Tesla zvítězila v první žalobě kvůli smrti člověka způsobené Autopilotem

Tesla zvítězila v první žalobě kvůli smrti člověka způsobené Autopilotem
Fotografie: Tesla
  • Jednalo se o případ z roku 2019
  • Tehdy Model 3 narazil do palmy a došlo k úmrtí řidiče
  • Porota rozhodla v poměru 9:3 ve prospěch Tesly

Když v roce 2019 došlo ke smrtelné nehodě Tesly Model 3, každý se ptal, zda byl v době nárazu aktivovaný Autopilot. Během čtyř let se případ dostal až k soudu a nyní došlo k rozsudku, o kterém se zmiňuje electrek.co. Jednalo se o smrt 37letého Micaha Leeho, který řídil Model 3 v roce 2019 ve městě Menifee v Kalifornii. V průběhu jízdy aktivoval Autopilota, jenže po chvíli vůz narazil do velké palmy rychlostí přibližně 104 km/h. Řidič byl na místě mrtvý a další dva cestující ve voze vyvázli s těžkým zraněním. Po jejich uzdravení byla k soudu podána žaloba, která veškerou vinu svalovala na Teslu.

V žalobě se tvrdilo, že Tesla vědomě prodávala nebezpečný experimentální software veřejnosti a také to, že bezpečnostní závady v systému vedly k havárii. Tesla však reagovala vyjádřením, ve kterém stálo, že řidič požil před jízdou alkohol (hladina alkoholu v krvi byla 0,05 %). Dále dodala, že i s tímto aktivovaným bezpečnostním systémem je řidič stále plně zodpovědný za řízení. Původně se dokonce vedly dohady o tom, zda byl Autopilot aktivovaný. Přeživší tvrdili, že Autopilot byl aktivní, Tesla naopak říkala, že to nelze spolehlivě prokázat. Po čtyřech dnech rozhodování se porota rozhodla ve prospěch Tesly v poměru 9:3.

Kalifornská automobilka tak naštvala každého, který jí dával za vinu mnoho zranění a několik úmrtí spojených právě s Autopilotem. Nutné je ale podotknout, že v současné době neexistuje na trhu automobilka, která nabízí systém autonomní úrovně 3 a více. Tesla tak nemůže zaručit, že Autopilot zvládne vždy každou situaci na jedničku a nepředá v krizové situaci řízení zpět řidiči. Ani sám Elon Musk přitom nedokáže zatím odpovědět, kdy bude Tesla plně zodpovědná za následky nehody v případě aktivace všech autonomních jízdních funkcí během jízdy. V tomto ohledu je napřed Mercedes-Benz.

Technické parametry Tesla Model 3 Standard Range Plus

Kompletní specifikace
Konstrukcesedan, 4 694 × 1 933 × 1 442 mm, 1 745 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: zadní
Výkon208 kW, 283 koní, točivý moment: 510 Nm
Baterie60 kWh (57,5 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 170 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
Spotřeba?, dojezd: 430 km
Cena od1 028 990 Kč
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze