Toyota v Japonsku buduje továrnu na zpracování lithia

Toyota v Japonsku buduje továrnu na zpracování lithia
  • Toyota je největším výrobcem hybridních modelů na světě
  • V roce 2018 prodala více jak 1,6 milionů hybridních vozů
  • Za šest let chce prodávat 5,5 milionů elektrifikovaných automobilů ročně

Společnosti Toyota Tsusho Corp. a Orocobre v dubny rozhodly o výstavbě továrny Naraha zaměřené na produkcí čistého hydroxidu lithného, který se používá v bateriích elektromobilů a hybridních vozů. Jedná se o první podnik tohoto typu v Japonsku. Větší část produkce poputuje k japonským výrobcům baterií. Hydroxid lithný se bude zpracovávat z uhličitanu lithného těženého v dole Olaroz v severní Argentině, který v současné době Toyota společně s Orocobre rozšiřují.

Toyota Tsusho koupila loni 15% podíl v australské těžební společnosti, investice přišla na 282 milionů dolarů (6,6 miliard korun). Výsledkem spolupráce je zvýšení těžby o 25 000 tun, což nyní činí celkem 42 500 tun lithia ročně. Výstavba továrny Naraha byla zahájena v červnu, přičemž uvedení do provozu se plánuje na první polovinu roku 2021. Podnik by měl zpracovávat 9 500 tun suroviny ročně se ziskem 10 000 tun hydroxidu lithného.

Společnosti Toyota Tsusho a Orocobre si jako dodavatele technologie na zpracování sloučenin lithia v továrně Naraha vybraly firmu Veolia Water Technologies. Veolia poskytla projekt, dodávku a konstrukci vhodné instalace. Toyota tak cílí k větší kontrole nad řetězcem dodávek baterií, který jí umožní dále vyvíjet nabídku hybridních a elektrických automobilů. Toyota je největším producentem hybridů na světě. V roce 2018 prodala více než 1,6 milionu těchto vozů. Systematicky modernizuje a rozšiřuje škálu hybridů. Stále větší počet modelů je vybaven hybridním pohonem čtvrté generace, jak také dokládají nové Corolly a RAV4.

V roce 2020 uvede značka na trh také elektromobily na baterie (BEV) – v Evropě to budou modely PROACE, v Číně pak sesterské crossovery Toyota C-HR a IZOA. Toyota potřebuje trakční baterie i do vodíkových elektromobilů (FCV), jako jsou Toyota Mirai, které sice čerpají proud především z vodíkových palivových článků, nicméně baterii využívají k ukládání energie získané při brzdění. Japonský producent má v plánu dosáhnout v roce 2025 úrovně prodeje 5,5 milionu elektrifikovaných vozů ročně, aby tvořily polovinu objemu aut dodaných zákazníkům v průběhu roku.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nechcete být anonymní? Přihlašte se

Nejživější diskuze