Elektrická vozidla jsou pro klima lepší než klasická auta spalující fosilní paliva. Emise výfukových plynů, zejména pak emise oxidu uhličitého, jsou jedním z hlavních témat současnosti. Podle jejich hodnoty se i mění výrobní cykly a nastavení legislativy z pohledu EU. Pojďme se tedy podívat přesně kolik a který typ pohonů vypouští látek CO2 do ovzduší.
Emise oxidu uhličitého (CO2) se udávají v gramech na jeden ujetý kilometr s kombinovanou spotřebu určenou podle nového měřícího cyklu WLTP. Pro výpočet množství oxidu uhličitého vzniklého při spálení 1 litru fosilního paliva lze použít výpočetní metodu Americké agentury pro ochranu životního prostředí EPA a musíme k fosilním palivům přidat ještě 1,6 kWh elektřiny potřebné pro rafinaci. Pro výpočet emisí z výroby elektřiny jsme použili český zdroj energetického mixu, který vychází na 411 gramů CO2 za jednu vyrobenou kWh a evropský průměr je přibližně 256 g CO2 na jednu kWh. Pokud však dobíjíte elektromobil jen formou solární energie, tak jedna kWh emituje 65 g CO2. Jen pro zajímavost, nejméně emisí CO2 má větrná elektřina (12 g/kWh).
Nejvíce emisí na 1 l paliva má nafta a nejméně elektřina ze soláru
Druh paliva | g CO2/1l paliva |
---|---|
nafta | 3 616 |
benzín | 3 366 |
CNG | 2 640 |
LPG | 1 660 |
elektřina mix | 411 |
elektrika solár | 65 |
Teď si tyto hodnoty převedeme na jízdu klasického vozidla s různým typem pohonů a optimální průměrnou spotřebou na 100 ujetých kilometrů v českých podmínkách.
Palivo | Spotřeba na 100 km | g CO2 na km |
---|---|---|
benzín | 6 l | 202,0 |
nafta | 5 l | 180,8 |
LPG | 8 l | 133,2 |
CNG | 4 kg | 106,6 |
elektrika mix | 17 kWh | 69,9 |
elektrika solár | 17 kWh | 11,1 |
Benzínový motor za rok vyprodukuje přes 4 tuny CO2
Průměrný nájezd osobního vozidla se dá vyčíst z prodejů ojetých vozidel. Průměrný nájezd 6 až 7 roků starého auta je v průměru 153 tisíc km. To tedy vychází přibližně na 20 tisíc kilometrů za jeden rok. Teď tuto hodnotu přidáme to předchozích výpočtů a vyjde nám, kolik emisí CO2 vypustí určitý druh pohonu za rok do našeho ovzduší.
Palivo | Roční emise CO2/t |
---|---|
benzín | 4,0 |
nafta | 3,6 |
LPG | 2,7 |
CNG | 2,1 |
elektrika mix | 1,4 |
elektrika solár | 0,2 |
Závěrem lze říci, že elektromobil je ekologičtější při samotném provozu v našem energetickém mixu než ostatní paliva, ale prim u elektromobilu budou hrát obnovitelné zdroje. Osobní automobilová doprava u nás jen v roce 2018 vyprodukovala 10,9 milionů tun CO2, což je 9,2 % celkového objemu emisí CO2 v ČR. Za přesnější aktualizaci hodnot energetického mixu děkujeme vám čtenářům.
Cetl jsem ze to nekdo delal, ale neni vule to zverejnit
I kdyby okamzite a bez jakekoli nahrady kompletne ustala veskara spalovaci doprava, klesnou o 0,2%. Osobni auta jsou z toho nulanula nic.
Presto je to v podstate jedine ekologicke tema, ktere se dnes resi.
Opravdu rad bych vedel proc.
(cisla jsou oficialni primo od IPCC, k dohledani).