Zahodili jsme klíčky od auta
test

Zahodili jsme klíčky od auta

Jak se žije s Audi, které odemykáte a startujete chytrým telefonem?
  • S Audi e-tron jsme týden jezdili bez klíčků – stačil nám jen smartphone
  • Telefony Samsung umí toto SUV přes NFC odemknout i nastartovat
  • Digitální klíč lze přes mobilní aplikaci sdílet s dalšími uživateli

Doba jde nesmírně rychle kupředu. Skvělou ukázkou jsou například chytré telefony. Není tomu tak dávno, co člověk, který měl na svém hloupém telefonu s alfanumerickou klávesnicí barevný displej, byl lidově řečeno frajer. A dnes, o pár let později, můžeme v kapse nosit skoro plnohodnotné počítače s obřími a ultrajemnými displeji. Změnou prochází také automobilový trh. Zákazníkům už není ukradené, jak funguje infotainment a zda umí nějaké pokročilé funkce. On-line konektivita se stává samozřejmostí, stejně jako různí doplňkoví asistenti nebo aplikace.

Zahodili jsme klíčky od auta. Jak se žije s autem, které odemykáte chytrým telefonem?

Technické parametry Audi e-tron (2018) 55 quattro

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 4 901 × 1 935 × 1 616 mm, 2 560 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: 4×4
Výkon300 kW, 400 koní, točivý moment: 664 Nm
Baterie95 kWh (86,5 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 150 kW, palubní: 22 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 24,1 kWh / 100 km, dojezd: 436 km
Cena od2 122 900 Kč

Některé oblasti se sice dočkaly modernizace, ale stále mají možnost doznat ještě většího pokroku. Až donedávna jsme tak například auta odemykali obyčejným klíčem a až nedávno se rozšířilo bezklíčkové otevírání, kdy máte klíček od auta pouze v kapse či kabelce, přiblížíte se k automobilu a sáhnutím na kliku se auto odemkne. Automobilky jako Mercedes, BMW nebo Audi ale nabízejí také odemykání automobilu pomocí chytrého telefonu. Díky tomu klíček od auta už vůbec nepotřebujete. Zároveň můžete možnost odemykání téhož auta sdílet i s někým, kdo je třeba na opačné straně planety. Jak to celé funguje?

Odemykání telefonem využívá technologii NFC, kterou znáte třeba ze situací, kdy platíte mobilním telefonem v obchodě, nebo k němu párujete příslušenství. Kvůli omezením Applu si bohužel virtuální klíček neužijete na iPhonech – musíte mít mobilní telefon s Androidem. Prozatím jsou podporovány vlajkové lodě od Samsungu, avšak seznam kompatibilních telefonů se bude rozrůstat. Druhou podmínkou je aplikace MyAudi a vlastnictví auta, které digitální klíček podporuje. My jsme vše vyzkoušeli na zbrusu novém elektromobilu Audi e-tron, jehož podrobný test si na fDrive.cz můžete přečíst už nějaký ten měsíc.

Musíte mít mobilní telefon s Androidem.

Přes aplikaci MyAudi si digitální klíček aktivujete a vesele pak můžete fungovat jen s telefonem, kdy stačí přijít k autu, přiložit telefon ke klice dveří a auto se zhruba za vteřinu odemkne. V interiéru pak vložíte telefon na určené místo, což je v případě Audi e-tron bezdrátová nabíječka, kde je zároveň další NFC čtečka. Ta ověří, že telefon má oprávnění auto nastartovat. Pak už jen stisknete startovací tlačítko a můžete vyrazit na cestu. Vše funguje spolehlivě i rychle a s odemykáním nebyl problém, ani když je na stejném telefonu používáno Google Pay a další platební metody přes NFC. Jen je nutné si pro co nejrychlejší odemykání zapamatovat, kde je na zadní straně vašeho konkrétního modelu telefonu umístěna NFC anténa, abyste telefon přikládali ke klice vždy správně.

Vzhledem k nutnosti telefon přiložit ke klice je celý proces velmi bezpečný a auto odemknete skutečně až když u něj fyzicky stojíte. Na druhou stranu se zbavíte komfortního odemykání jen „vzetím za kliku“. Takto musíte z kapsy vždy telefon vytáhnout a přiložit, což nemusí být vždy praktické, například když zrovna telefonujete.

Kromě toho, že můžete konečně nechat doma klíčky od auta a fungovat jen s mobilem, přináší digitální klíč ještě další velkou výhodu. Pomocí aplikace můžete komukoli vytvořit přístup do vašeho auta, ať už sedíte naproti v hospodě, nebo vás dělí tisíce kilometrů. Konečně odpadnou ty věčné problémy stylu „jak si předáme klíčky“. Další osoba musí mít pouze účet a aplikaci MyAudi. Na mobilním telefonu se pak objeví notifikace o přijatém digitálním klíči, který se pak v telefonu nainstaluje. Během pár vteřin pak může další uživatel auto odemknout a odjet s ním.

Přímo v autě pak máte možnost spravovat jednotlivé odemykací metody a v infotainmentu lze například natvrdo odemykání mobilem vypnout. Jakožto hlavní uživatel pak můžete v aplikaci MyAudi spravovat i jednotlivé uživatele, kterým jste dali přístup.

Digitální klíč Audi je příjemnou a hlavně smysluplnou inovací. Opravdu můžete nechat klíčky doma – vše funguje spolehlivě a rychle.

Audi e-tron (test)

Diskuze ke článku
Danny Czech
Danny Czech
Naposledy upraveno: 23. 6. 2019 11:29
To je vážně, jen na 24 měsíců? Další nová funkce, na které se snaží rýžovat tradiční výrobci aut nekřesťanské prachy. Přes 4 tisíce za dvě NFC čtečky mi přijde opravdu hodně. A netvrďte mi, že to je za správu databáze, těch pár kilobajt by mohli mít na serverech za tu cenu stovky let. Prostě další vydřidušina od koncernu, který přišel na trh s e-hovnem. Kdyby tam nebylo časové omezení tak fajn, ale blbé dva roky?
XYZ
Problém je v tom, že ten elektrozázrak za 2 mega musíte dobíjet častěji, než ten mobil. Nedávno byla pěkná recenze, jak s tím jeli novináři do Rakouska a na 350 km cestě museli "jen" jednou dobíjet baterky a zabralo to "jen" necelou hodinku.
Lukáš
mám Mégana a ten má taky odemykání bez klíčů navíc nemusím nic přikládat ke dveřím NFC kartu mám v kapse a je to mnohem lepší něž vytahovat mobil z kapsi.
Alois Jirasek
Alois Jirasek
Jako omezení na dva roky je fakt úsměvné. Navíc za takové prachy taková nepraktická kravina. Navíc se pak krádež auta stane ještě snadnější než s tím bezklíčkovým systémem, co dodává siemens, protože bude stačit čtečka z číny ..... a vytahovat mobil a přikládat ke dveřím??? Na bezklíčkovém otvírání a startování oceňuju právě to, že nemusím z kapsy lovit klíče a prostě vemu za kliku. Takže je to nesmyslně drahé, bezpečnost nic moc a extrémně nepohodlné, stejně jako klasické klíče. Navíc i podle videa šílené pomalé. Je smutné, že keyless, který vyrábí snad pouze ten siemens není založen na "TOF", což jsem, přiznám se, pokládal za samozřejmost, takže je možné takhle otevřít auto na druhé straně zeměkoule .... ale aspoň je to pohodlné, oproti tomuto nesmyslu .....

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze