Renomovaná britská poradenská společnost Ernst & Young patřící to tzv. Velké čtyřky globálních poradenských firem (spolu s PricewaterhouseCoopers, Deloitte a KPMG) a známá i z českého trhu (pořádá tu mj. soutěž Podnikatel roku) se věnuje zákaznickým průzkumům mezi motoristy. Jejich závěry bývají brány seriózně a často ovlivňují celé ekonomické řetězce mezi výrobou a prodejem aut. Jedním z nejsledovanějších je tzv. Mobility Consumer Index (MCI) sledující vývoj zákaznických preferencí. A ten letos ukázal přelomový fakt; vůbec historicky poprvé si plánuje pořídit svůj příští vůz s nějakou formou elektrifikovaného pohonu více než polovina kupců, konkrétně 52 %. Je to o to zajímavější, že tento počet vyrost za poslední dva roky o plných 22 procentních bodů.
Týká se to nejen čistě bateriových elektromobilů (BEV), ale také plug-in hybridů (PHEV) a hybridů bez externího nabíjení (HEV). Jednotlivé druhy jsou ovšem ve studii také rozlišeny a v meziročních trendech mezi letopočty 2020 do 2022 jsou vidět zajímavé věci. Zatímco zájem o BEV roste stále se zvyšujícím tempem, zájem o HEV stagnuje, ač zatím stále zůstává nejvyšší. Ovšem už jen s minimálním náskokem na BEV. Pokud se současný trend udrží, napřesrok už budou BEV z této trojice zdaleka nejžádanější. Docela jiné to je se zájmem o PHEV. Ten byl ještě před dvěma lety prakticky shodný s BEV a oba pohony společně dalece zaostávaly za HEV. Jenže zatímco loni ještě plug-in hybridy držely krok, letos už zcela odpadly a zájem o ně začal dokonce mírně klesat.
Strach z dojezdu přestává být tématem
Za tento vývoj je spoluzodpovědných několik faktorů. Zaprvé se kvůli koronaviru celkově snížila poptávka po individuální mobilitě a lidé přehodnotili své touhy a potřeby směrem k prostředkům na kratší cesty. Za druhé se ze stejného důvodu zvýšila vnímaná potřeba lidí mít neustále k dispozici osobní automobil spojená s prudkým poklesem důvěry ve sdílenou mobilitu. Tu si však mohou ukojit i ekologičtějším prostředkem a také se k tomu chystají. Za hlavní důvod volby elektrifikovaného auta totiž nejvíce (38 %) respondentů tradičně uvedlo ekologické cítění, na druhém místě (34 %) se však nově umístily obavy z rostoucích penalizací spalovacích motorů. Až jako další se objevily dotace a také novinka letošního průzkumu: ruská invaze na Ukrajinu a s tím související problémy s dodávkami ropy.
Celkem 13 000 respondentů v 18 zemích světa zároveň vnímá prudký pokrok ve vývoji elektromobilů i výstavbě infrastruktury a prakticky přestalo mluvit o nedostatečném dojezdu elektromobilu. Zároveň je 88 % připraveno si za elektrifikované auto připlatit, plných 35 % dokonce pětinu nebo více. Pozoruhodné je vítězství Itálie (73 %) před Čínou (69 %) a Jižní Koreou (63 %), možná ještě zajímavější však je, že na prvních třech místech nefiguruje Norsko, které bylo do průzkumu samozřejmě také zahrnuto. Naopak zcela v souladu s očekáváním se na samém chvostu s odstupem umístily Spojené státy (29 %) následované rovněž konzervativní Austrálií (36 %).