Výdrž baterie je v současnosti jednou z hlavních otázek kolem elektromobilů a zároveň oblast, ve které je rozšířeno snad nejvíce mýtů a polopravd. Elektromobily jsou však na trhu již poměrně dlouho a například první generace Nissanu Leaf se začala prodávat už v roce 2010 (v Česku o několik let později). Majitelé nejstarších elektromobilů tak mohou podat poměrně objektivní zprávu o tom, jak se v reálu auto chová a zejména v jakém stavu je baterie po mnoha letech či stovkách tisících ujetých kilometrů.
Občas se objeví zajímavá informace na toto téma, třeba jak taxikář najezdil se svojí Teslou nespočet kilometrů, a rozebírá se, zda se elektromobil pro taxislužbu hodí či nikoliv, ale také to, jaký je stav baterie a tak podobně. Dnes pro vás máme stejný příběh, ale jedná se o taxi z České republiky. Konkrétně jde o Nissan Leaf, který vlastní město Klimkovice, ve kterém slouží jako elektrotaxi.
Nissan Leaf starší generace má v útrobách původní 24kWh akumulátor a papírový dojezd 199 kilometrů na jedno nabití. Na základě našeho testu víme, že v reálu byl dojezd u nového auta kolem 150 kilometrů. Tento Leaf má za sebou už více jak 200 tisíc kilometrů a od čtenářky jsme dostali podrobné informace o tom, jak na tom auto po takto dlouhé době je, přesněji v jakém stavu je baterie.
Možná budete překvapeni, ale podle údajů, které máme k dispozici, je kapacita baterie slušných 85,28 procent. Reálný dojezd dle slov majitelky činí zhruba 130 kilometrů, což v porovnání s papírovou hodnotou a zejména původní reálnou hodnotou nového auta není o tolik horší výsledek. Za celou dobu se s autem nevyskytl problém a v opravě bylo pouze po srážce se zvěří. Vše je ale jinak původní. Většina automobilek na akumulátory poskytuje záruku 160 000 kilometrů nebo 8 let na kapacitu minimálně 80 % a je vidět, že reálné hodnoty se mohou pohybovat i výše.
I když mají elektromobily vyšší pořizovací cenu, jejich provozní náklady jsou výrazně nižší. Při takto vysokém nájezdu se investice do elektromobilu oproti klasickému benzínovému spalovacímu autu již vrátila a bonusem je enviromentální přínos v podobě nulových lokálních emisí. Nissan navíc oznámil program na výkup starých baterií v elektromobilech po 10 letech a jejich zpětné použití do domácích bateriových úložišť, kde mohou sloužit dalších 10 let. Je tak pravděpodobné, že i baterie tohoto Leafu bude ještě velmi dlouho sloužit.
Nissan Leaf (test)
Technické parametry Nissan Leaf (2014)
Kompletní specifikaceKonstrukce | hatchback, 4 445 × 1 770 × 1 550 mm, 1 475 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: přední |
Výkon | 80 kW, 109 koní, točivý moment: 254 Nm |
Baterie | 24 kWh |
Nabíjení | konektory: CHAdeMO, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 15 kWh / 100 km, dojezd: 199 km |
Cena od | 730 000 Kč |
Zajímavé by jistě bylo vědět, jak se majitel o baterii staral hlavně ohledně nabíjení.
(11 čárek kondice z 12 možných je po 200.tis.km super stav)
Pro zajímavost jsem nastřádal jiné kolegy TAXI, kteří buď měli smůlu, nebo špatně o baterii pečovali...
12 čárek ukazatele = plný stav kapacity baterie
150001km - 11 čárek - 218km dojezd
250002km - 9 čárek - 142km dojezd
300110km - 5 čárek - 85km dojezd
352073km - 5 čárek - 85km dojezd
354189km - 12 čárek - 227km dojezd (výměna baterie)
340021km - 6 čárek - 89km dojezd
280000km - 8 čárek - 119km dojezd
240000km - 7 čárek
-------------------------------------------------
Degradace 51% po 108 tis. km
https://www.youtube.com/watch?v=ZwMA4K9tMEY&feature=push-u-sub&attr_tag=lC61ivTK9DPEQlQb%3A6
Kdyztak karelcervenka@email.cz. Dekuji