Vodík jako palivo budoucnosti? Co vše ukázal průzkum?

1
Vodík jako palivo budoucnosti? Co vše ukázal průzkum?
Fotografie: toyota.com
  • Největší počet dotázaných si myslí, že vodík se uchytí především na dlouhých cestách
  • Naopak v hromadné automobilové dopravě či autech, která jezdí primárně ve městě, se podle dotázaných vodíkový pohon neuchytí
  • Momentálně nabízí vodíkový model například Toyota nebo Hyundai

Vodík jako palivo najde v dopravě uplatnění zejména pro soukromé jízdy na dlouhé vzdálenosti. Myslí si to 37 procent respondentů letošního průzkumu analytické firmy Autovista Group. Pětina pak vidí uplatnění vodíkového pohonu u užitkových dopravních prostředků.

Třetí nejčastěji uváděnou odpovědí byla veřejná doprava (mimo automobilové), pro kterou hlasovalo přes 11 procent respondentů. Tento směr potvrzují například plány firmy Viking Cruises, která již v roce 2017 oznámila záměr postavit celosvětové první výletní loď na kapalný vodík.

Automobilová hromadná doprava získala shodný počet hlasů jako řízení ve městě (po 6 procentech), přičemž pouze tři procenta respondentů byla toho názoru, že vodík by se nejlépe uplatnil ve vozidlech záchranného systému. Vodíkový pohon nabízí rychlejší tankování a delší jízdní dosah nebo emise v podobě čisté vody. Technologie sice nedosahuje takové fáze vývoje jako elektromobily, nicméně automobilky zkoumají tuto technologii tak, aby mohly vozidla na palivové články uvést na trh již v příští dekádě. Modely od automobilek Toyota nebo Hyundai jsou na trhu už nyní.

Toyota již několik let úspěšně nabízí první sériový osobní automobil na vodíkové palivové články Mirai. V současnosti pracuje na druhé generaci, přičemž ta třetí již má mít cenu srovnatelnou s běžnými hybridy. Automobilka rovněž spolu s výrobcem tahačů Kenworth vyvinula a uvedla do provozu první kamion na vodík a také vyvinula první vodíkovou loď na světě Energy Observer.

Toyota Mirai (první jízdní dojmy)

Technické parametry Toyota Mirai

Kompletní specifikace
Konstrukceliftback, 4 890 × 1 815 × 1 535 mm, 1 850 kg
PohonVodík, hnaná náprava: přední
Výkon113 kW, 154 koní, točivý moment: 335 Nm
Nádrž
SpotřebaKombinovaná: ? kg / 100 km
Cena od2 000 000 Kč
Diskuze ke článku
Miroslav Kudrna
Miroslav Kudrna
Žiji a pracuji v Portugalsku. Navrhl jsem konstrukci které se říká agrivoltaica, to je spojení produkce potravin a výroby energie ze slunce. Takto se využije zastavěná plocha hned dvakrát a aby se využila na maximum vyrobená energie ze slunce, navrhuji využít ji na výrobu vodíku. Hledám firmy, organizace, výzkumné ústavy, prostě kohokoliv kdo by měl zájem podílet se na něčem, co má před sebou slibnou budoucnost. Francouzská výzkumná společnost Sun Agri která se touto konstrukcí zabývá už více jak 10 let spočítala, že pouhé využití 0,5% francouzské zemědělské půdy by nahradilo 58 jaderných reaktorů. Zda je to pravda nevím, nejsem odborník jen obyčejný technik, který navrhl něco co může lidem pomoci jak k potravinám, tak k levné a především čisté energii.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze