Zdvižený prostředníček od Tesly. Autopilot je po svolávací akci stále nebezpečný

4
Zdvižený prostředníček od Tesly. Autopilot je po svolávací akci stále nebezpečný
Fotografie: Martin Pultzner, fDrive.cz
  • Velká předvánoční servisní akce Tesly se týkala téměř 2 milionů aut a vyvolala velké kontroverze
  • Ty se netýkaly podstaty problému, ale hádky, zda jde/nejde o svolávací akci, když se řeší skrz OTA
  • Tesla toho využila a v nastalém zmatku uvedla aktualizaci, která dotyčné problémy prakticky neřeší

Když jsme vás loni informovali o velké svolávací akci v severní Americe, kterou Tesla vyhlásila na základě doporučení americké silniční autority NHTSA, i zde zazněla ozvěna sporu, ve který se tato událost zvrhla. Téměř nikdo neřešil, co a proč se vlastně stalo, zato hořely nesmiřitelné spory kvůli označení „svolávací akce“, kterou použila samotná NHTSA, když řešení Tesla přislíbila v rámci dálkových aktualizací OTA. Aktualizace skutečně dorazila a vše se zdálo být zažehnáno. Až do okamžiku, kdy se redaktor The Washington Post Geoffrey A. Fowler rozhodl upravený Autopilot vyzkoušet na své vlastní Tesle Model Y. Svou podrobnou recenzi začíná tvrzením, že jeho vůz v režimu Autopilot projel dvě značky Stop.


Reakce sociálních sítí na sebe nenechaly dlouho čekat. Skalní teslisté se hromadně pustili do renomovaného sloupkaře Geoffrey A. Fowlera, že jde o záměrně dehonestující článek napsaný určitě na přímou objednávku majitele plátku Jeffa Bezose. Toho Elon Musk v roce 2021 sesadil z pozice nejbohatšího člověka planety (aby byl následně sám sesazen Bernardem Arnaultem, spolumajitelem impéria Moët Hennessy Louis Vuitton SA) a vzájemně se prý nemají rádi. Opět se tedy neřešila věcná podstata, která je v tomto případě poněkud alarmující.

Fowler totiž uvádí, že Autopilot pohyb v místech, pro něž nebyl navržen, zvládá podobně špatně jako před aktualizací. Na tom by nebylo nic špatného, jenže Tesla neodstranila hlavní slabinu – možnost velmi snadno obejít zabezpečení proti nelegální aktivaci. Podle Fowlera nejenže autu vůbec nevadilo, že řidič nemá ruce na volantu, ale dokonce i nadále funguje ostudný trik s prostým přelepením vnitřní kamery samolepkou se smajlíkem. Vůz si přitom neřekl o vrácení rukou na volant minimálně 60 sekund. Problém je v tom, že redaktoři The Washington Post zjistili, že přesně tato cesta, tedy snadná nelegální aktivace Autopilotu, už vedla nejméně k osmi smrtelným nehodám, přičemž oběti neseděly vždy jen za volantem.

Ačkoliv NHTSA při veřejném vyhlášení svolávací akce apelovala, že její výsledek by měl nabádat řidiče, aby po celou dobu jízdy věnovaly nepřetržitou pozornost řízení mimo dálnice, kde je použití Autopilotu legální, Tesla sice přislíbila řešení, avšak nebyla konkrétní, co všechno se na palubě jejích elektromobilů změní. Nyní je vidět, že nevyřešila téměř nic, prakticky jedinou pozorovatelnou změnou je trochu lépe viditelné varování, aby řidič vrátil ruce na volant, zobrazené na centrálním displeji. Autor článku požádal Teslu o vyjádření, ta reagovala jako vždy – mlčením. Vyjádřila se však ředitelka komunikace NHTSA Moralesová, že věc nepovažují za uzavřenou a budou pokračovat v testech funkčnosti stažených vozidel.

Fowler použil k ověření funkčnosti aktualizace vlastní Model Y, s nímž je prý jinak velmi spokojen. Porovnal stejnou jízdu před aktualizací a po ní, přičemž poznamenal, že jako uživatel neměl žádnou možnost jakkoliv ovlivnit čas a provedení aktualizace. Jediné, co Tesla v takových případech doporučuje, je zaparkování vozu k silné Wi-Fi. Takže Fowler posunul router blíž k oknu a po týdnu a půl se vůz skutečně aktualizoval. Podle všeho šlo o běžnou aktualizaci se spoustou nesouvisejících funkcí, k níž byla přidána zmíněná záplata. I po její aplikaci šlo dále volně používat funkci Autosteer, samočinně držící vůz v jízdním pruhu. A to přesto, že automobilka varuje v manuálu před používáním Autopilotu jinde než na dálnicích se zřetelně vyznačenými jízdními pruhy a bez příčného provozu. Samotné varování je prý ale uvedeno drobným písmem, včetně apelace na udržování pozornosti při řízení.

Spousta řidičů totiž tuto jednoduchou funkci zaměňuje s pokročilým autonomním řízením FSD a používá jej v situacích, na něž vůz není připraven. A především tomu měla aktualizace zabránit, ovšem nezabránila. Samotná Tesla uvádí, že pokročilé funkce typu zastavení na červenou či zpomalené před retardéry poskytuje až balíček plně autonomní jízdy FSD za 200 000 Kč. Jenže zároveň dostatečně nebrání uživatelům ve zneužívání režimu Autopilot, v němž vůz občas reaguje na okolní provoz, jindy ale ne a lze prý jen těžko rozklíčovat, podle čeho se řídí. NHTSA navrhuje striktně omezit používání této funkce pouze na dálnice, fanoušci namítají, že zakazovat jim používat oblíbenou funkci je nesvobodné.

Problém je v tom, že NHTSA nemá právní moc cokoliv automobilkám nařizovat, ani kontrolovat úplnost provedených oprav, proto si z ní zjevně mohou v některých případech tak trochu dělat dobrý den. Tuto moc mají politici, kteří jsou podle článku aktuálním stavem zděšení. Tesla totiž zjevně vyignorovala doporučení NHTSA, která bývají za mořem brána velmi vážně, místo skutečného řešení životu nebezpečného nedostatku teslistům podstrčila jen větší ikonku. Lže dokonce i vlastním uživatelům; podle poznámek k vydání nové aktualizace se má Autopilot po pěti nouzových vypnutích deaktivovat, ovšem ve skutečnosti se to neděje. A přes výše uvedené stále oficiálně uvádí, že s Autopilotem je vůz celkově bezpečnější než bez něj. Vzhledem k nespornému vlivu Tesly bychom byli velmi neradi, kdyby se podobné móresy staly v automobilovém průmyslu standardem

Diskuze ke článku
Jan Ryčl
Jan Ryčl
Tak pozor ta fotka o neúspěšné aktualizaci není z Tesly ale z Fordu, podívali jste se na ní vůbec?

Za druhé to co čtu na Redditu a FB od majitelů je dost v rozporu s tím co tady píše pan redaktor ohledně té aktualizace.
Dini Dini
Dini Dini
Moment, jakože někoho překvapuje, že autopilot je obyčejný držení v pruhu? No tak od roku 2018 docela úspěch.

Přemýšlím, co bych taky vyignoroval.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze