Agentura Datank se na objednávku Volkswagenu vyptala on-line 525 respondentů na jejich nákupní preference při výběru stávajícího i budoucího auta. A zjistila zajímavé věci. Pro nákup elektromobilu je rozhodnuto sedm procent Čechů. Toto zdánlivě nízké číslo odráží tuzemskou realitu bez dotací a výrazného zvýhodnění pořízení elektrického vozu. Lze jej proto považovat za reprezentativní vzorek toho, co si populace o BEV opravdu myslí, bez optiky pokřivené finančními intervencemi třetích stran. A vzhledem k tomu, že český trh dokáže absorbovat zhruba čtvrt milionu nových aut ročně, tak sedm procent z tohoto čísla je 17 500, a to by vůbec nebyl špatný výsledek, zejména s vyhlídkou na další zvyšování v budoucnu a také brzký příchod Dacie Spring s cenou pod půl milionu korun, která jistě přesvědčí několik set nových zákazníků. Evropská unie by samozřejmě ráda viděla úplně jiná čísla, avšak kdyby to mělo znamenat přirozený přechod k elektromobilitě bez finančních a infrastrukturních šoků, zdá se toto tempo jako přijatelné. Češi navíc nejsou žádní apriorní odmítači elektromobility, jak bývá někdy prezentováno, protože podobný průzkum prozradil už v roce 2016, že o elektromobil se zajímá plných 55 % Čechů. Samozřejmě, mezi „zajímat se“ a „rozhodnout“ je rozdíl, ovšem v českých hlavách hlavní překážky zjevně nespočívají.
Další výsledky výzkumu už nesouvisejí přímo s elektromobilitou, avšak jsou také velice zajímavé a pro obchodní politiku českých dovozců jistě návodné. Především vůči autonomním vozidlům u nás zatím vládne hluboká skepse (63 % lidí si nedovede představit jejich vlastnictví), naopak téměř tři čtvrtiny lidí věří, že jiné technologie a asistenční systémy dokáží reálně zvýšit bezpečnost silničního provozu. Jejich oblíbenost mezi řidiči stále stoupá a podle toho by také volili příplatkovou výbavu svých aut. Přesto je mezi čtyřmi nejoblíbenějšími položkami v současných autech jen jedna přímo bezpečnostní; adaptivní tempomat na třetím místě. Vůbec nejraději mají čeští řidiči parkovací asistenty, následované bezdrátovým propojením mobilu s vozidlem. Pak následuje již zmíněný adaptivní tempomat a bramborová medaile zbyla, možná trochu překvapivě, na bezklíčové odemykání a startování. Tento vysoce komfortní prvek totiž může bezpečnost naopak nepřímo ohrozit, i když v tomto případě myslíme odolnost proti zlodějům. Avšak mačkání tlačítka na dálkovém ovladači a otáčení klíčkem ve spínací skříňce už zkrátka vyšlo z módy. Ovšem v příštím ideálním autě by pořadí vypadalo jinak. Zatímco prvenství parkovacího asistentu se nezměnilo, druhé místo zaujala vestavěná navigace. U některých prvků se výrazně liší preference žen a mužů. Třeba třetí nejoblíbenější adaptivní tempomat preferují výrazně více muži a nejmladší řidiči do 25 let, preference parkovacího asistentu je zase převážně záležitost žen a seniorů. Volba jízdních režimů či jakostní soundsystém jsou pak opět vysloveně maskulinní záležitosti.
Češi řídí opravdu hodně, drtivá většina z nich (85 %) usedá za volant několikrát týdně a přesně dvě třetiny přiznaly, že řídí rády. Znovu 85 % je řidičů, sedlajících vlastní auto, naopak sdílení u nás zatím pšenka příliš nekvete. Využívá jej pouze 0,4 % řidičů, přičemž trochu vyšší (1,4 %) je mezi lidmi do 25 let. Čtrnáct procent Čechů letos plánuje nákup nového auta, přičemž plná třetina z nich uvedla jako důvod špatný technický stav toho stávajícího. Naopak důvody jako ekologie, posilování vlastního sociálního statutu či móda jsou vysloveně marginální. Nejvíce lidí od nového auta očekává, že bude bezpečné (62 %), úsporné (62 %) a nabídne dobré jízdní vlastnosti (47 %). Zdá se tedy, že se z vyslovených fandů stáváme typickými moderními spotřebiteli.
Ještě dodatek: Zhruba 70 % všech nových aut registrovaných v ČR je firemních, takže fyzické osoby představují jen 30 % -> Fyzické osoby si ročně koupí jen kolem 75000 aut.