Audi e-tron a náš verdikt. Jak se povedla elektrická premiéra?

7
Audi e-tron a náš verdikt. Jak se povedla elektrická premiéra?
  • Audi e-tron nás potěšil pohodlím, tichostí, výkonem, rychlostí nabíjení i technologiemi
  • Překvapí odlišným přístupem k rekuperaci
  • Spotřeba je vyšší než u Tesly nebo Jaguaru

V Česku jsme otestovali Audi e-tron, první plně elektrický vůz automobilky se čtyřmi kruhy ve znaku. Vy jste se nás na začátku testování v článku mohli ptát na to, co vás zajímá, a zde jsou naše odpovědi. Podívejte se také na naše podrobné video, kde najdete naše zhodnocení.

Audi e-tron (test)

Ještě než publikujeme podrobný test, přinášíme stručné shrnutí, co se nám na e-tronu nejvíce líbilo, a co se nakonec nepovedlo. A pokud vás zajímá, jaký přesně má e-tron dojezd a spotřebu, nahlédněte do tohoto našeho dřívějšího článku.

Co se povedlo?

Úžasné pohodlí a ticho

Audi e-tron je nejtišší a nejpohodlnější elektromobil. I ve vyšších rychlostech je úžasně tichý, v nižších do interiéru příjemně, i když minimálně, proniká zvuk elektromotorů. Vzduchový podvozek je velmi pohodlný a naladěný komfortněji než v Teslách. Přibližuje se mu snad jen Jaguar I-PACE, který má ale sportovnější charakter. Sečteno a podtrženo – pokud hledáte nejpohodlnější a nejtišší elektromobil, dál už hledat nemusíte.

Design nového e-tronu se povedl

Velký vnitřní prostor

Audi e-tron potěší i svou prostorností. Dostatečně velký kufr s objemem 660 litrů překonává snad jen velkorysý prostor na zadních sedadlech, kde je více místa než v limuzíně Audi A6. Škoda že Audi nenasadilo posuvná zadní sedadla, kterými by se mohl ještě zvětšit kufr (třeba děti prostoru vzadu tolik nepotřebují). Poměrně malé je také příplatkové panoramatické střešní okno, které za ty peníze příliš nestojí. Přední úložný prostor pod kapotou stačí na kabely, ale nic moc dalšího se tam nevejde.

Audi e-tron
Prostor na zadních sedadlech je královský

Velmi rychlé nabíjení

Pokud pomineme v Česku zatím nedostupnou Teslu Model 3, která se na zbrusu nových Superchargerech verze 3 umí dobíjet ještě rychleji, nabízí v současnosti Audi e-tron s výkonem až 150 kW nejrychlejší nabíjení mezi elektromobily, tedy rychlejší než Tesla Model S, X nebo Jaguar I-PACE. Na českých 50kW rychlonabíječkách navíc drží maximální rychlost nabíjení zhruba až do 87 % nabití baterie a až poté výkon postupně klesá.

V nabíjení e-tron exceluje

Od léta bude možné pořídit e-tron i s 22kW palubní nabíječkou, umožňující velmi rychlé nabíjení i z AC dobíjecích stanic, tedy opět rychleji než Tesly nebo Jaguar I-PACE. Potěší také nabíjecí zásuvky z obou stran vozu a velmi elegantní elektrické otevírání nabíjecího konektoru.

Technologické vychytávky

Audi e-tron je ze všech elektromobilů nejdále v technologiích. Head-up displej, noční vidění, matrix full-led světla nebo bezdrátové nabíjení telefonů – nic není problém. Velmi dobře funguje také adaptivní tempomat, který samočinně volí rychlost podle profilu trasy. Blíží se zatáčka nebo kruhový objezd? Auto samo zpomalí bez toho, abyste museli cokoliv dělat. Stejně tak samočinně zpomaluje a zrychluje podle rychlostních limitů, které vidí na značkách.

Pochválit musím také trojici displejů v interiéru. Systém virtual cockpit před řidičem lze široce konfigurovat, já jsem si nakonec zvyknul nejvíce na e-tron zobrazení s detaily o elektrické jízdě v kombinaci s mapou na celou obrazovku. Infotainment má velmi rychlý běh i snadné ovládání a velmi návykový je také malý displej pro ovládání klimatizace, na kterém jsou velmi užitečné zkratky pro různé funkce infotainmentu.

Výkony v zimě

Díky tepelnému čerpadlu je dojezd v zimě i při zapnutém topení a teplotě 23 stupňů v interiéru velmi dobrý, asi jen o 20 kilometrů kratší než bez něj. Rovněž s nabíjením nebyl při teplotách pod nulou žádný problém a auto okamžitě využilo plný výkon rychlonabíjecí stanice, který stabilně drželo. Ocenit musím také špičkový přehled o parametrech nabíjení na displeji. Hned víte, jakým výkonem se nabíjí, kolik kilometrů za hodinu se nabije, čas do plného nabití a tak dále. Zde by se Jaguar I-PACE mohl učit.

Co by mohlo být lepší?

Spotřeba

Díky 95kWh baterii je dojezd e-tronu velmi dobrý, v praxi jsem se dostával zhruba na hodnotu 360 kilometrů. Spotřeba na dálnici činí 27 kWh (dojezd na dálnici cca 330 kilometrů), spotřeba ve městě 25 kWh a mimo město na silnicích 1. třídy kolem 20–22 kWh. Audi e-tron je celkově velké auto a spotřeba je tak logicky mnohem vyšší než u menších elektromobilů, ale hodnoty by i tak mohly být lepší. Spotřeba je průměrně zhruba o 10–15 % vyšší než u Tesly Model X nebo Jaguaru I-PACE. Největší rozdíl je ve městě a při mírné jízdě, naopak dobře si e-tron vede na dálnici. Lze ale očekávat, že softwarovými updaty se bude dojezd zlepšovat a efektivita zvyšovat.

Maximální výkon jen na vyžádání

Audi e-tron je silný elektromobil s výkonem 300 kW, který potěší krásným zrychlením. To není tak brutální jako u Tesly nebo Jaguaru I-PACE, do sedačky vás ale i tak umí zatlačit velmi solidně. Na stovce je z nuly za 5,7 vteřin, ale musíte vědět, jak na to. Maximální výkon je totiž dostupný jen ve sportovním režimu nebo zatlačením na plynový pedál tak, aby se dostal za „západku“. Při běžném sešlápnutí tak nejede naplno.

Rekuperace

Audi ve snaze co nejvíce přiblížit e-tron běžným vozům se spalovacím motorem zvolilo dost odlišný přístup k rekuperaci. Po sundání nohy z plynu nerekuperuje e-tron vůbec, což je oproti drtivé většině elektromobilů diametrálně odlišný přístup. Místo toho plachtí. Pokud chcete rekuperovat, můžete tak ve třech krocích učinit pádly pod volantem, ale nastavená úroveň rekuperace se záhy zruší. V e-tronu neexistuje žádný režim, ve kterém by rekuperace zůstala zapnutá. Jde o zcela odlišný přístup, který asi většině dosavadních majitelů spalovacích aut nebude vůbec vadit, ale na druhou stranu u e-tronu nepoznáte ten skvělý pocit ovládání auta jen jedním pedálem, jako u řady jiných moderních elektromobilů.

To ovšem neznamená, že e-tron neumí rekuperovat – právě naopak. Rekuperace je velmi silná a aktivuje se sešlápnutím brzdového pedálu, přičemž e-tron se sám rozhoduje, zda zvolí rekuperaci nebo použije brzdy. Velkou většinu situací však pokryje rekuperace a až když potřebujete opravdu hodně zpomalit, nastoupí klasické kotoučové brzdy.

Premiéra na jedničku

Celkově je Audi e-tron špičkový elektromobil. Pochválit musím nejen špičkové pohodlí a technologickou výbavu, ale i vysokou úroveň elektrického pohonu. Vůz má solidní dojezd i skvělou dynamiku a vyniká rychlým nabíjením. Snad jen spotřeba by mohla být nižší a přivítal bych možnost nastavení rekuperace. Jinak ale e-tron prakticky nemá chybu. A pokud takto vypadá elektrická prvotina od Audi, pak je rozhodně na co se těšit u dalších e-tronů.

Podrobný test Audi e-tron si na fDrive.cz budete moci přečíst o víkendu

Technické parametry Audi e-tron (2018) 55 quattro

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 4 901 × 1 935 × 1 616 mm, 2 560 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: 4×4
Výkon300 kW, 400 koní, točivý moment: 664 Nm
Baterie95 kWh (86,5 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 150 kW, palubní: 22 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 24,1 kWh / 100 km, dojezd: 436 km
Cena od2 122 900 Kč
Diskuze ke článku
Martin i3
Jako opravdu to nejde zapnout aby rekuperoval e-tron porad?
Jan Tichy
Jan Tichy
Ve videu jste zapomeli zminit CCS :)
Pavel
Já myslím, že vw to ještě nemá zmáknuté. Ta spotřeba ve srovnání s Teslou je už docela velká. Možná i proto ta ne-rekuperace, aby se šetřilo na plachtění. Jaguar má taky spotřebu vyšší. Taky nechápu, proč ty auta mají obrovské masky, elektromobil je nepotřebuje a tohle se mi u tesly líbí, že je nemají. Proč by se neměl elektromobil lišit, proč by měl vypadat jako normální auto...??? Připadá mi to jako šetření, kdy do původního auta jen vloží jiný motor a baterie.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze