Automobilka Audi konečně odpověděla na konkurenci v podobě Mercedesu EQC, Jaguaru I-PACE či Tesly Model X. Jak je na tom Audi e-tron po stránce dojezdu? Dle cyklu WLTP urazí na jedno nabití i více jak 400 kilometrů. Potěší nabíjení výkonem až 150 kW. Audi e-tron má na délku 4 901 milimetrů, vnější šířku 1 935 milimetrů a vnější výšku 1 616 milimetrů. Rozvor činí 2 928 milimetrů a celkový objem zavazadlového prostoru dosahuje 660 litrů.
Dva elektromotory s nejvyšším celkovým výkonem 300 kW a točivým momentem 664 Nm uvedou Audi e-tron z klidu na rychlost 100 km/h za 5,7 sekundy. Maximální rychlost je omezena na 200 km/h. I Audi e-tron využívá pohon quattro, a to v té nejnovější generaci. Pro dosažení nejvyšší hospodárnosti používá elektrické SUV ve většině případů jen zadní elektromotor. Vyžaduje-li řidič vyšší výkon, než může poskytnout zadní elektromotor, zapojí systém elektrického pohonu všech kol do přenosu hnací síly také přední nápravu. K tomu dochází rovněž předvídavě, tedy dřív než nastane ztráta přilnavosti na kluzkém povrchu nebo v rychle projížděné zatáčce, případně před nástupem přetáčivého či nedotáčivého chování vozidla. Přednosti modelu Audi e-tron v oblasti jízdní dynamiky se v mimořádné míře uplatní zejména na povrchu s nízkou adhezí, například na sněhu.
O již zmíněný dojezd, který má hodnotu více jak 400 kilometrů, se dle slov automobilky velmi podílí systém rekuperace. Ten údajně prodlužuje dojezd až o 30 procent. Elektricky poháněné SUV dokáže získávat energii zpět dvěma způsoby: při uvolnění pedálu plynu nebo při sešlápnutí brzdového pedálu. V obou případech pracují elektromotory jako generátory a přeměňují kinetickou energii vozidla na elektrickou energii. Zpomalení až 0,3 g, k němuž dochází ve více než 90 procentech všech brzdných manévrů, zajišťují v elektrickém SUV výhradně elektromotory. Je-li hodnota zpomalení, vyžadovaná sešlápnutím brzdového pedálu, vyšší než 0,3 g, vstupují do hry kotoučové brzdy.
Základem dojezdu je také dobrá aerodynamika. O tom už Audi mluvilo před samotným odhalením. Jedním z těchto prvků jsou virtuální vnější zpětná zrcátka, dodávaná na přání. Jde o technologii, kdy místo zrcátka máte kameru. Díky virtuálním vnějším zpětným zrcátkům dosahuje Audi e-tron vrcholné hodnoty součinitele aerodynamického odporu vzduchu v segmentu SUV, a to 0,27. V porovnání s podobným, konvenčně poháněným vozidlem prodlužuje tato hodnota dojezd na jedno nabití akumulátorů za typických provozních podmínek o 40 kilometrů.
Jako první sériově vyráběný automobil může být Audi e-tron nabíjen výkonem až 150 kW na rychlonabíjecích stanicích se stejnosměrným proudem (DC). Služba Audi pro nabíjení přitom poskytne majitelům vozů e-tron snadný přístup k cca 80 procentům všech veřejných nabíjecích stanic v západní Evropě (Česká republika bude začleněna následně). Pro nabíjení střídavým či stejnosměrným proudem výkonem 11 nebo 150 kW postačí ke spuštění procesu pouhá jedna karta. S funkcí Plug & Charge, která bude následovat v roce 2019, bude postup ještě komfortnější, protože autorizace automobilu u nabíjecího stojanu a spuštění nabíjení proběhne automaticky.
Audi nabízí různá řešení pro nabíjení ve vlastní garáži. Sériově dodávaný přenosný nabíjecí systém lze připojit jak k domácí elektrické síti s napětím 230 V, tak i k elektrické síti s třífázovým proudem a napětím 400 V. Na přání dodávaný systém connect zdvojnásobí nabíjecí výkon až na 22 kW. V kombinaci s kompatibilním systémem řízení spotřeby energie v domácnosti nabízí inteligentní funkce, jako je nabíjení v době s levnějším elektrickým proudem nebo nabíjení elektrickým proudem z vlastní sluneční elektrárny, pokud je dům vybaven fotovoltaickým zařízením.
A jak je na tom po vzhledové stránce? Audi e-tron se drží typického designové směru Audi, takže žádné módní výstřelky rozhodně nečekejte. Výrazně se liší snad jen maska chladiče. Interiér je odrazem nových modelů jako je Audi A8, Audi A6 či Audi Q8. Celá přístrojová deska je výrazně orientovaná na řidiče a směrem k němu jsou natočeny také oba displeje MMI touch response, které nahrazují téměř všechny konvenční ovládací prvky. Proč měnit něco, co funguje?
Nebylo by to Audi, kdyby chyběly síťové prvky a asistenční systémy. Na českém trhu je model Audi e-tron sériově vybaven high-endovou multimediální centrálou MMI Navigation plus včetně rychlého online připojení LTE Advanced a hotspotu WLAN. Navigační systém předkládá inteligentní návrhy cílů na základě dříve projížděných tras. Doplňuje jej plánovač trasy e-tron, který ukazuje vhodné trasy s potřebnými nabíjecími stanicemi. Navigační systém přitom zohledňuje kromě stavu nabití akumulátorů také dopravní situaci a vypočte čas příjezdu včetně doby nezbytné pro nabíjení.
Jako první model značky umožní Audi e-tron svým zákazníkům od druhé poloviny roku 2019 objednávat po internetu další nové funkce – podle aktuální potřeby a v jakýkoli okamžik. Například světlomety LED bude možné aktualizovat na verzi Matrix LED s inteligentně řízenou funkcí dálkových světel, výbavu mohou rozšířit nové asistenční systémy či dodatečné funkce informačního a zábavního systému, například přijímač digitálního rozhlasového vysílání DAB+ nebo Audi smartphone interface.
A teď to nejdůležitější. Kdy a za jakou cenu si budete moci Audi e-tron koupit? Nové elektrické SUV sjíždí z montážní linky bruselského závodu. První vozy dorazí do ČR na přechodu roků 2018/2019. Přesná cena ještě nebyla stanovena, ale očekávají se přibližně 2 miliony korun.
Technické parametry Audi e-tron (2018) 55 quattro
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 901 × 1 935 × 1 616 mm, 2 560 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: 4×4 |
Výkon | 300 kW, 400 koní, točivý moment: 664 Nm |
Baterie | 95 kWh (86,5 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 150 kW, palubní: 22 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 24,1 kWh / 100 km, dojezd: 436 km |
Cena od | 2 122 900 Kč |