Mini představilo na mnichovském autosalonu novou generaci třídveřového hatchbacku, který byl vždy základním kamenem celé modelové řady. Ten se nyní jmenuje Mini Cooper a po letech, kdy základní hatchback vlastně neměl žádné jméno, bylo rychlostí vonící slovo Cooper použito právě pro označení modelu. A to nejen třídveřového hatchbacku, ale později i pětidveřového a také kabrioletu, pochopitelně s přídomkem Cabrio. Spolu se současně představeným Countrymanem se jedná o základ nové rodiny modelů Mini, které rychle směřují k plné elektrifikaci a také poměrně výrazně mění svou filozofii. Ta se vrací k purismu předchůdce z roku 1959 a výrazně mění nejen design, ale i řadu dalších věcí.
Nový design a je kratší!
Například základní proporce se změnily tím, že je třídveřové Mini vůbec poprvé kratší než předchůdce. Je ale zároveň širší a vyšší, takže prostoru pro posádku přibylo. Volič směru jízdy zmizel z tradičního místa mezi sedadly, které je nyní volné a obsahuje mj. bezdrátovou nabíječku mobilu.
Mini už totiž dál nechce být okázalé, i když si svůj výnosný prémiový status ponechává. A hatchback to ilustruje vůbec nejlépe. Šéfdesignér značky Oliver Heilmer je totiž zjevně naladěn na stejnou vlnu jako Adrian Hooydonk zodpovědný za design celé BMW Group a přistupuje k designu bez sentimentu. Je možné, že značka byla zralá na radikální řez, protože design novodobých Mini se od roku 2001 prakticky nikam neposouval, ovšem zákazníkům to zjevně nevadilo. A nové Mini sice respektuje základní hodnoty značky, jinak se ale tradicemi moc svazovat nenechá. Proto na jeho povrchu marně hledáme jedinou chromovou ozdobu, lemy blatníků či aspoň tradiční poznávací znak v podobě šikmé spáry od čelního okna k přednímu blatníku. Chybí rovněž vystouplé dveřní kliky nebo oblá vnější zrcátka.
Plochá střecha s jen málo skloněnými okny ale zůstává, a tak Mini pořád poznáte na první pohled. I když se někdejší téměř kolmé čelní sklo ve jménu aerodynamiky po malých krůčcích sklání čím dál více. Vůbec nejdůrazněji se s tradicemi vypořádala příď, která vůbec poprvé odložila typickou lamelovou masku lemovanou chromem a nahradila ji kontrastním osmiúhelníkem nově protaženým až pod nárazník. Na typické kulaté světlomety se zatím tvůrci sáhnout neodvážili, ovšem jejich značnou plochu využili k instalaci denního svícení a různých blikajících efektů. Novinkou je také menší kapota, vůbec poprvé oddělená od blatníků. Ta naopak rozehrává kombinaci vypouklých a konkávních ploch dodávající přídi další retronádech.
Nejméně k poznání je záď, která odložila dosavadní vypouklý tvar lemovaný velkými koncovými světly za plochu horizontálně rozdělenou novým průběžnými kontrastním pásem s mnohem lépe viditelným názvem modelu. Rovněž logo získalo výsadnější místo a větší rozměry. A nakonec samotná koncová světla rozvíjející motiv britské vlajky Union Jack, který byl velmi oblíbeným doplňkem u stávající generace. Tady světla rovnou získala dosud nevídaný trojúhelníkový tvar, který bude tradicionalisty dráždit z celého vnějšího designu asi vůbec nejvíce.
Interiéru dominuje dotykový kruhový displej
Interiér se změnil ještě mnohem výrazněji než zevnějšek. Bohatě členěný barokní prostor plný kudrlinek, chromu, kůže a působivých detailů, kterým těší své řidiče končící Mini, byl totiž designérům zřejmě největším trnem v oku. Začali proto zcela od začátku. Vyhodili neudržitelné materiály, kůži nahradili koženkou pro všechny výbavy, klasickou tkaninu recyklovanými plasty a především udělali tlustou čáru za dosavadním konceptem ovládání vozu. Začali otevřenější a nižší palubní deskou, která v noci svítí a opticky odlehčuje prostor, a skončili obřím přístrojem uprostřed, který, stejně jako u prapředků, je hlavním komunikačním prostředkem s posádkou. Výrazně zjednodušená struktura interiéru znamená i méně ploch, které pokrývá snadno udržovatelná dvoubarevná textilie. Interiérové styly jsou v nabídce čtyři: Essential, Classic, Favoured a JCW. Příznačné je, že JCW bývalo dříve označení pro rozsáhle mechanicky upravenou vrcholnou verzi a dnes se stejné jméno skví pod úrovní výbavy.
Centrální komunikační jednotka se vybavila kvalitním dotykovým OLED displejem o průměru 240 mm, propracovaným hlasovým ovládáním a rozsáhlou konektivitou v rámci paketu Connected. Hlasové ovládání lze aktivovat speciálním povelem, není tedy třeba sundávat ruku z volantu. Mini Operační systém 9 by měl být hlasovému ovládání velmi dobře uzpůsoben a bez problémů také spolupracovat s dotykovým ovládáním. Pět nezbytných mechanických ovladačů se přestěhovalo do oválného panelu pod hlavním displejem, zbytek byl svěřen multifunkčnímu volantu, klasickým páčkám pod ním a také výsuvnému průhledovému displeji pod oknem.
Dvě velikosti baterie i dvě výkonové verze
V nabídce jsou od počátku, vedle zážehových, také dvě čistě elektrické motorizace Cooper E a Cooper SE. První nabízí podobné parametry, jako dožívající aktuální Cooper SE, tedy 184 k a 290 Nm plus zrychlení z klidu na 100 km/h za 7,3 s. Díky větší baterii si však výrazně polepšil dojezd, a to na 305 km podle WLTP. Vylepšeno bylo také nabíjení na 75 kW v případě rychlonabíjení. Palubní nabíječka pak má 11 kW. Cooper SE s větší baterií o kapacitě 54,2 kWh za cenu vyšší hmotnosti (1 650 kg) poskočil výkonově na 218 k a 330 Nm, spurt z klidu na stovku za 6,7 s a normovaný dojezd 402 km. Díky větší baterii si polepšilo Mini i co se nabíjení týče, a to na 95 kW. Potěší, že je k dispozici předehřev baterie pro optimální rychlost nabíjení.
Nové Mini se sice zatím představilo pouze v elektrické verzi, která se mimochodem bude vyrábět v Číně, ale k dispozici bude i ve verzi se spalovacím motorem na stejné platformě. Chystá se také čistě elektrická vrcholná verze John Cooper Works. Na nové Mini si každopádně budeme muset počkat, na trhy v Evropě totiž vstoupí až ve 2. čtvrtletí 2024. Základní cena modelu Mini Cooper E se v Německu bude pohybovat kolem 800 tisíc Kč včetně DPH, českou cenu ale výrobce ještě neoznámil. Vypadá to však, že začíná o poznání níže než u současného elektrického Mini.
Technické parametry MINI Cooper (2024) E
Kompletní specifikaceKonstrukce | hatchback, 3 858 × 1 756 × 1 460 mm, 1 540 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: přední |
Výkon | 135 kW, 184 koní, točivý moment: 290 Nm |
Baterie | 40,7 kWh (36,6 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 75 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 13,8 kWh / 100 km, dojezd: 305 km |
Cena od | 795 600 Kč |