Závod Formule E v Portlandu byl fraška, okruhům by se měla série raději vyhnout

4
Závod Formule E v Portlandu byl fraška, okruhům by se měla série raději vyhnout
Fotografie: Formule E
  • Na IndyCar okruhu v Portlandu se minulou sobotu uskutečnil závod Formule E
  • Chvílemi připomínal jízdu v pelotonu, jindy zase crashfest
  • Vyhrát v kvalifikaci nechtěl nikdo, do vedení v závodě se rovněž nikdo nehrnul
  • Otázkou je, jaký smysl má tento typ závodů na stálých okruzích?

Už dlouho jsem neviděl tak zvláštní závod. Stejně jako jsem nevěděl, jak se pustit do jeho reportáže, nevím, kterým myšlenkám dát přednost v tomto textu. Ale jedno vím určitě. Závod v Portlandu ve mě zanechal spíše hořkou pachuť. Obavy z příští ePrix na témže okruhu mám proto už nyní. S jistou dávkou optimismu a víry by se ale možná dalo uvažovat o repríze. Za určitých podmínek. Nezbývá tudíž než doufat, že si vedení série odneslo popsaný blok plný poznámek a nápadů, co změnit do příště. Protože jak bylo oznámeno minulý týden, k velkému překvapení Portland dostane druhou šanci i v roce 2024.

Toto však nebyl styl závodění, jaký chceme vidět a na který jsme zvyklí. Je totiž bizarní, když posloucháte rozhovory pilotů, kteří se jeden po druhém veřejně přiznávají, že nechtějí stát na pole position. Že nechtějí do vedení v závodě. Přitom právě to je DNA závodění. Způsobuje to nyní dilema, jak na podobné události nahlížet. Zejména pro sérii není dobře, když piloti bez ambicí na titul dostávají příležitosti bojovat o pozice zdarma. Obzvlášť, když se Formule E chlubí tím, že má jeden z nejlépe naplněných startovních roštů ze všech světových sérií. Ve světle výše zmíněného pak září hvězda jménem Nick Cassidy, pozdější vítěz závodu, jenž ve vedení strávil 50 % času. Za tento výkon a výkony v letošní sezóně by si titul mistra světa rozhodně zasloužil.

Oficiálních 403 předjížděcích manévrů je rovněž krásným statistickým údajem, ale v tomto případě naprosto irelevantním. Nevypovídá o kvalitě závodu a je dobrý leda k promo účelům. Není totiž normální, aby se jezdec v průběhu pouhých 2 kol dostal z 20. místa na 3. Tak velké rozdíly mezi auty a piloty nejsou. Do výhodné pozice se ze zištných důvodů chtěli dostat všichni – chtěli ušetřit energii před závěrečným sprintem do cíle. Mimochodem zmíněný počin má na svědomí Sam Bird. A pohled, kdy vedle sebe jedou čtyři nebo i pět aut a míří k zatáčce? To spíš připomínalo nastoupenou demoliční četu. Chvílemi to tak i vypadalo – jako demoliční derby. Přední křídla létala vzduchem častěji než balónky na pouti. Vysílačky by se klidně daly předtočit a znělo by to asi takto: „What the fu.k is he doing?“ Jak informoval autosport.com, ani většina aktérů závodu nebyla spokojena s jeho vývojem.

„Dělo se tolik věcí. Vůbec jsem neměl přehled, jak si pozičně stojím. Chvílemi jsme jeli v pěti nebo i šesti vedle sebe. Nebyl to příjemný závod,“ podělil se o pocity Sacha Fenestraz. „Možná, když by to byl dva nebo tři závody za sezónu, byla by to zábava. Ale kdyby to takhle bylo pořád, tak proč mít vůbec kvalifikaci,“ tázal se řečnicky jeden z adeptů na titul Pascal Wehrlein. „Bylo to hodně nepřehledné. Je těžké to v některých chvílích nazývat závoděním, když na každé rovince jste ve čtyřech vedle sebe,“ upozorňuje zase Stoffel Vandoorne.


To všechno má na svědomí IndyCar okruh v Portlandu. Mírně upravena byla jen šikana, a tak charakter trati s širokou dráhou nenabídl žádné jiné možnosti k úspoře a rekuperaci energie, než byla extrémní jízda v „pelotonu“ a vycházkové tempo. Výsledek? První polovina závodu totální chaos a stereotyp prvotřídního crashfestu. Z něčeho takového by se měla Formule E poučit a buď se podobným destinacím vyhnout úplně, nebo upravit pravidla hry. Ostatně něco už se pro příchod další generace aut chystá, i když zatím bez jasnějších obrysů. Smysl na permanentních okruzích by totiž dávalo, kdyby týmy nemusely šetřit energii, aby jejich auta vůbec dojela do cíle. Zkrátka jízda na plný kotel. V takovém případě si umím představit, že v kalendáři bude klidně polovina podobných okruhů.

Jak je ale známo, i špatná reklama někdy funguje. Spojené státy jsou pro Formuli E důležitým trhem a jak bylo z televizních záběrů patrné, na ochozech nebyli typičtí fanoušci motorsportu. Byly to rodiny nebo parta přátel, která se přišla podívat na něco nového a užít si zábavu nejen na trati. Z toho možná lze usuzovat, že cílem bylo budovat novou fanouškovskou základnu. Navíc nemusí všechny série kopírovat formáty navzájem. V takovém případě to koneckonců může fungovat. A my ostatní, zastánci homeostázy, se raději podíváme na ePrix Říma nebo Londýna.

Diskuze ke článku
Ondrej Simecek
Ondrej Simecek
Řešení by zdá se nebylo tak složité. Kratší závody na podobných okruzích než jak jsou nyní vypsané. Už nejsou omezeny časem. Nebylo by špatné na dvojzávody vypsat jeden závod klasický a druhý sprintový. Co jsem zjišťoval tak gen3 má baterii 47kwh ale pro závod využitelných je jen 37,5kwh. To je o dost míň než u gen2 ale částečně se to dohání vyšší rekuperací.
Pavel Pospisil
Pavel Pospisil
No jo no. Časy Fomuly E v kvaldě okolo 1:09, časy IndyCar (loni) pod 0:58. Dokonce i IndyLights tam loni jezdily kvaldu pod 1:04.
To se může sprintovat jak chce, na takhle široké trati to pořád nebude ke koukání.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze