Životnost baterie v elektromobilu? Víme, jak je na tom Nissan Leaf po 200 000 km

Životnost baterie v elektromobilu? Víme, jak je na tom Nissan Leaf po 200 000 km
4
  • Kapacita původní 24kWh baterie se snížila jen o 15 % kapacity
  • Aktuální dojezd se prý snížil asi o 20 kilometrů na kilometrů 130
  • Tato zkušenost dokazuje, že baterie v elektromobilech vydrží dlouhou dobu

Výdrž baterie je v současnosti jednou z hlavních otázek kolem elektromobilů a zároveň oblast, ve které je rozšířeno snad nejvíce mýtů a polopravd. Elektromobily jsou však na trhu již poměrně dlouho a například první generace Nissanu Leaf se začala prodávat už v roce 2010 (v Česku o několik let později). Majitelé nejstarších elektromobilů tak mohou podat poměrně objektivní zprávu o tom, jak se v reálu auto chová a zejména v jakém stavu je baterie po mnoha letech či stovkách tisících ujetých kilometrů.

Občas se objeví zajímavá informace na toto téma, třeba jak taxikář najezdil se svojí Teslou nespočet kilometrů, a rozebírá se, zda se elektromobil pro taxislužbu hodí či nikoliv, ale také to, jaký je stav baterie a tak podobně. Dnes pro vás máme stejný příběh, ale jedná se o taxi z České republiky. Konkrétně jde o Nissan Leaf, který vlastní město Klimkovice, ve kterém slouží jako elektrotaxi.

Nissan Leaf (2014)

Nissan Leaf starší generace má v útrobách původní 24kWh akumulátor a papírový dojezd 199 kilometrů na jedno nabití. Na základě našeho testu víme, že v reálu byl dojezd u nového auta kolem 150 kilometrů. Tento Leaf má za sebou už více jak 200 tisíc kilometrů a od čtenářky jsme dostali podrobné informace o tom, jak na tom auto po takto dlouhé době je, přesněji v jakém stavu je baterie.

Možná budete překvapeni, ale podle údajů, které máme k dispozici, je kapacita baterie slušných 85,28 procent. Reálný dojezd dle slov majitelky činí zhruba 130 kilometrů, což v porovnání s papírovou hodnotou a zejména původní reálnou hodnotou nového auta není o tolik horší výsledek. Za celou dobu se s autem nevyskytl problém a v opravě bylo pouze po srážce se zvěří. Vše je ale jinak původní. Většina automobilek na akumulátory poskytuje záruku 160 000 kilometrů nebo 8 let na kapacitu minimálně 80 % a je vidět, že reálné hodnoty se mohou pohybovat i výše.

I když mají elektromobily vyšší pořizovací cenu, jejich provozní náklady jsou výrazně nižší. Při takto vysokém nájezdu se investice do elektromobilu oproti klasickému benzínovému spalovacímu autu již vrátila a bonusem je enviromentální přínos v podobě nulových lokálních emisí. Nissan navíc oznámil program na výkup starých baterií v elektromobilech po 10 letech a jejich zpětné použití do domácích bateriových úložišť, kde mohou sloužit dalších 10 let. Je tak pravděpodobné, že i baterie tohoto Leafu bude ještě velmi dlouho sloužit.

Nissan Leaf (test)

Technické parametry Nissan Leaf (2014)

Kompletní specifikace
Konstrukcehatchback, 4 445 × 1 770 × 1 550 mm, 1 475 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: přední
Výkon109 koní, toč. moment: 254 Nm
Baterie24 kWh, konektory: CHAdeMO, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 15 kWh / 100 km, dojezd: 199 km
Infotainment5,7" dotykový displej
Cena730 000 Kč
Diskuze ke článku
Láďa_MIEV
Blahopřeji, ať to jezdí dalších 200tis.km.
Zajímavé by jistě bylo vědět, jak se majitel o baterii staral hlavně ohledně nabíjení.
(11 čárek kondice z 12 možných je po 200.tis.km super stav)

Pro zajímavost jsem nastřádal jiné kolegy TAXI, kteří buď měli smůlu, nebo špatně o baterii pečovali...
12 čárek ukazatele = plný stav kapacity baterie
150001km - 11 čárek - 218km dojezd
250002km - 9 čárek - 142km dojezd
300110km - 5 čárek - 85km dojezd
352073km - 5 čárek - 85km dojezd
354189km - 12 čárek - 227km dojezd (výměna baterie)
340021km - 6 čárek - 89km dojezd
280000km - 8 čárek - 119km dojezd
240000km - 7 čárek
-------------------------------------------------
Degradace 51% po 108 tis. km
https://www.youtube.com/watch?v=ZwMA4K9tMEY&feature=push-u-sub&attr_tag=lC61ivTK9DPEQlQb%3A6
Karel
Mam 101 000 na leafu 2 a najedu stale 270,jak na zacatku. Jsem mile prekvapen. Ale rad bych zmeril presne kapacitu baterie. Ma nekdo moznost v okoli zlina, km, ol? Aplikaci mam, Bluetooth obd taky a nejak to nemohu rozchodit. Napíšu pak recenzi.

Kdyztak karelcervenka@email.cz. Dekuji
Tomas
Kolik asi měla DC cyklů? Pokud budete jezdit v chladném počasí (ne v Nevadě nebo Novém Mexiku) a bude se nabíjet výhradně AC tak i Leaf bez termomanagementu to vydrží fakt dlouho.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nechcete být anonymní? Přihlašte se

Nejživější diskuze