Toyota na elektromobilitu stále nesází. Problém vidí v nedostatku lithia

1
Toyota na elektromobilitu stále nesází. Problém vidí v nedostatku lithia
Fotografie: Toyota
  • Snížení emisí by podle Toyoty mělo být postupné
  • Velmi rychlý přechod k elektromobilitě není dle Toyoty správně řešení

Svět nebude v blízké budoucnosti bojovat jen s růstem CO2 v ovzduší, ale zároveň se bude potýkat s nedostatkem lithia potřebného pro výrobu baterií do elektromobilů. Do roku 2040 poptávka podle analýzy Benchmark Minerals Intelligence několikanásobně vzroste a vytvoří se deficit 1,8 megatun ročně. Tomuto problému by se podle ředitele výzkumu Toyoty Motor Corporation, Gilla Pratta, měly přizpůsobit strategie rozvoje klimaticky neutrálního automobilismu, které by se neměly zaměřovat jen na elektromobily. Elektromobily jezdí bez emisí, ovšem jejich spotřeba lithia je vysoká.

Hybridy a plug-in hybridy tento prvek potřebují také, ale podle Pratta v mnohem menším množství. „Globální vozový park se musí co nejdříve elektrifikovat, nemělo by se to však dít pouze jedním způsobem,“ uvedl Pratt na letošním světovém ekonomickém fóru v Davosu. Podle něj by měl výsledný mix vést ke snížení emisí, ale při udržitelné spotřebě lithia. „Zaměřuji se na akumulaci CO2 v atmosféře, protože je pro nás všechny velmi důležité pochopit, že oxid uhličitý zůstává v ovzduší velmi dlouho, dokonce i 100 let. Nejdůležitější proto není, kolik ho vypustíme za jeden rok, nýbrž k jak vysoké koncentraci CO2 v průběhu času dospějeme. Chceme-li tuto akumulaci minimalizovat, musíme co nejrychleji snížit čisté emise CO2 ,“ vysvětlil prezident Toyota Resarch Institute.

Pro lepší ilustraci pohledu Toyoty na tuto problematiku uvedl Pratt jako příklad srovnání tří možných způsobů dekarbonizace vozového parku 100 automobilů se spalovacími motory s použitím stejného, omezeného počtu bateriových článků o celkové kapacitě 100 kWh. Typické průměrné emise za celý životní cyklus automobilu se spalovacím motorem jsou 250 g/km. Volba elektrického pohonu způsobí, že celá 100kWh baterie, která je v tomto experimentu k dispozici, bude určena pouze pro jeden vůz s nulovými emisemi. Zbývajících 99 vozidel nahradí konvenční vozy s emisemi 250 g/km CO2, průměrné emise celého vozového parku se tak sníží o jedno procento.

Hybridy ve finále ušetří nejvíc

V případě pořízení plug-in hybridních vozů s 18kWh baterií bude 100 kWh článků stačit na výrobu šesti takových vozů s průměrnými emisemi 150 g/km. Průměrné emise nového vozového parku 94 aut se spalovacími motory a šesti plug-in hybridů budou 244 g/km, což představuje snížení o 2,4 procenta. Stejné články o kapacitě 100 kWh postačí k výrobě 90 klasických hybridů s baterií o kapacitě 1,1 kWh a průměrnými emisemi CO2 200 g/km.

Výsledkem bude vozový park 90 hybridů a 10 konvenčních automobilů s průměrnými emisemi 205 g/km, což je až o 18 procent méně než před výměnou. Třebaže individuální výsledek hybridního vozu není tak dobrý jako výsledek elektromobilu, kombinovaný výsledek celého vozového parku podle Pratta ukazuje, že hybridy využívají dostupný omezený počet článků do baterií mnohem efektivněji.

Diskuze ke článku
Martin Lacina
Martin Lacina
Naposledy upraveno: 31. 1. 2023 11:55
Bla bla bla bla.
Kdo rika, ze i v roce 2040 se jeste bude do baterii davat lithium?
Ti Japonci jsou fakt uplne v prdeli. Taky maji v tech hlavinkach ponekud ozvenu. Jaderne elektrarny si stavi na pobrezi atd…

Kazda problematika ma nekolik uhlu pohledu. Muzeme se na elektromobily divat jen jako na auta jak to vidi Toyota a nebo se na ne lze divat i jako na budouci uloziste slouzici ke stabilizaci site, muzeme se na ne divat jako na zasobniky spotrebovavajici nocni elektrinu, ze zdroju, ktere se nedaji tak snadno regulovat, muzeme se na ne divat jako na uloziste elektriny z nestabilnich OZE zdroju a hned to bude vypadat uplne jinak.
A pritom takove projekty se uz rozbihaji i u nas.

Staci se podivat kolik stalo vybudovat Dlouhe Strane a za jak kratky cas byly splaceny a kazdemu musi byt jasne, ze elektromobilita ma v tomto obrovsky potencial, a na rozdil od zminenych Dlouhych Strani s rozprostrenim v prostoru, tedy bez velkych naroku na dalkove trasy distribucni soustavy.

Japonci, ale zrejme vidi jen to jak jsou v haji, protoze maji na ostatni v elektromobilite brutalni ztratu a tak voli taktiku strasit a odrazovat ostatni aby je alespon trochu zpomalili a ziskali tak cas tu svou ztratu dohnat.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze