Elektromobily jsou budoucnost, o tom dnes pochybuje málokdo. Ovšem i přes silný růst trhu se řada výrobců potýká s nepříjemnou realitou: vydělávat v tomto segmentu není snadné. Rok 2024 to potvrdil s plnou silou. Z celé plejády značek zaměřených výhradně na bateriové vozy dokázaly podle informací webu www.automobile-propre.com skončit v černých číslech jen čtyři. A jak už asi tušíte, dvě z nich jsou Tesla a čínský BYD.
Tesla je stále lídrem, alespoň pokud jde o marže. Americká automobilka zakončila rok s provozní marží 7,2 %, což je sice méně než v předchozích letech, ale pořád dost na to, aby byla v čele žebříčku. Na paty jí šlape čínský BYD, který uzavřel rok s marží 6,4 %. Zatímco Tesla čelí tlaku na snižování cen, BYD těží z rostoucího objemu výroby i expanze do Evropy a dalších trhů. Vzhledem k trendům je možné, že právě čínský gigant v roce 2025 převezme pomyslné žezlo ziskovosti. Klíčem k úspěchu obou značek je vertikální integrace, tedy kontrola nad velkou částí výrobního řetězce. Nejde jen o montování aut, ale o vlastní vývoj baterií, motorů i softwaru.
Čína v ofenzivě: Li Auto a Seres
Další dvě značky, které se dokázaly dostat do zisku, pochází rovněž z Číny a jde o značky Li Auto a Seres. Obě těží z dynamicky rostoucího domácího trhu, ale čím dál více pokukují i po globálním působení. Do statistik by se mohl brzy přidat i technologický gigant Huawei, který sice není čistě automobilkou, ale v roce 2024 rovněž hlásil zisk ze svého automotive byznysu. Na paty mu šlape i další tech hráč, kterým je Xiaomi.
Kdo zatím tratí?
Značky jako Zeekr, Xpeng nebo Leapmotor se k bodu zvratu teprve blíží. Zeekr, patřící pod koncern Geely, skončil v roce 2024 s marží -8,5 %, což je ale oproti jiným hráčům ještě dobrý výsledek. Pokud zvládne navýšit dodávky a snížit náklady, mohl by se během příštího roku dostat do zisku. Horší je situace u značky Nio, která v roce 2024 vykázala provozní marži -30 %. Nio stále patří mezi důležité hráče čínského trhu, ale cesta k zisku bude ještě dlouhá a náročná.
A úplně na chvostu?
Tím největším propadákem je americký Lucid. I přes obrovskou investiční podporu, včetně peněz ze Saúdské Arábie, dosáhl Lucid děsivé provozní marže -374 %. To naznačuje vážné problémy ve výrobní efektivitě i poptávce. Elektromobily si sice razí cestu do běžného provozu a stále více lidí je považuje za svou příští volbu, ale z podnikatelského hlediska zůstává toto odvětví náročným bojem. Kdo chce být úspěšný, musí mít nejen dobrou technologii, ale i chytrou strategii, pevné zázemí a schopnost škálovat výrobu. Čína v tomto ohledu ukazuje, že to myslí vážně. Evropa a USA mají co dohánět, nejen v počtu prodaných vozů, ale hlavně ve schopnosti na nich vydělat.

