • Elektromobil je v našem energetickém mixu podobný jako auto na CNG
  • Elektřina ze solárního zdroje je nejekologičtější způsob paliva

Elektrická vozidla jsou pro klima lepší než klasická auta spalující fosilní paliva. Emise výfukových plynů, zejména pak emise oxidu uhličitého, jsou jedním z hlavních témat současnosti. Podle jejich hodnoty se i mění výrobní cykly a nastavení legislativy z pohledu EU. Pojďme se tedy podívat přesně kolik a který typ pohonů vypouští látek CO2 do ovzduší.

Emise oxidu uhličitého (CO2) se udávají v gramech na jeden ujetý kilometr s kombinovanou spotřebu určenou podle nového měřícího cyklu WLTP. Pro výpočet množství oxidu uhličitého vzniklého při spálení 1 litru fosilního paliva lze použít výpočetní metodu Americké agentury pro ochranu životního prostředí EPA a musíme k fosilním palivům přidat ještě 1,6 kWh elektřiny potřebné pro rafinaci. Pro výpočet emisí z výroby elektřiny jsme použili český zdroj energetického mixu, který vychází na 411 gramů CO2 za jednu vyrobenou kWh a evropský průměr je přibližně 256 g CO2 na jednu kWh. Pokud však dobíjíte elektromobil jen formou solární energie, tak jedna kWh emituje 65 g CO2. Jen pro zajímavost, nejméně emisí CO2 má větrná elektřina (12 g/kWh).

Nejvíce emisí na 1 l paliva má nafta a nejméně elektřina ze soláru

Druh paliva g CO2/1l paliva
nafta 3 616
benzín 3 366
CNG 2 640
LPG 1 660
elektřina mix 411
elektrika solár 65

Teď si tyto hodnoty převedeme na jízdu klasického vozidla s různým typem pohonů a optimální průměrnou spotřebou na 100 ujetých kilometrů v českých podmínkách.

Palivo Spotřeba na 100 km g CO2 na km
benzín 6 l 202,0
nafta 5 l 180,8
LPG 8 l 133,2
CNG 4 kg 106,6
elektrika mix 17 kWh 69,9
elektrika solár 17 kWh 11,1

Benzínový motor za rok vyprodukuje přes 4 tuny CO2

Průměrný nájezd osobního vozidla se dá vyčíst z prodejů ojetých vozidel. Průměrný nájezd 6 až 7 roků starého auta je v průměru 153 tisíc km. To tedy vychází přibližně na 20 tisíc kilometrů za jeden rok. Teď tuto hodnotu přidáme to předchozích výpočtů a vyjde nám, kolik emisí CO2 vypustí určitý druh pohonu za rok do našeho ovzduší.

Palivo Roční emise CO2/t
benzín 4,0
nafta 3,6
LPG 2,7
CNG 2,1
elektrika mix 1,4
elektrika solár 0,2

Závěrem lze říci, že elektromobil je ekologičtější při samotném provozu v našem energetickém mixu než ostatní paliva, ale prim u elektromobilu budou hrát obnovitelné zdroje. Osobní automobilová doprava u nás jen v roce 2018 vyprodukovala 10,9 milionů tun CO2, což je 9,2 % celkového objemu emisí CO2 v ČR. Za přesnější aktualizaci hodnot energetického mixu děkujeme vám čtenářům.

Diskuze ke článku
Michal Ficus
Michal Ficus
Fosilovi to nevysvětlíš. Ten bude obhajovat tankování dinosauřího kompostu donekonečna. Hlavně že mu pod kapotou pohořívá, a je spokojenej.
Tomáš Bílý
Tomáš Bílý
Jeste by me zajimalo kompletni srovnani od zacatku az po dobu vyuzitelnosti a recyklaci. Neco CO2 stoji vyrobit ta auta, taky infrastruktura pro zpracovani a tezbu ropy, to same vyroba elektriny. A ekologicka zatez..

Cetl jsem ze to nekdo delal, ale neni vule to zverejnit
Martin Novák
Martin Novák
Není nad brumlající V8 pod kapotou. EV mi nesmí do baráku !!!!!
Teofil Žába
Teofil Žába
.. A stejne je to vsechno uplne jedno, protoze celkove prumyslove emise jsou jen 5% planetarnich emisi CO2 (zbytek je respirace, tleni atd) .
I kdyby okamzite a bez jakekoli nahrady kompletne ustala veskara spalovaci doprava, klesnou o 0,2%. Osobni auta jsou z toho nulanula nic.
Presto je to v podstate jedine ekologicke tema, ktere se dnes resi.
Opravdu rad bych vedel proc.
(cisla jsou oficialni primo od IPCC, k dohledani).

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze